Novo Nordisk - bortfald af semaglutide-patent i Canada 2026?
-
Tingene går så stærkt på fedme marked, at det ene potente middel afløser det andet. Hvis amycretin kommer på marked i 2028/29, ja så er skaden stort set ubetydelig, (nyt middel nyt patent). Læg dertil det faktum, at hvis Canada har et generisk alternativ fra 2026, ja så kan Novo og Eli for den sags skyld, bare udbrede deres produkter til andre lande ex. Kina og Indonesien/Indien. Det er produktionskapacitet som er en mangelvare p.t.
-
Amycretin bliver næppe billigere end semaglutide, så når billige kopier af semaglutide kommer på markedet i 2026, vil de fleste formentlig vælge disse frem for amycretin. Jeg tvivler på, at mange i Kina eller Indien vil købe amycretin fra USA eller EU, når de selv kan producere prisvenlige versioner af semaglutide, der er lige så effektive til vægttab. Personligt vil jeg altid anbefale den mest økonomiske og bæredygtige løsning, som ovenikøbet kan spare penge: et kalorieunderskud over to til seks måneder. Dog bør man konsultere en læge for at udarbejde den mest optimale kost- og motionsplan.
-
-
"The real interesting footnote to the footnote comes in a discussion on whether a Canadian Ozempic generic could qualify for U.S. use under what's called the Section 804 importation program. Florida so far is the only state that so far has dialogue with the Food and Drug Administration about launching such a program."
-
Bemærk følgende fra seneste årsrapport:
"For Ozempic in Canada, regulatory data protection applies until 2026," says the report from Novo Nordisk"
-
Jeg skrev til Novo. Som jeg læser det, er spekulationerne fra LinkedIn nok korrekte. Døm selv nedenfor
"It's correct that the semaglutide patent In Canada expires in early 2026. However, the article's statements are not factual. All intellectual property decisions are carefully considered at a global level. Periods of exclusivity for pharmaceutical products end as part of their normal lifecycle and generic treatments may become available over time. We cannot share additional details about our patent strategy, as this is confidential.
Novo Nordisk remains committed to supporting people living with diabetes or obesity, helping them manage their health. Furthermore, it's important to note that there are differences in the intellectual property, regulatory, and pricing regimes in Canada compared to the United States."
-
Blandt dem, der har råd til de dyre produkter, vil nogle sikkert være villige til at betale ekstra for at reducere bivirkninger. Men al medicin har bivirkninger, og det accepterer folk ofte, hvis alternativet er en øget risiko for sygdomme, da fedme belaster hjerte, knogler og meget andet. Jeg mener, at ekstra udgifter ikke bør pålægges skatteyderne. Hvis disse lægemidler får statstilskud, bør staten kun støtte de billigste alternativer, når godkendte kopipræparater er tilgængelige. Det er urimeligt, at skatteyderne skal finansiere Novo Nordisks eller andres forsknings- og udviklingsomkostninger, samtidig med at skattepenge indirekte beriger medicinalfirmaernes aktionærer.
-
Jeg har både arbejdsmæssigt og privat en bred kontakt til mennesker som bruge glp1 midler i forbindelse med vægttab.
De som har bivirkninger i form af f.eks. kvalme, opkastninger, forstoppelse, diarré,luftdannelse, smerter og spasmer fra mave og tarm og hovedpine vil om muligt helt klart foretrække et middel med mindskede bivirkninger eller slet ingen. Det uagtet at vægttabet vil tage længere tid.
Bivirkninger er en stor årsag til at mange stopper med behandlingen. Selvom præcise tal for frafald på grund af bivirkninger varierer, viser studier, at op mod 47-70 % af patienter (især i USA) stopper GLP-1-behandling inden for 1-2 år, hvor bivirkninger som kvalme, opkastning, og mave-tarmgener er en væsentlig årsag, især tidligt i behandlingen. I Danmark er frafaldet lavere (ca. 24 %), men bivirkninger spiller stadig en rolle.
-
Der er ingen tvivl om, at der findes et marked for de originale og dyre lægemidler, og det er helt i orden. Det, jeg finder problematisk, er hvis staten giver tilskud til alle disse kostbare præparater, for så er det i praksis skatteyderne, der finansierer en del af folks slankekure. Derudover kan det gøre sundhedsforsikringer unødigt dyre, medmindre man får mulighed for at fravælge fedmerelaterede behandlinger i sin forsikring. I stedet bør der indføres højere skatter på alkohol, sukkerprodukter, fastfood og lignende, så disse midler kan øremærkes til blandt andet fedmebehandlinger.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind