Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: Fra stejl optur til panik

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • TeamGarlicT Offline
    TeamGarlicT Offline
    TeamGarlic
    wrote on sidst redigeret af

Godt skriv og god opsummering, Per!

1 Reply Last reply
    10
    • exitnuE Offline
      exitnuE Offline
      exitnu

Trukket vel skarpt op; Bullmarked, mange føler sig som vinder - Bear Market & Market Crash, vindere skabes 🙂

Warren Buffett/Berkshire Hathaway igen på forkant!

1 Reply Last reply
      10
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS

Aktiestrateg: Der er panikstemning - men det undrer at det går så vildt for sig

5/8 08:52

De asiatiske aktiemarkeder banker ned mandag morgen, og de amerikanske markeder ser ud til at følge trop i eftermiddag.

I Japan er det toneangivende Nikkei 225 faldet mere end 12 pct., mens det teknologiprægede amerikanske Nasdaq-indeks indikeres ned med over 5 pct., mens det brede S&P 500 står til at falde 2,9 pct.

I Europa falder futures for det toneangivende tyske DAX-indeks med 2,1 pct.

• Der panikstemning, og det er måske lidt mere voldsomt end en normal korrektion, men nu må vi se, hvad det udvikler sig til, siger Oscar Barner Bernhardtsen, der er aktiestrateg hos Saxo Bank, til MarketWire.

Et par skuffende tal for den amerikanske økonomi var i sidste uge med til at øge investorernes frygt for, at den amerikanske centralbank er for sent ude med rentenedsættelserne til at forhindre en recession.

Navnlig den amerikanske jobrapport skuffede og sendte markederne i rødt for anden dag i træk, men det kommer alligevel bag på Saxo Bank-strategen, at det går så vildt for sig.

• Det er jo ikke, fordi der er krise på grund af den jobrapport, der var i fredags. Der bliver jo stadig skabt job, siger han.

Det er især de japanske aktier, der sammen med teknologiaktierne bliver solgt ud af. Det er også de aktier, der har været mest rift om i år og som har skabt markante afkast.

Af den årsag ser Oscar Barner Bernhardtsen også, at Novo Nordisk kan blive ramt i dag.

• Ikke fordi, at det er en dårlig virksomhed, men fordi det er noget af det, som folk har overinvesteret i. Der er for mange investorer, og hvis de allesammen vil ud på samme tid, hvem skal så købe?, lyder det fra strategen.

Også kryptovalutaerne er ramt, og bitcoin banker ned med 16,7 pct.

• Kryptomarkedet er også helt smadret, og det er jo bare et tegn på, at der virkelig bliver taget risiko ud af markedet, siger Oscar Barner Bernhardtsen.

Det er ifølge Otte Friedrichsen, der er aktiechef hos Formuepleje, svært at spå om, i hvor høj grad de store fald fra Asien vil ramme Europa og USA, når markederne åbner.

• Det er klart, at når vi ser på futures for både USA og Europa, så er det røde tal over hele linjen. Det er svært at svare på, om der kan kommende lignende fald i Europa og USA. Et fald på 5 pct. til Nasdaq er også voldsomt, og husk på, at Nasdaq også faldt i fredags, siger Otte Friedrichsen.

• Der kommer nogle enkelte nøgletal i dag, der kan være med til at ændre billedet. Men øjeblikket er det risikoaversion, usikkerhed og bekymring om en mulig recession, der præger billedet, siger han videre.

.\˙ MarketWire

1 Reply Last reply
        5
        • S Offline
          S Offline
          Stroka

PFA's chefstrateg ser ikke nogen recession lige om hjørnet: Store aktiefald ligner panik

5/8 10:15

De voldsomme aktiefald, der prægede Asien mandag og også smitter af i Europa og på de amerikanske futures, ligner lidt en overreaktion på en ganske vist svag, men ikke stærkt alarmerende, amerikansk arbejdsmarkedsrapport fredag.

Sådan lyder det fra Tine Choi Danielsen, der er chefstrateg hos PFA. Hun ser ikke umiddelbart en recession true lige om hjørnet.

• Der tales om, at vi skal 1 pct.point ned i rente i USA nu i år, og det er altså recessionstilstande. Der er vi ikke endnu, som jeg ser det, siger hun til MarketWire.

• Den svage arbejdsmarkedsrapport fra USA fredag var påvirket af orkan, hvor mange var hjemsendt. Så det er nok et mere forstyrret tal, end man lige havde troet. Jeg vil forvente, at arbejdsmarkedet retter sig igen i august, men der er jo lang tid til tallene. Hvis vi går op i helikopteren og kigger på de store nøgletal, har jeg svært ved at se, at der venter en recession lige om hjørnet, fortsætter chefstrategen.

Hun venter derfor ikke flere dage i træk med så store fald, som det har været tilfældet mandag.

JAPAN HÅRDT RAMT AF STYRKET YEN

Kigger man specifikt på Japan, hvor de to toneangivende aktieindeks mandag dykkede med over 12 pct., spiller særligt en klart styrket yen også ind, lyder vurderingen fra Tine Choi Danielsen.

Det har nemlig fået investorerne til at lukke mange positioner, hvor der er blevet lånt til lave renter i Japan, ned - såkaldte carry trades.

• Lige med hensyn til Japan skal man tænke meget på styrkelsen til yen. Det får mange af de her såkaldte carry trades til at blive lukket ned. Historisk set har vi også set en meget stor sammenhæng mellem udviklingen i yen og i aktiemarkedet, siger Tine Choi Danielsen.

• Japan har haft et rigtig godt første halvår på grund af den meget svage yen, fortsætter hun.

Blandt andet bankaktier og teknologiaktier var meget hårdt ramt mandag, hvor Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) tog sit største fald til dato på en enkelt dag.

Det hænger blandt andet sammen med amerikanske Intels nærmest katastrofale regnskab for andet kvartal torsdag aften dansk tid, som fredag også medførte det største fald til den aktie i mere end 40 år.

• Intels regnskab fra sidste uge trækker også rigtig meget ned og er med til at gøre rigtig ondt på chipselskaberne, på påpeger Tine Choi Danielsen.

.\˙ MarketWire

1 Reply Last reply
          8
          • M Offline
            M Offline
            Milito

Det er godt nok hysterisk det som foregår i dag. For hysterisk.

1 Reply Last reply
            5
            • T Offline
              T Offline
              Thorkild01

Ja, det er næsten som atter at vågne op til d. 19. Oktober 1987. Om ikke andet så lærte det mig, man aldrig skal geare investeringer for lånte penge, hvad der dengang var ret populært blandt det dengang yngre publikum 😄

1 Reply Last reply
              7
              • doodhaD Offline
                doodhaD Offline
                doodha

Ja. Jeg husker tilbage i 0'erne, da jeg åbnede en konto i E-trade.

Sælgeren sagde, at så skal jeg da have en aktiekredit; det hører sig til. Det syntes jeg egentlig ikke, jeg havde behov for. Men det blev alligevel til, at jeg fik en relativ lille én.

Da finanskrisen ramte, blev jeg pludselig klar over, at det skulle jeg ikke have gjort. For nu var det sgu et problem: Mine aktier var pantsat for den relativ lille aktiekredit. Og E-trade ville have pengene Mette Vuns... Ellers ville de tvangssælge mine aktier!
                Så blev et relativt lille beløb pludselig til et stort problem.

Så det gør jeg aldrig mere! Ikke engang en lille smule gearing eller aktielån.
                (Og i øvrigt lærte jeg altid at nærlæse, hvad jeg skriver under på...)

1 Reply Last reply
                5
                • 3 Offline
                  3 Offline
                  3kilofisk

Det kan man sføli godt sige, men de stigninger, der har sendt en masse indeks i rekord, har jo været tilsvarende hysteriske.

1 Reply Last reply
                  7
                  • TeamGarlicT Offline
                    TeamGarlicT Offline
                    TeamGarlic

Jeg er ikke enig Milito. Det som foregik i visse sektorer indtil i fredags var nærmest hysterisk med prissætning helt hen i vejret. Masser af gearede investeringer. Det er sundt at markedet giver påmindelser om at tænke sig om og giver lektier for: læs om strategi og særligt risiko 🙂

1 Reply Last reply
                    3
                    • V Offline
                      V Offline
                      vestasfan

Dårlige nyheder er gode nyheder, lige indtil de ikke er det mere - Forvirret?? Ps; Novo Nordisk opjusterede på dagen ved forrige kvartalsregnskab. https://www.euroinvestor.dk/nyheder/novo-nordisk-banker-forventningerne-og-opjusterer

1 Reply Last reply
                      3
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS

Aktiemarkedets frygtindeks gik mandag til himmels men langt fra katastrofeniveau

6/8 08:59

Frygten på det amerikanske aktiemarked - målt ved VIX-indekset - steg markant mandag.

Niveauet ramte det højeste længe og højere end da Rusland angreb Ukraine i februar 2022. Men trods mandagens markante stigning - på mere end 60 pct. - fra 22,39 til 38,57 er indekset langt fra, som da corona første gang viste sig i marts 2020 eller som da finanskrisen hærgede finansmarkederne tilbage 2008.

I marts 2020, da corona meldte sin ankomst lå indekset i 70-80-niveauet i en kort periode, som det også var tilfældet i forbindelse med finanskrisen.

Under finanskrisen, efter Lehman Brothers' krak i 2008, steg indekset fra omkring 20 til niveauet på 60-80 og toppede den 20. november 2008 i 80,86. Stort set samme stigning sås fra midten af februar til toppen i marts i 2020.

VIX-indekset viser forventningerne til udsvingene (volatiliteten) på aktiemarkedet i USA.

Indekset var i bundrekord med en værdi på omkring 9 den 3. november 2017. I år har indekset været nede i underkanten af 12 tilbage i maj.

VIX-indekset handles på børsen i Chicago hver børsdag fra klokken 9.15 til 22.15 dansk tid.

.\˙ MarketWire

1 Reply Last reply
                        4

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger