Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

LA-forslag om at dele pensionen lige over ved skilsmisse

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
27 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    Esset
    wrote on sidst redigeret af

Oveni kan du vel også blive pålagt at spæde til til alt muligt andet.
    Barnedåb, fødselsdage, konfirmation, ungdomsskole m.m.

1 Reply Last reply
    2
    • W Offline
      W Offline
      wtdnielsen

Jep, det er korrekt

1 Reply Last reply
      1
      • 3 Offline
        3 Offline
        3kilofisk

Det er en meget populær holdning at antage. Mange elsker at hyle op om at offentligt ansatte er dumme og dovne og at de alle burde spares væk.

Det lige indtil de lander på hospitalet, så hyler de op og tuder over at der ikke står en sygeplejerske klar til at tørre deres bedrøvede øjne. Og når deres forkælede snotunger intet lærer i skolen så hyler de op om at klasserne er for store.

Understreger lige, jeg har aldrig arbejdet i det offentlige, men jeg har kendt en del der gør, og de er præcis ligeså begavede og arbejdsomme som de ofte meget selvhøjtidelige typer jeg er stødt på igennem mange år hos a.p.møller.

Vil man gerne spare i skat så skal man netop stemme på populist partiet LA. De hævder at de nærmest kan fjerne hele den ineffektive(?) offentlige sektor, uden at det går udover service niveauet. Det er der nogen der er dumme nok til at tro på.

1 Reply Last reply
        5
        • H Offline
          H Offline
          hans_christian

Det undre mig, at lande vi kan sammenligne os med f.eks.
          schweiz, tyskland og holland, hvor ca. 11 procent af de
          beskæftigede er ansat i det offentlige. I danmark er
          ca. 28 procent beskæftiget indenfor det offentlige. Så
          stor en arbejdskraft indenfor det offentlige lægger
          beslag på, at deres arbejskraft ikke er til rådighed

for det private arbejdsmarked. I danmark er vi førende indenfor den digitale verden vi har stadig væk 98 kommuner og 5 regioner og hav vis ansatte. Inden for staten har vi ministerierne, departemeneter, direktora-
          ter, 50 styrelser, institutioner, centre og tilsyn. Det er helt vildt i et lille land, som Danmark.

1 Reply Last reply
          2
          • M Offline
            M Offline
            Milito

Hej Hans Christian, hvor har du de 11% fra? Jeg har tidligere bort i Schweiz og kan ikke genkende de 11%. Godt nok er der tale om private sundhedsforsikringer, men alligevel virker 11% alt for lavt sat. I følge denne kilde er der tale om 23%. https://www.avenir-suisse.ch/en/publication/government-growth-out-of-control/

1 Reply Last reply
            2
            • H Offline
              H Offline
              hans_christian

Mine oplysninger er fra "Cepos" den 11. september 2023, hvor schweiz figurerer med 11 procent indenfor
              det offentlige.

1 Reply Last reply
              1
              • M Offline
                M Offline
                Milito

Hvad Cepos og Liberal Alliance ikke forstår (hvilket jeg flere gange har påpeget til min lokale LA kreds, da LA af flere omgange har spredt forkerte skattesatser for Schweiz på sine sociale medier) er, at Schweiz består af 26 kantoner med en stor grad af selvstyre. Herunder er der mere end 2000 kommuner, som ligeledes forvaltes ret forskelligt. Skattemæssigt betaler man derfor en skat til den Schweiziske stat, en skat til sin bopælskanton og en skat til sin bopælskommune. Den eneste der er ens for alle er den til staten.

Højeste indkomstskat for 2024 på kanton niveau er Geneve med 43,3% og den laveste er Zug (hvor Lars Tvede rapporterer fra) med 22,6%. De fransktalende kantoner som eksempelvis Vaud drives langt mere som i Danmark med deraf en højere procentandel af offentlige ansatte.

11% virker for lavt nationalt set og jeg tror derfor mere på det link jeg gav.

1 Reply Last reply
                2
                • M Offline
                  M Offline
                  Milito

Seneste tal fra KPMG. Beklager at det er lidt off topic.

121965_IMG_0531.png

1 Reply Last reply
                  1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                  • First post
                    Last post
                  0
                  • Debatforum
                  • Seneste
                  • Populære
                  • Bruger