Novo Nordisk: Tallene afslører ikke væsentlig nyt
-
Ja, de har hævet udbyttet hvert år flere årtier i træk. Og det synes jeg også, at de skal blive ved med, hvis de kan i 2030erne. Men en fremadrettet årlig stigning på 1-3% er også helt acceptabelt i min verden, indtil der kommer styr på fremtiden efter semaglutid.
-
Din observation er korrekt - der er en uoverensstemmelse mellem mine tidligere tal og de konsensus-estimater, du ser på Marketscreener.com (og lignende kilder som Yahoo Finance for NOVO-B.CO).
Jeg har verificeret dataene via opdaterede søgninger og browsing af relevante sider (inklusive Marketscreener og Yahoo), og det ser ud til, at mine tidligere EPS-estimater for 2026 (~12 DKK) var en fejl - sandsynligvis en forveksling med kvartals-EPS eller en regnefejl. Tak for at highligte fejlen. Nok gået lidt for hurtigt

En "realistisk" kurs afhænger af, hvilket P/E-markedet tildeler Novo baseret på fremtidsforventninger.
Novo er en vækstaktie (9-11% årlig EPS-vækst forventet), så P/E bør være højere end nuværende niveauer, hvis udfordringerne aftager (f.eks. via CagriSema-lancering i 2026-2027 eller bedre international vækst).Her er en balanceret vurdering baseret på konsensus og historiske mønstre:
Konservativt scenarie (P/E 12-15, baseret på nuværende skepsis):
For 2026 EPS (28,42 DKK):
Kurs 341-426 DKK (12x: 341; 15x: 426).For 2027 EPS (32 DKK):
Kurs 384-480 DKK.Begrundelse:
Holder P/E lavt pga. risici som Lillys dominans i USA (~60% af Novo's salg) og vedvarende compounder-effekter. Dette giver 14-42% upside fra 300 DKK.Optimistisk scenarie (P/E 20-25, normalt for vækstaktier som Novo historisk):
For 2026 EPS:
Kurs 568-711 DKK (20x: 568; 25x: 711).For 2027 EPS: Kurs 640-800 DKK.
Begrundelse:
Hvis Novo genvinder momentum (f.eks. via ny CEO's fokus på cost-cutting og pipeline-succes), kunne P/E stige tilbage til 2023-niveauer (25-30x). Analytikere som Zacks og StockAnalysis ser potentiel høj vækst (op til 41,5% i bedste tilfælde for EPS).Upside-potentiale:
Med bedre Q3-resultater og CEO-skiftets succes kunne kursen nå 500+ DKK hurtigere.Jeg er ikke særligt bekymret for min supplering i Novo Nordisk på kursniveauet 300-340 og overvejer endda at øge min position i niveau 250-300.
Den nuværende kurs er tæt på at være presset ned til niveauet fra dengang Wegovy blev FDA-godkendt den 4. juni 2021 (kurs omkring 250).
Mange investorer sælger sandsynligvis på grund af frygt for Trumps foreslåede 200% told, men jeg tror, det blot er valgretorik op til midtvejsvalget.
-
Jeg har svært ved at finde det bb8 men spurgte chatGBT se det her
Det ser ud til, at udsagnet, du refererer til - nemlig at markedet for compounded semaglutide i USA er omtrent lige så stort som Novos egen GLP‑1-forretning - blev fremsat af Lars Fruergaard Jørgensen under en medie‑telefonkonference i forbindelse med Novo Nordisks halvårsresultater i august 2025, ikke i et TV‑interview på DR eller TV2
Fierce Pharma
.Om udtalelsen
Ifølge rapporteringen fra Fierce Pharma sagde han: "The market for compounded semaglutide in the U.S. is now roughly 'equal' in size to Novo's own GLP‑1 business"
Fierce Pharma
.Dette blev udtalt ved en media call onsdag den 6. august 2025, som en del af præsentationen af selskabets første halvårsregnskab
Fierce Pharma -
bb8 - jeg mener det er midt på siden, men kan ikke selv afspille programmet for nuværende-
Danske kæmper kommer med regnskaber
Hvad skete der? Torsdag præsenterede både den danske rederigigant Mærsk og banken Nykredit regnskab for årets første kvartal.Begge selskaber præsenterede pæne ...
nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)
-
Fremadrettet kan det blive udfordrende for Novo Nordisk, da stigende konkurrence og potentielle prisfald på fedmemedicin som Wegovy kan påvirke priserne på deres diabetesmedicin, som udgør en væsentlig del af deres indtægter.
Vægttab fra fx BMI 35 til 25 gennem fedmebehandling kan reducere behovet for diabetesmedicin hos nogle patienter, men dette afhænger af, hvordan markedet udvikler sig.
Flere faktorer spiller ind, herunder konkurrence, regulatoriske ændringer og globale markedsforhold.
Mit kortsigtede mål er en kurs på 400 kr. for NOVO-B inden jul 2025, og jeg vurderer udviklingen kvartal for kvartal.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind