De nye ejendomsvurderinger
-
hans christian, vi har tidligere debatteret hvorfor det er en dårlig ide at lægge skat på gevinster ved salg af egen bolig, og hvorfor stort set ingen lande gør det.
Selvom det kan synes urimeligt at gevinsten ikke beskattets på linje med andre kapitalgevinster, så er de negative konsekvenser (som jeg tidligere har beskrevet) for store. Som erstatning så findes der ejendomsværdi skat (skat af værdi af egen bolig) som er en form for "lagerbeskatning".
Så din egen bolig BLIVER beskattet, men vi bruger en lager beskatning i stedet for en gevinst beskatning, på grund af man ikke vil fryse boligmarkedet og stavnsbinde folk.
Men skattefri er din egen bolig altså ikke, og når vurderingen løbende stiger, så betaler du også løbende skat af gevinsten. -
Vrøvl og atter vrøvl. Denne lagerbeskatning du omtaler
er så lille i forhold til de realiserede værdier af
ejendomme og sommerhuse de rigtige steder. Heldigvis
vil politikerne uanset om du er rig eller fattig husejer
ikke er interesseret i at jage folk ud af deres boliger.
Derfor det du kalder lagerbeskatningen meget lav.
Det er flosker, hvor ved du det fra, at det stavnsbinder folk ved at beskatte værdierne ved salg, det er jo aldrig realiseret herhjemme, idet parcelhusreglen eller
loven, som er old nordisk, hvor samfundet var helt ander-
ledes sammensat.
Iøvrigt hvis du beskatter de samfundsskabte værdier, som
aktiegevinster og personen har tab på sin ejendom kan
tabet modregnes i den nye ejendom, som du ikke kan gøre
med den old nordisk parcelhusreglen.
Iøvrigt når du taler om løbende beskatning f.eks kontrakter på aktier,som bliver beskattet som kapital-
indkomst endda helt op til 55 procent i skat med en
enorm risiko. Denne risici findes ikke indenfor par-
celhusregel. Hvor der er store samfundsskabte skattefrie
ejendomsfortjenesterer er indenfor sommerhusområdet,
det vil da aldrig fryse eller stavnsbinde folk hvis
du beskatter fortjeneste ved salg.
Iøvrigt henviser jeg til ovenstående mosters ganske
alm. hus i hellerup, som blev solgt til et vanvittigt
beløb med en kæmpe stor nettofortjeneste.
Iøvrigt er jeg da hellere ikke interesseret i at mine
ejendomme bliver beskattet, men jeg kan kigge ud over
min egen næsetip, at der fuldstændingt ude af hampen
med de vanvittige skattefrie ejendomsfortjenester.
Beskat fortjenester og nedbringe et af verdens højeste
skattetryk på arbejdsindkomsterne, som konservative
folkeparti har foreslået. -
Du vrøvler på stort set alle områder:
1) Sommerhuse bliver ikke udskiftet i samme grad som boliger. Og konsekvensen af at stavnsbinde folk til deres sommerhus er langt fra lige så stor som deres bolig.
2) Prisstigningerne på boligerne er stort set en envejs forestilling, forårsaget af et drastisk rentefald. Renterne bliver ikke ved med at falde, da de ikke kan blive stort negative. Så du kan ikke nedsætte skatten på arbejdsindkomst med penge du kun får ind i skat i en kort periode.
3) Fakta er at folk ikke ønsker at flytte, hvis man beskatter gevinster på egen bolig, da de så skal have mange penge op ad lommen (eller optage ny gæld), bare for at flytte til en bedre bolig eller bare til en anden by. Og ret til at trække tab fra senere hvis boligen falder i pris, hjælper intet på dette.
Men du fortsætter med at benægte fakta, og så er det lidt svært at komme videre.Du har fået en fiks ide, som du tror er Danmarks redning og genoprettelse af retfærdighed. Den virker bare ikke.
Og med hensyn til (din forhåbentlig raske) moster, så arver dine nevøer og niecer pengene i sidste ende, som de så kan bruge til at købe deres nu dyrere huse. Retfærdigheden skal nok komme til sidst.
-
Folk med bolig og sommerhus, hvor grunden er over
1400 kvadratmeter bliver beskattet ifølge parcel-
husreglen eller loven. Ifølge dit udsagn stavnsbinder
man folk til deres ejendomme, hvorfor har man ikke
fjernet den parcelhusregel forlængst, såfremt folk bliver stavnsbundet eller markedet fryser til, og ligestiller dem, som har under 1400
kvadratmetergrund ved at beskatte ejendomsfor-
tjenesterne. iøvrigt vil det spare retsvæsenet
mange retssager ved at fjerne den parcelhusregel. Og beskatte alt uanset om grunden er over
eller under 1400 kvadratmeter.
Angående mosteren, som er død forlængst. Tilhører
jeg selv den generation, som har været med på vognen fra begyn-
delsen hvor renten var høj til et lav niveau, libe-
ralisering af boliglån, forælderkøb, lønstigninger,
skattestop og indvandringen, som har skabt vanvittige skattefrie ejendomsfortjenester i de store byer, som er helt ude i hampen, hvor christiansborgs politikerne
og ministerne har snork sovet i mange år.
Var det ikke bedre, at det du ikke selv har skabt
af ejendomsfortjenester nogle af de fortjenester gik
til iværsætterne, dem vi skal leve af. -
Fjern den undtagelse i den oldnordiske parcelhusregel, hvor visse ejendomme er
skattefrit ved salg og andre ejendomme er skattepligtige. Og brug den beskatning
som man bruger med de ejendomme, som er
skattepligtige iht. parcelhusregel.
Det kan spare en del retssager
hos domstolene. -
Jeg har travl men glemte, at tilføje: Har du tab
på din ejendom, kan du fremfører tabet til næste
køb af ejendom, idet ejendomsfortjenesterne bliver
beskattet, som kapitalindkomst.
Den nuværende old nordiske regel giver ikke den
mulighed.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind