Aktiesnakken — Maj 2026
-
Der kommer helt sikkert retracements og konsolidering undervejs. Måske endda en mild recession. Juni ser ud som en klassisk ventemåned. Recession-risiko 2026 ligger på 25-35 % ifølge banker (olie, inflation, valuationer). Men AI + Space-kapløbet accelererer alligevel. Scarcity i chips/energi holder festen i gang – selv gennem bumps. Lang sigt: Stadig super-bullish. Kort sigt: Forbered dig på volatilitet. - entry mulighed hvis man er let AI, space, robotic, chip aktier
-
StockBull+ : Jeg synes at dit researcharbejde er imponerende.Jeg deler en del af optimismen. Men du bør forholde dig til at renterne stiger, og måske om kort tid til usete højder i sammenlignenlig tid. Det betyder uden diskussion at gælden i mange virksomheder bliver et problem.Bundlinien skal jo vokse med den øgede rentebyrde i tilfælde af rentestigninger, før en stigning på bundlinien kan realiseres.Hvad med statsgældsproblemet og rentestigninger i USA?
-
Stockbull+ : ( forsat) Man kan godt investere i AI men man skal se sig for. Jeg kunne ikke drømme om at købe AI-softwareselskaber. De fleste af dem kommer lynhurtigt i problemer snart med renterne. Hardwareselskaber med lav gæld kan godt være et godt bud, men skal overvåges. Til sidst : Hvad sker der med især techaktierne når de frigivne mia.$ fra bankernes lettede krav til polstring er brugt på køb af især techaktier? Hvem skal så stå for yderligere stigninger,når renterne er på vej mod himlen?
-
Børsen "Nato overvejer indgreb hvis lukningen af Hormuzstrædet fortsætter" + "Nato diskuterer muligheden for at hjælpe skibe med at passere sikkert gennem Hormuzstrædet, hvis den oliekritiske passage ikke genåbnes inden begyndelsen af juli." https://borsen.dk/nyheder/politik/nato-overvejer-indgreb-hvis-lukningen-af-hormuzstraedet-fortsaetter
-
-
Men på den lange bane frem mod 2030 peger alt i retning af, at Nasdaq-100 vil klare sig bedre end de seneste 15 år, hvor vi også har haft recessioner, og alligevel har givet et gennemsnitligt årligt afkast på ca. 17 %. https://proinvestor.com/boards/132362/$/132377
-
Mit hovedscenarie: Renterne forbliver højere længere end mange håbede for et år siden. Vi får ikke de ultra-lave renter tilbage. Det understreger vigtigheden af Bessents vækstvej: USA skal vokse sig ud af gælden, ikke bare vente på billig finansiering. https://proinvestor.com/boards/132362/$/132378
-
Olie: "Store fremskridt" med små olieprisfald https://proinvestor.com/boards/132379
-
Dagens vigtigste nyheder
ISS får løftet kursmål efter aftale i milliontvist og opjustering
Ørsted sætter navn på ny landechef i Storbritannien
Matas får skåret i kursmålet hos SEB
Flere selskaber uden for C25 aflægger kvartalsregnskaber
DAX-future i fald -
Skal man tro futures for markederne i USA og Europa, er der udsigt til en åbning, som knap tipper til den negative side, mens handlerne fortsat afvejer, hvor stor betydning nyhedsstrømmen fra USA's og Israels krig mod Iran får.
De ledende futures for det amerikanske marked indikerer fald på mellem 0,0-0,2 pct., mens futuren for det tyske marked, DAX, falder 0,8 pct. onsdag morgen -
StockBull+: Private misligeholder i stigende grad deres lån og kassekreditter.Læg dertil rentestigninger og inflation. Se dernæst på den stigende statsgæld hvor rentebyrden har paseret 1billion $. Renten er stigende. Jeg har svært ved at se hvordan USA skal vækste sig ud af situationen.
Jeg er med på Bessents tanke men anser den for umulig. -
(forsat): Jeg er ikke helt på linie med din tanke om at der blot skal en (måske større) korrektion til få at få renset luften på især techaktierne. Jeg ser det der sker i USA som gentagelse fejlene fra tiden op til dotcomkrakket i 2001,dog blot med langt større konsekvenser.Der med ikke sagt t man ikke skal købe på nuværende,men jeg vil anbefale at holde øje med faresignaler.Opturen kan sagtens forsætte et par endnu, men derefter kan økonomien i USA ikke blot "fikses" med en større korrektion.
-
Investeringspodcasten #293: C25-Karakterbogen - Vinderene og taberne. https://proinvestor.com/boards/132384
-
Dengang havde de fleste selskaber ingen indtjening. I dag genererer de førende AI-virksomheder massiv, voksende profit og stærke balancer.Bessents strategi er ikke umulig – den er realistisk netop fordi AI og robotik på 10-20 års sigt vil være netto deflationært. De sænker omkostninger bredt, løfter produktiviteten og kan levere den vækst (3 %+ reel), der skal til for at få gældskvoten til at falde, selv med højere renter.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind