Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktiemarkedets årshjul - Bliver september igen udfordrende?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Året har 12 måneder. I løbet af året er der forskel på hvordan investorerne tænker og handler. Er september den normalt vanskelige måned?

    Vinteren er kold, men januar er aktiegivtig

    Starten på året kan være en af de perioder, hvor investorerne gerne vil være investereret. Det skyldes ikke mindst forventninger til det 4. kvartal og helårsregnskaberne, som plejer at være gode og give afkastenergi. Samtidig er januar/februar højsæson for guidance og den økonomiske udsigt for året som kommer.

    Januar er normalt et godt tidspunkt at være investeret. Nyt år, nye muligheder og nye penge. Investeringsbøgerne åbnes efter december nedlukningen og porteføljerengøring. Investorerne har i december solgt ud af skuffende aktier, som de ikke vi have hængende på sig og siddende på deres afkast CV for det afsluttede år. Januar kvartalet er begyndelsen på noget nyt og forventningsmæssigt bedre.

    Februar og marts kan være lidt anderledes. Året er i gang. Pengene er blevet (gen)investeret og efter starten kan der komme et vakuum i februar. Optimismen vender tilbage i marts, forud for 1. kvartalsresultaterne i april. For 1. kvartal tilsiger historien: Januar/marts er gode. Februar not so much.

    April du "søde aktiemilde"

    April er normalt en god måned. Investorerne bliver opdaterede på 1. kvartal. Vi er stadig i starten af året, og gode forventninger er intakt. Investorerne er i tilgivelsesmodus og selskabernes har ikke meldt hårde forventninger ud, som de kan blive holdt op på.

    Maj er bedre end ordsproget

    "Sell in May and stay away" kan man ikke genfinde i de langsigtede afkast. Måneden er hverken specielt god eller dårlig. Mundheld trumfer data i investorernes opfattelse.

    Juni er måneden før sommer. En måned som man hverken kan sige noget godt eller skidt om.

    Aktiemarkedet afkaster i din sommerferie

    Omvendt er juli en god måned. Mens du er på sommerferie, arbejder aktiemarkedet for dig. Halvårsregnskaber og ikke mindst forventninger hertil er din medspiller.

    August er en in between aktiemåned

    I august går sommeren og regnskabssæsonen på hæld. Langsigtet sætter investorerne deres aktiepenge på hold og deres afkastforventninger på pause. August er ikke nogen speciel opløftende måned og forude venter september.

    Farlige september

    September måneds langsigtede gennemsnitlige dårlige afkast er trukket ned af et par "events". 11/9 2001 og Lehman Brothers kollapset den 15/9 2008 er ikke gået ubemærket hen. September 2022 fuldender opfattelsen af en svær tid.

    Oktober er normalt god. Det skyldes ikke kun men ikke mindst, at vi kommer ud af en svær september. Derudover venter 4. kvartal forude. Kvartalsregnskaberne kommer og normalt er der en god afslutning på året.

    Oktober-december er højsæson for gode afkast

    Oktober-december er den bedste sammenhængende periode på året, hvor det normalt er dyrt at stå udenfor og på sidelinjen. Hvis du smuttede ud i september, skal du normalt - ingen garantier og ingen anbefaling - huske at komme ind igen. Oktober, november, december er årets bedste sammenhængende periode og inklusive januar giver det 4 måneder på stribe, hvor aktiemarkedet normalt viser sig fra sin bedste side.

    Ingen regler uden undtagelser, men

    Februar, juni, august og september er gode måneder at akkumulere aktier i. Især september har i nyere tid givet dårlige afkast og været en købsmulighed. Hvis historien gentager sig er det en god ide at komme tilbage til aktiemarkedet i oktober. Hvis du er optaget i oktober, er der ingen grund til at resignere. November/december er også normalt gode.

    Maj er bedre end sit ordsprogsomdømme

    Januar, april, juli og oktober-december er måneder som giver de gennemsnitligt bedste afkast.

    1 Reply Last reply
    8
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Skrevet med et glimt i øjet, Per Hansen som aktie-astrolog, den havde jeg ikke lige set komme. Men faktisk ganske interessant, så tak for den kalender. Jo lige til at hænge op på køleskabet.

      1 Reply Last reply
      7

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger