Cape Route vs Suez Canal
-
Det er jo en kortvarig krise man kan prøve at minimere, kun derfor. Når rederier får øgede omkostninger, så er det ikke altid at raterne følger med. I tilfældet her så er problemet så stort og så velkendt verden over, at de fleste kunder nok kan se det rimelige i at de evt må betale en skilling mere. Lige nu er raterne jo vildt lave, så det betyder ikke ret meget på varens pris.
-
Jeg ved udmærket hvor meget skibe forbruger og sviner. Da the shit hit the fan i europa med vilde energipriser, gik man også flere steder over til at fyre mere med kul, som sviner ad h til. Sådan noget man kan gøre i en krise, i en overgangsperiode. Nok tvivlsomt hvor meget der kan hentes med øget fart, men i visse dele kan det hjælpe. Det vigtigste er at få flyttet rundt på skibene.
-
Efter at containermarkedet er kollapset, så har man jo også i flere omgange kunnet læse at nogke rederier på udvalgte ruter er gået over til slow steaming. Så der burde kunne hentes noget kapacitet ved øget fart, selv om, igen, det vigtigste er at få flyttet rundt på skibene.
-
Jeg så lige på en Wikipedia liste over de største containerskibe. De fleste er jo bygget i indeværende år, hvor det ærlig takt overraskede mig at Triple-E skibene allerede er røget så langt ned på listen. Der er intet at sige til at det er kollapset når der bygges i så voldsomt et tempo. MSC tager nogle chancer.
-
Containerrederierne har lavet den samme dumme fejl så mange gange at man må tage sig til hovedet. Hver gang der har været rigtig gang i markedet, så har det udløst en tsunami af ordrer til værfterne. I denne omgang må jeg dog rose mærsk for at være meget tilbageholdende mht at bestille nye skibe. De undgår ikke at deres rater også falder, men jeg vil tro at de kan vinde noget tilbage på den måde, at den globale overkapacitet vil betyde at de kan chartre meget billige skibe når de har behov for det.
-
DSV ser 20 pct. reduceret søfragtkapacitet efter ruteomlægninger
20/12 11:50
Rederiernes beslutning om at sende deres containerskibe syd om Afrika i stedet for gennem det konfliktramte område frem mod Suez-kanalen vil reducere kapaciteten på de omfattede ruter med op til 20 pct.
Det vurderer transportkoncernen DSV over for MarketWire.
-
Omlægninger via Kap Det Gode Håb vil påvirke søfragt, der er booket via Suez, på flere måder og blandt andet forårsage transitforsinkelser på 7-14 dage, højere fragtrater på grund af øget brændstofforbrug og kapacitetsproblemer på handelsruten.
-
Vi estimerer, at de længere transittider og skibe, der er bundet op i længere tid, vil reducere kapaciteten med op til 20 pct., siger kommunikationsdirektør Christian Krogslund fra DSV i en skriftlig kommentar.
Transportkoncernen overvåger den eskalerede sikkerhedssituation i den sydlige Røde Hav og Adenbugten tæt.
- Og vi er i løbende kontakt med rederierne for at håndtere situationen på den bedst mulige måde og minimere indvirkningen på vores kunders forretninger, tilføjer Christian Krogslund.
.\˙ MarketWire
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind