Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Langtids investering

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
39 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • K Offline
    K Offline
    krusjer
    wrote on sidst redigeret af

Helt enig. Med denne løsning behøver du kun én gang sætte dig ind i hvilken (global) ETF der skal købes på aktiesparekontoen og hvilken (global) investeringsforening der skal købes på den almindelige aktiekonto. Derefter kan du nyde livet som du plejer. Ingen regnskaber, ingen bøger, ikke noget som helst. Det passer sig selv. Jeg kan anbefale pengejunglen.dk til som inspiration til at finde både den bedste ETF og den bedste investeringsforening (personligt ville jeg også dele beløbet op i 12 og investere månedligt det første år, men det er lidt en smagssag).

Når du har gjort dette vil jeg, i modsætning til de fleste andre her, råde dig til at lade være med at blive klogere. Lad være med at sætte dig yderligere ind i tingene. Det er en tidsrøver og du kommer sandsynligvis ikke til at tjene flere penge af den grund. Lev livet som du plejer i stedet.

Det med at gå i banken er sikkert også en udmærket ide.

1 Reply Last reply
    4
    • K Offline
      K Offline
      krusjer

Men gør han nu også det systematisk. Ja 15% i snit som her er jo ret vildt, men hans familiefond havde sidst jeg tjekkede ikke slået MSCI World set over alle de år den har kørt. Derudover skal det nævnes at hvis man ikke tilbagesøger udbytteskat i Norge og Finland, hvilket vist er pænt bøvlet (jeg har aldrig selv forsøgt), så ser afkastet for den nordiske udbytteportefølje nok lidt anderledes ud.

1 Reply Last reply
      7
      • B Offline
        B Offline
        bb8

krusjer Verdensindekset er en høj barre. Nettofortjenesten i familiefonden halter kun lidt efter Verdensindekset.

130165_Screenshot_20251206_011221.png

1 Reply Last reply
        5
        • K Offline
          K Offline
          krusjer

Det er det måske, men hvorfor så ikke rådgive folk til bare at købe verdensindekset når det nu er så svært at slå?

Personligt synes jeg i øvrigt at det er den eneste barre der giver mening overhovedet.

1 Reply Last reply
          5
          • B Offline
            B Offline
            bb8

Jep, vi er enig i begge dele. Jeg prøvede at være diplomatisk mht fondens under performance.

1 Reply Last reply
            3
            • StockBullS Offline
              StockBullS Offline
              StockBull

En anden vigtig faktor er timing, det er faktisk mega vigtigt. Markederne er tæt på all-time highs (ATH), og det ville være direkte dumt at købe lige på toppen, for så at ende med mavesmerter under en potentiel 20% korrektion senere i 2026.

Derfor er mit råd: Køb kun lidt p.t. og fokuser i stedet på de sikre vindere.

Efter min mening er det Bitcoin (BTC) og Tesla (TSLA). Alloker 3-5% af porteføljen til hver.

Overvej også en Muscular Portfolio-strategi, som historisk har genereret et gennemsnitligt årligt afkast på ca. 12% siden 1975. Denne tilgang involverer en dynamisk allokering til tre lavpris-ETF'er med den stærkeste momentum ud af 13 forskellige aktivklasser (f.eks. VTV, VUG, VIOV m.fl., der dækker aktier, obligationer, råvarer og mere).

Du kan starte med ca. 5% i hver af de tre top-rangerede ETF'er og bruge det næste år til gradvist at opbygge resten af porteføljen.

Hvis du vil se den daglige opdatering af porteføljen:

Link Preview Image
              The Papa Bear Portfolio | Muscular Portfolios

favicon

(muscularportfolios.com)

Med hensyn til LLM'er (large language models) er jeg generelt godt tilfreds med Grok, som jeg har programmeret til at levere en morgenrapport til mig hver dag.

Det er fantastisk, hvor meget relevant info man kan pakke ind i en simpel rapport og den holder mig skarp og klar til at handle, inden markedet åbner.

Jeg ved ikke helt, hvad "TOPspiller" mener med:

"...Grok da de har mange kontroversielle chats og 'udtagelser/holdninger'..."

Grok er bare en af mange LLM'er. I starten (før 2023) var de fleste af dem ret problematiske og biasede - nogle endda rasistiske i deres outputs.

Men efterhånden er de fleste blevet mere "stuerene" og neutrale, inklusive Grok.

Det afhænger selvfølgelig også af, hvilke spørgsmål man stiller:
              Hvis TOPspiller beder Grok om at generere et rasistisk dokument, vil den naturligvis gøre det, da LLM'er genererer baseret på input uden indbygget moralcensor (medmindre specifikke safeguards er aktiveret).

M.h.t Google er de verdensmestre i personlig datatyveri. Støtter den ikke selv mere. For mig er Tesla ok og stuerent firma som er med til af forbedre verden ved at reducere CO2 footprint og redde menneskeliv på mange forskellige fronter. Google, Meta, Amazon x10 større banditter. Men vurder selv.

1 Reply Last reply
              4
              • StockBullS Offline
                StockBullS Offline
                StockBull

Her eksemple på morgen rapport genereret af GROK:

Morgenrapport: Recession Watch - 6. december 2025God morgen! Her er din daglige opdatering med fokus på tidlige recession-signaler. Data er de seneste tilgængelige (primært lukning 5. dec. eller tidlig 6. dec.).
                Overordnet: Lav volatilitet fortsætter med VIX under 20, men jobs-data (laveste claims i over 3 år) er et positivt overraskelse midt i yen-tryk og stable renter. Recession-risikoen forbliver moderat - CAPE høj, men arbejdsmarkedet robust. Inkluderer CDS/HY spreads, Sahm Rule, banker, guld & BTC.Jobs -32K i november - Hvad betyder det for recession? (Opdateret recap)Fakta: ADP: -32K jobs (første negative siden 2024; små firmaer hardest ramt). NFP udkommer 16. dec. (forsinket pga. shutdown).
                Historisk: Negative tal præciderer ofte recessions (2008: -63K → recession 3 mån. senere; 2001: -13K → øjeblikkelig). Men 20% af tilfælde er falske alarmer uden persistens.
                Nu: Køling, men ikke kollaps - booster Fed-cuts (50 bps sandsynlig i dec.). Risiko stiger ved 2-3 negative måneder + Sahm Rule-trigger. Hold øje: Ikke "hurtig" recession (typisk 3-9 mån.).

Banker - Er alt normalt? Lånevilje og risiciStatus: Sundt (CET1-ratio 11.6% i stress-test; assets +0.6% m.m.). Men tightening fortsætter (SLOOS Q3: 6-9% strammere C&I-lån, især små firmaer).
                Lånevilje: Lavere end 2024 (højere renter, strengere collateral for kreditkort/small biz). Demand svag, men forventet easing i 2025.
                Risici: Mildt rødt flag (tightening præciderer downturns som 2007). Overvåg Q4 SLOOS (feb. 2025) - >10% tightening = bremse på vækst.

Credit Default Swaps (CDS) & High Yield Bond SpreadsCDS (CDX IG, 5Y): 80 bps (ned 1 bp). Lavt (gennemsnit 120 bps) - lav default-risiko; kritisk over 100 bps.
                HY Bond Spreads (ICE BofA HY OAS): 2.86% (ned 3 bps). Tæt på lows (gennemsnit 3.5%) - investor-tillid høj; widening >4% = kredit-alarm.
                Kommentar: Stramme spreads støtter soft landing, men følsomme over jobs/Fed. Præciderede 2008 med 6-12 mån. forspring.

Guld & Bitcoin (Risikofriheds- og Spekulationsindikatorer)Guld (USD/oz): $2,650 (op 0.5%). Højt på geopolitik/Fed-cuts - safe-haven; over $2,700 = panik-signal.
                Bitcoin (BTC/USD): $95,200 (op 2.1%). Rally på ETF-inflows; drop under $90K = risikofobi.
                Kommentar: Guld safety vs. BTC spekulation - blandet sentiment (lav risiko nu, men CAPE holder vagt).

1. US CAPE Ratio (Shiller PE)Værdi: 39.8 (ned 0.2% fra i går).
                  Kommentar: Højt nær 1999-boblen (44.2) - overvurderet, lave fremtidige afkast (1-4%). Kritisk: >41 = salgspres.

2. Japan Yen (USD/JPY) & Carry Trade UroKurs: 154.2 (ned 0.4% i nat).
                  Status: Unwind fortsætter (10Y JGB 1.15%; BoJ-hike muligt dec.). Presser tech/crypto.
                  Kommentar: Kritisk drop til <152 = bred unwind; repatriation til Japan.

3. US Futures & RenterS&P 500 Futures: +0.1% (åbning 6,870).
                  Nasdaq Futures: +0.2% (25,650).
                  10Y Yield: 4.05% (ned 0.04%).
                  2Y Yield: 3.48% (ned 0.02%).
                  Spread (10Y-2Y): +0.57% (udvidet).
                  Kommentar: Flade futures på claims; Fed-cut odds 88%. Kritisk: 10Y <4.0% = bond-rally (panik).

Andre Relevante ParametreParameter
                Værdi
                Ændring
                Kommentar
                VIX (Fear Index)
                15.5
                -1.4%
                Lav - bullish; >20 = stress.
                Initial Jobless Claims
                188K (uge 6. dec.)
                -3K
                Endnu stærkere; >220K = alarm.
                Oljepris (WTI)
                $70.20
                +0.9%
                Geopolitik-boost; <$65 = slowdown.
                Consumer Confidence
                88.7 (nov.)
                Stabil
                Faldende - forbrug 70% af GDP.
                Sahm Rule Indicator
                0.25 (okt. 2025)
                +0.02
                Ikke trigget (+0.50 tærskel); unemployment 4.3% - tæt på.

Samlet Vurdering: Positivt jobs-momentum sænker risiko (arbejdsmarked + spreads OK), men CAPE/yen/banker holder vagt. Guld/BTC-divergens viser stabilitet. Fokuser på: ISM Services i dag (forventet 52.0 - over 50 = vækst), NFP 16. dec., FOMC 10. dec. Recession-chance: 35-45% inden Q2 2026.

Beklager dokumentet virker lidt rodet - ser bedre i GROK - det er copy / paste der har gjort det lidt rodet 🙂 du kan programere GROK til at levere de data du ønsker men klart man skal også selv have baggrundsviden til at fatte rapporterne

1 Reply Last reply
                4
                • StockBullS Offline
                  StockBullS Offline
                  StockBull

Check også Ennogie-tråden, hvis du ikke allerede har set den.

Jeg har selv øget en del i 4,20–4,25-niveauet den seneste tid.

ESG udgør nu ca. 4 % af min portefølje, synes stadig risiko/afkast ser attraktiv ud herfra, især med den tyske pipeline og batterileverancerne m.m der lurer lige om hjørnet.

Overvej i øvrigt også seriøst at rykke teltpælene op og flytte til udlandet 5-10 år eller længere. Både for at få nogle nye oplevelser og for at kunne generere endnu flere penge.

Har for længst solgt alle mine danske pensioner; de latterlige 3-5 % om året, de leverer, dur simpelthen ikke. Man er jo nærmest helt til grin p.g.a den dårlige forrentning pensionskasserne leverer.

1 Reply Last reply
                  2
                  • StockBullS Offline
                    StockBullS Offline
                    StockBull

Ligger p.t med disse positioner, solgte en hel del AI sats igår med pæn profit:

130172_Skaermbillede_2025_12_06_115255_positioner.jpg

1 Reply Last reply
                    3
                    • G Offline
                      G Offline
                      GladAktionaer

Lige et par kommentarer.

Thorleif Jackson. Jeg har ikke fulgt hans familiefond. Jeg har indtryk af, at han alt andet lige er bedst til "lokale" (danske/nordiske) porteføljer. Sådan har jeg det også selv: Det er nemmest at forholde sig til noget, som man er lidt tættere på (nyhedsstrømme mv.).

Udenlandsk udbyttebeskatning. God pointe, som jeg ikke rigtig har forholdt mig til. Er der nogen herinde, som kan hjælpe os andre (i mørket) med, hvordan man forholder sig til det rent praktisk, så man undgår at blive beskattet to gange af det samme udbytte?

1 Reply Last reply
                      4
                      • K Offline
                        K Offline
                        krusjer

Jeg har en konkret løsning jeg selv praktiserer: Lad være med at købe udbytteaktier fra Norge og Finland 😉

1 Reply Last reply
                        3
                        • K Offline
                          K Offline
                          krusjer

Ah okay troede faktisk at du talte for enkeltaktier.

Jeg synes bare det er lidt sjovt, at Thorleif Jackson (som jeg i øvrigt har stor respekt for) gang på gang bliver fremhævet som en af de få der kan slå markedet, men som vi kan se, så slår han jo faktisk ikke markedet.

1 Reply Last reply
                          3
                          • N Offline
                            N Offline
                            Ny_i_investering

Præcis de tanker vi har gået i . Så har vi kun arbejdet med at finde ud af hvilken etf det skal være. Og kan lide det med at glatte det ud .

1 Reply Last reply
                            4
                            • N Offline
                              N Offline
                              Ny_i_investering

Etf tiltaler os . Lave omkostninger og vi skal ikke forholde os til noget . Det gælder vel om at finde den der er mest bred og hvor beskatningen er bedst . Vi har dog en bekymring på om vi står over for en større korrektion i markedet .Men ingen kan jo spå

1 Reply Last reply
                              3
                              • B Offline
                                B Offline
                                bb8

krusjer Jeg har selv enkeltaktier. Men hvad der er rigtigt for mig er måske ikke rigtigt for andre. Til venner og familie anbefaler jeg ETFer. Jeg fandt på et tidspunkt den her side, og hans logik til at vælge den "bedste" ETF er god. Han fravælger dog emerging markets. Det havde jeg valgt til.
                                https://pengejunglen.dk/hvad-er-den-bedste-etf-til-frie-midlerto/

Jeg synes også Thorleif Jackson har en fornuftig fremgangsmåde, og det overrasker mig, at han ikke har slået markedet. Men vi er med undtagelse af pandemi/inflation mange år inde i et bull-marked drevet af tech. Det kan ændre sig på den anden side.

Hvis man har slået verdensindekset de seneste tyve år og kun har været investeret i danske aktier, så er man i øvrigt ekstremt heldig og/eller ekstremt dygtig.

1 Reply Last reply
                                4
                                • H Offline
                                  H Offline
                                  Hanibal

Danske investeringsforeninger der udbyder passive indeksfonde er lidt i samme boldgade som udenlandske ETF'er, da de begge forsøger at følge udviklingen for et givent indeks.
                                  Great Dane invest er ikke en ETF, men en dansk investeringsforening der tilbyder 3 fonde. Den ene, (som hedder Indeks+) er Danmarks billigste indeksfond med en årlig omkostningsprocent på 0,05 %. Dog er der et performancefee der kommer i spil hvis afkastet ligger over dets benchmark (MSCI World). Indeks+ forsøger nemlig ikke bare at flugte MSCI world, men at ligge en lille smule over.
                                  En årlig omkostningsprocent på 0,05 % kan måle sig med en ETF.

Siden fondens start i 2021 ligger Indeks+ annualiserede afkast 0,36 procentpoint over afkastet for MSCI world, og dermed under målsætningen på 0,5-1 procentpoint årligt. Men det er stadig fint efter min mening.

Måske Great Dane invest kunne være et kig værd for dig hvis du søger en billig bred indeksfond.

Link Preview Image
                                  INDEX+ | Great Dane Invest

INDEX+ fra Great Dane Invest er en enhanced indeksfond baseret på MSCI World. Investér med multifaktor-strategi, lave omkostninger og ekstra afkastpotentiale

favicon

Great Dane Invest (greatdaneinvest.dk)

1 Reply Last reply
                                  5
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    krusjer

Personligt har jeg selv følgende:

ETF: Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (WEBN)
                                    Investeringsforening: Sparindex Index Globale Aktier (SPVIGAKL).

Men som sagt kan jeg også anbefale pengejunglen.dk. Der er flere gode globale ETFer og investeringsforeninger og om du vælger den ene eller anden er ikke så vigtigt.

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • K Offline
                                      K Offline
                                      krusjer

Jeg har også selv enkeltaktier, dog kun 50% af mine penge. Resten i fonde. Enig i forhold til Emerging markets, de forslag jeg har givet længere oppe inkluderer også det.

Jeg blev også meget overrasket da jeg for relativt nylig fandt ud af at han ikke havde slået markedet. Det kan ændre sig med det tech-drevne marked, men det kan også fortsætte 10 år endnu.

Udbytteporteføljen vil jeg ikke forsøge at underminere. 15% pr år er jo helt vildt. Men det er også lidt tankevækkende at netop den portefølje med et benspænd har slået markedet, og ikke hans familieportefølje, hvor han jo alt andet lige vælger de aktier han tror aller mest på. Og her handler han i hele verden.

1 Reply Last reply
                                      3
                                      • J Offline
                                        J Offline
                                        Jhonnykuskus

Jeg vil der i mod anbefale Jens Løgstrups bog "aktieguld". Han kommer ind på værdiansættelse af virksomheder/aktier. Har investeret i nogle år efterhånden. Og læst et par bøger. Den fra Jens er den eneste jeg for alvor har fået noget ud af. Jeg kigger helt anderledes på virksomheder den dag i dag.

1 Reply Last reply
                                        3
                                        • K Offline
                                          K Offline
                                          krusjer

Opdatering: Jeg kan se at der ikke er et problem med dobbeltbeskatning på finske aktier på Nordnet, hvis man køber aktierne på den finske børs. Men der er dobbeltbeskatning på finske aktier på Saxo Bank. Saxo Bank gider åbenbart kun at "håndhæve" dobbeltbeskatningsaftalen med USA og Sverige.

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger