Rapport fra Stifel omkring situationen for biotek
-
"You have to go back 30 years to the relentless -75% Jan 1992-mid 1995 biotech bear market to find the only other time in 42 years Bios have declined 3-years in a row.". Så der burde være en statistisk god chance for at biotek stiger i 2024, markedet er jo 6-12 mdr. forud siges det
-
Hvis man ser på de mindre biotek selskaber, der pt udbyder nye aktier til bestående aktionærer, er billedet uhyggeligt: Samtlige har før kurser, der afspejler deres historik, men de nye aktier udbydes til kurser, som ligger fra 50 til 95% under før kursen. Fra udmeldingen om nyemission, falder kursen til niveauet som de nye aktier udbydes til.
Selskabets børsværdi og de oprindelige aktionærers værdi falder med samme 50 - 95%. For de selskaber, som også tilbyder "gratis" TO2 og TO3, tegner sig et billede, at selv efter emissionens afslutning, forbliver kursen i bund, og en del falder endog yderligere, enkelte med helt op til 50%. Break even er nu en by i Rusland, og mange flygter ud af aktien, og tager det fulde tab.
Jeg mener, at dette har ført til en situation, hvor markedet selvforskyldt er bombet ned, og hvor den risikovillige kapital er flygtet væk fra biotek. Værst er det nok for helt nye opstartselskaber.
Modsat mener jeg, at man absolut ikke skal sælge ud, fordi stort set alle disse selskaber har betydelige skjulte værdier i porteføljen, og mange står overfor muligheden for gennembrud og godkendelse indenfor bare et par år.
Fremover vil selskaberne blive tvunget til at ændre struktur med mindre ambitioner, flere kapitalpartnere fra start, smallere portefølje, og især omkostninger til ledelse, medarbejdere og bestyrelse styret af resultater, aktiekurser og cashflow. Vejen er lang før pengene kommer i kassen i denne branche. -
Lidt den samme argumentation vi har set fra dig tidligere. Hvis et lille firma løber tør for penge og er tvunget ud i at udstede et hav af nye aktier, for overhovedet at kunne fortsætte, så synes jeg det logik for burhøns, så skal aktiekursen falde, markant endda. Jeg har virkelig svært ved at forstå hvordan du kan tro man kan undgå kursfald i den situation?
Hvis du vitterlig mener, at der er masser af skjulte værdier, hvad er så problemet, så skal du jo bare slå til at købe de nye aktier.
-
For det første, de biotekaktier jeg har pt, har netop teoretisk værdierne, og jeg deltager i emissionerne, og sælger ingen aktier, som skrevet.
For det andet, beskrev jeg tydeligt, hvad selskaberne bør gøre anderledes, for ikke at ende i en situation, hvor selskabets værdier er fjernet pga emissionen, og f.eks. ingen banker vil låne dem penge fordi deres værdi er forsvundet. -
Det sker igen og igen, konstant og hele tiden. Sådan har det været, nærmest altid, det selv om intet aktieselskab selvfølgelig bryder sig om at se deres kurs banket i bund. Hvis de kunne undgå det, så ville de gøre det. Men det kan de tydeligvis ikke. Så den vej du mener at angive, den virker nok i din verden, men ikke i den virkelige virkelighed.
Og igen, hvad er problemet??? Hvis du hver gang deltager i emissionerne og på den måde undgår udvanding
-
og jeg mener, at man skal starte med at sælge ud af de små biotek selskaber og aldrig vende tilbage, altså hvis man er lille formuende investor.
Hvis man vi spille lotto, så brug danske spil. Der ved du i det mindste, at du har tabt inden du starter.Nej, din analyse er ikke rigtig. Så længe der er småinvestorer nok der vil løbe efter guld-kalven, store ord og fed flæsk vil der være selskaber, der lever af at udstede nye aktier. Så selskaberne bliver ikke tvunget til noget som helst, udover en aftale med et godt reklamebureau.
I Danmark har vi et fremragende eksempel i BioPorto, der ikke har præcenteret noget som helst, siden børsnoteringen i 2006. Men investorerne flokkes stadig om den som fluerne om en kolort en varm sommerdag.
-
Tror desværre ikke din antagelse gælder generelt. Måske husker du TopoTarget, der var et selskab på det gl. Euroinvestor, der næsten udløste lige så mange tråde og kommentarer som Annavex gør her på Proinvestor.
TopoTarget fulgte i princippet de løsninger, du nævner i dit indlæg, og alligevel endte det absolut ikke succesfuldt.
" Topotarget was a Copenhagen-based biotechnology company focused on the discovery and development of drugs and therapies to treat cancer. It was founded in 2000 and merged with BioAlliance Pharma in 2014 to form Onxeo.
Topotarget's main focus was on developing small molecule drugs that inhibit HSP90 function to induce apoptosis. HSP90 is a chaperone protein that is essential for the survival of many cancer cells. By inhibiting HSP90, Topotarget's drugs can cause cancer cells to die.
Topotarget's lead drug candidate, belinostat, was in Phase 3 clinical trials for the treatment of peripheral T-cell lymphoma (PTCL). In 2013, Topotarget announced that belinostat had met its primary endpoint in a Phase 3 trial of patients with PTCL. However, Spectrum Pharmaceuticals, Topotarget's US partner, delayed the filing of a new drug application (NDA) for belinostat. This led to a decline in Topotarget's stock price and the company was forced to merge with BioAlliance Pharma in order to stay afloat.
Onxeo is now continuing the development of belinostat and other HSP90 inhibitors. Belinostat was approved by the FDA in 2014 for the treatment of PTCL in patients who have relapsed after or are refractory to at least one prior systemic therapy.
Topotarget's story is a cautionary tale for biotech companies. Even after achieving success in clinical trials, there is no guarantee that a drug will be approved by regulators or that it will be commercially successful."
-
Nej Netop Thorkild01. I biotek eller medico generelt er gevinsten først i hus, når pengene vælter ind.
Min pointe i ovenstående, som vist ikke er helt forstået, er ganske enkelt: hvorfor deltage fra første emission til en høj kurs, når man simpelthen bare kan vente til emission 2 eller 3 kommer med aktiekurser på 5-10% af første emissionskurs.
Med andre ord er jeg meget sikker på, at opstart emissioner bliver langt mere sjældne fordi interessen vil blegne.
Jeg er selv lang investor, og det forbliver jeg, set i resultaternes klare lys. Men jeg er ikke længere med i noget som helst fra starten. Simpelthen fordi jeg er virkelig træt af at købe en aktie, som jeg på forhånd ved vil blive knaldet ned af selskabet selv. -
Jeg syntes at det er værd at bemærke at en række Block Buster produkter går af patent for øjeblikket og det betyder at den farmaceutisk industri helt sikkert kommer til at dukke op nu med opkøb af de mere modne selskaber. Det vil før eller siden ændre på prisfastsættelse for hele sektoren. Novo Nordisk har eksempelvis annonceret at de skal ud for at købe mere op.
-
De fleste af os, der har været med i dette game længe, har prøvet at eje en aktie/selskab, som bliver opkøbt. Der findes ikke noget bedre, da det ofte giver en betydelig overkurs. Problemet er, at der findes et hav af små, halv- og mellemstore-selskaber, som man kan klistre prædikatet opkøbskandidat på. Der er så mange, at det nærmest er umuligt at have en investeringsstrategi, hvor man bevidst og konkret går efter at ramme dem der bliver opkøbt. Som jeg ser det, er man ligesom henvist til at investere ud fra gængse parametre, hvor man vurderer det enkelte selskabs potentiale, ledelse, mål og hidtidige resultater osv, og så kan man håbe og se et eventuelt opkøb som en ekstra dejlig bonus
-
Klarussen 1, Vær kritisk, EliotS: Der ligger en skov af selskaber indenfor Biotech og medico, som har en portefølje med stort potentiale, og en kurs på nogle ører, svenske eller danske. Et par stykker i min beholdning har endog FDA og/eller EMS godkendelse, og er så småt på markedet eller i fasen med kommerciel kontrakt aftale. Det helt uforståelige er, at de handles vildt, og forbliver i trykket kurs, på trods af udsigterne.
På den positive side, er også at ud af min beholdning på 20 selskaber, er 4 gået i udbrud, helt aktuelt med AMBU, som i dag for første gang i laaang tid, forudmelder rigtig gode tal for helåret, som sluttede med september.
Der, hvor jeg er negativ er omkring de nye opstartere og for selskaber, som lige nu er igang med emissioner, det bliver en svær tid, og jeg tror der vil komme et totalt skifte til dette sekment fremover om langt højere krav til egenkapital, fravalg af svimlende blue sky gager og udgifter til finansiering.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind