Dampskibsselskabet Norden
-
Sarkath, Fragik der ikke udbytte i sidste uge?
bgadk, Jeg ser ikke tendensen fra containersegmentet påvirke mine norske oil- og LPG tankers.
PS: Jeg følger ikke Norden. Med sit mix af bulk og tankers har selskabet ikke min interesse. Formoder at det er bulkdelen som trækker ned i år.
-
Nok også lidt af forklaringen. Shortpositioner øges.
Dampskibsselskabet Norden A/S 0,38 03-11-2023
Dampskibsselskabet Norden A/S 0,69 06-11-2023 -
Det er altid godt at løfte blikket mod nord. Det norske shippingindex er steget 60% i år og 360% de seneste tre år.
Læs evt. dagens artikel fra E24:
"Shipping fosser frem på Oslo Børs: - Heseblesende inntjening".
Shipping fosser frem på Oslo Børs: – Heseblesende inntjening
Inn i resultatsesongen fortsetter shippingaksjer bredt å bli løftet. Analytiker vil følge tett med på to rederiers tallslipp i ukene fremover.
E24 (e24.no)
Mere læsestof og videoer:
"Ugekommentar - Shipping - Helge Larsens favoritter lige nu"
Følg også med i shippingchatten her på sitet.
Disclaimer: Jeg har aktier i BW-LPG, Avance Gas, Dorian, Frontline, Okeanis og Hafnia.
-
Når direktøren sælger aktier, så skaber det bekymring:
-
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt der fragik udbytte sidste uge. På Nordens egen side er der ikke udbytte 3. november, medens en anden ekstern side siger at der var et mindre udbytte på 1 krone den 3. november.
DS Norden (DNORD) Dividends
The previous DS Norden (DNORD) dividend was 200öre and was paid 1 month ago. The next dividend is forecast to go ex-div in 2 months and is expected to be paid in 2 months. Check the payment calculator for the amount.
(www.dividendmax.com)
https://norden.com/investor/share/dividends
Jeg hælder mest til den officielle side...
Under alle omstændigheder så kan et eventuelt mindre udbytte slet ikke forklare det rimeligt store fald som Norden har haft den seneste tid.
D/S Norden bliver nok ikke regnet for tilhørende olie segmentet, som stadig nyder godt af Ukraine krigen og den relativt høje oliepris, medens de til gengæld regnes som "dansk" shipping aktie og nok påvirkes mere af hvordan Mærsk kursudvikling går.
-
Der fragik 10 kr. i udbytte d. 3. November. Se evt. https://cms.norden.com/files/2023-11/Q3_2023_Investor Presentation.pdf side 4.
Og ja, kursfaldet er mildest talt mystisk.
-
Fint regnskab.
-
Tank markedet er godt og ser ud til at fortsætte mindst 2 år frem jf. et par interessante betragtninger fra Hafnia Tankers ceo, jeg faldt over:
"Noen ganger fokuserer folk for mye på etterspørselssiden, men det er viktig å understreke at
etterspørselen er veldig motstandsdyktig.
Når vi opplevde resesjon i 2008 falt ikke oljeetterspørselen mer enn 2,5 prosent.
En resesjon er selvfølgelig ikke bra, men du kommer aldri til å se en fullstendig erosjon av oljeetterspørselen,
sier han, og fortsetter;-Hver gang det har vært nedgang i tankmarkedet har det vært på grunn av massive bestillinger av nybygg. Når de blir levert, blir plutselig markedet oversvømt i flere år, og du må jobbe deg gjennom nybyggene før du kommer opp igjen. Denne gangen har vi vært gjennom et sterkt marked. Det er ingen nye skip som blir bestilt fordi folk er bekymret langtidsutsiktene for oljetransport. På grunn av det er det mangel på fartøy, og vi vil ha mangel på fartøy, etter vår mening, i mange, mange år fremover."
-
Norden er short i Dry Cargo (se https://vimeo.com/880418063 2.45 inde).
-
Pga. problemer med Panama kanalen (se https://shippingwatch.dk/Rederier/Tanker/article16576663.ece ), kan det tage kapacitet ud.
Måske kursfaldet på 20-25% er en perfekt kombo af:
- Mærsk styrter ned og folk bliver skræmt for shipping.
- Direktør sælger stor mængde aktier (15000 stk).
- Short øges på samme tid.
Eller er der noget helt andet galt? - hvis der er nogle der er godt inde i Norden casen, kunne det være interessant at høre.
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind