Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Siemens problemer - godt for Vestas - udfordring for Ørsted

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Siemens mangler den rigtige energi og penge og det kommer til at smitte positivt af på Vestas

    Siemens Energy aktien styrtdykkede torsdag
    Det skete efter udmelding om at SE er udfordret og har brug for flere penge
    Der forhandles angiveligt med bl.a. den tyske stat om en garanti for meget store beløb. 16 mia. EUR har været nævnt
    SE udfordringer er koncentreret indenfor vind divisionen
    Udfordringerne er ikke nye, men har været "kendte"/frygtede i længere tid, som det fremgår af kursudviklingen.
    De kulminerer nu blandt med Siemens udsagn om, at "moderselskabet" ikke vil komme med flere penge.
    Siemens ejer ca. 25 % af SE
    Hvis SE mangler penge, kan det gå ud over produktudviklingen og udviklingen af fremtidens møller.

    Derfor er det positivt for Vestas

    Kunder vil være tilbageholdne med at bestille nye Siemens møller, hvilket skyldes en række faktorer:

    Der er velkendte teknologi problemer
    Hvem vil bestille hvis man ikke er komfortable med kvaliteten på en vare med en levetid på 25 år eller mere?
    Hvad med garantiforpligtelser?
    Hvad med serviceforpligtelser på allerede leverede møller - kan Siemens Energy leve op til dem?
    Udfordringen for Siemens E er ikke kun kapital, men kapital og kvalitet
    Det gør det reelt meget lidt sandsynligt, at der kommer en anden virksomhed og køber dem. Hvem vil binde an med at købe ind i Pandoras æske?
    Det er helt afgørende at kvalitet og penge er til stede. Kunderne vil kræve lavere priser, hvis de ikke er komfortable med kvaliteten. Den lavere pris skal bl.a. dække forsikringer og risikopræmie

    Vindbranchen er meget kapitalintensiv
    Nordex er stor, men kan reelt ikke udfylde pladsen for Siemens. GE er overvejende Nordamerikansk og kineserne er indtil videre langt væk og lavt prioriteret
    Der kan meget vel blive meget mere plads og mange flere ordrer til Vestas
    Alle taler om den grønne omstilling og at ordreindgangen skal accelerere nu. Tidspunktet er mildt sagt uheldigt for SE og godt for Vestas

    Mere hovedpine til Ørsted?

    Ørsted har historisk bestilt en del Siemens møller
    Ørsted meldte på sin kapitalmarkedsdag ud, at de frem til 2030 skal investere 475 mia.
    Vil Ørsted købe møller hos SE velvidende, at det tilfører endnu en usikkerhedsfaktor til den i forvejen formentlig lange række, som de har udmeldt (forsinkelser, skat, renter)?
    Ørsted er i et dilemma. Vestas ejer 25 % af CIP, som er direkte Ørsted konkurrent, og som formentlig foretrækker Vestas vindmøller

    Figur 1: Kursudvikling, Siemens Energy, 2023

    Kilde: Nordnet

    116373_image001_39_.png

    1 Reply Last reply
    5

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger