Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Olie: "Krigen i Mellemøsten" kan snart mærkes

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Det er 1 uge siden, at Hamas angreb Israel, og det kan nu mærkes hos bilisterne

    Oliepriserne har zig-zagget den seneste måned
    Først var det bevægelsen op imod 100 USD per tønde
    Siden fulgte et fald på tæt på 15 %
    Den seneste uge er det igen gået op med råoliepriserne
    Det skyldes angrebet på Israel
    Investorerne frygter en mellemøstlig spredningseffekt
    USA har forsøgt at berolige parterne
    USA er den store og stærke part, som står lidt på sidelinjen, men også har erklæret sin opbakning til Israel og bl.a. advaret Iran om at holde sig udenfor

    Op til 50 øre ekstra for en liter brændstof

    De danske bilister har endnu ikke mærket stigningerne ved standerne, men hvis priserne holder det nuværende niveau, kommer det til at ske inden længe. Kombinationen af stigende oliepriser og en stigende USD, vil i løbet af den kommende uge have en priseffekt på 30-50 øre per liter, hvis de nuværende råoliepriser forbliver uændrede.

    Figur: Prisudvikling, olie, Brent 1 uge

    Kilde: Nordnet

    116153_image001_32_.png

    1 Reply Last reply
    5
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Renterne har været høje længe, ligesom inflationen. Men nu er inflationen faktisk faldet en del, og dermed er trykket på vi stakkels danskere mindsket, så mon ikke vi klarer lidt højere benzinpriser også.

      På et tidspunkt skulle man jo tro det vedvarende pres fra renter, prisstigninger etc vil skade økonomien og lamme forbrugerne, men... indtil videre ! ...ser de ud til at holde på

      1 Reply Last reply
      2
      • NordicStockN Offline
        NordicStockN Offline
        NordicStock
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Sorry, men det ser på INGEN måde ud til at holde på. Se på de få selskaber der har rapporteret Q3 2023 indtjening.

        a.) SkiStar har leveret det største underskud nogensinde på deres Q4 2022/23 (som er det normale Q3 2023 regnskab). Deres indtjening falder Year-on-year med -23,8%. Det vidner om at forbrugeren sparer på rejser nu.

        b.) H&M som også har aflagt Q3 regnskab, har klaret sig hæderligt og det vidner om at folk nu køber billigere tøj.

        c.) Dustin (som laver hardware & software løsninger) som også lige har aflagt regnskab i Sverige. Der falder indtjeningen med massive -96,3% year-on-year. Det er deres dårligste regnskab nogensinde for dette kvartal. (PS: De kører skævt regnskabs-år)

        d.) Det svenske Investerings-selskab Creades har også lige fremlagt Q3 regnskab. Det er og deres dårligste indtjening nogensinde i selskabets historie, med et tab på -827 mSEK.

        Man skal virkeligt se på fakta nu og ikke klamre sig til personlige holdninger, der ikke har bund i virkeligheden!

        1 Reply Last reply
        0
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Jeg burde nok have været mere nuanceret eller forsogtig i min formulering. Jeg synes stadig økonomien holder ganske godt stand overordnet set i forhold til al den snak om recession og arbejdsløshed som fulgte i kølvandet på de mange rentestigninger, store prissyignonger osv osv

          1 Reply Last reply
          0

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger