Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas: Et regnskab som forventet

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
16 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • U Offline
    U Offline
    Urban
    wrote on sidst redigeret af
    #6

    En mere super effektiv opsamling og lagring af overskudsstrøm, bliver uhyre vigtigt for vindmølle- og solcelleindustrien i nærmeste fremtid.

    1 Reply Last reply
    5
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash
      wrote on sidst redigeret af
      #7

      Er helt enig i den miljømæssige betragtning.

      Købte lidt Vestas igår, men valgte at sælge på dagens lille stigning. Jeg er ikke sikker på, at Vestas i længden vil beholde deres ledende markedsposition. Måske samme historie som værftsindustrien, hvor det hele rykker til Fjernøsten. Måske ikke, nu må vi se.
      Køber nok en lille position igen på et tidspunkt, den er sjov at lege med.

      1 Reply Last reply
      3
      • wisuwaW Offline
        wisuwaW Offline
        wisuwa
        wrote on sidst redigeret af
        #8

        Jeg har meget svært ved at tro, at produktion rykker til Fjernøsten. Tværtimod. 'The Great Retreat' er i gang, og Vesten trækker i stigende grad produktionen hjem til egne territorier.

        Det sker både pga. supply-chain-udfordringer (jf. Suez-blokaden, COVID-19 mm.) og pga. den stigende grad af geopolitisk uro og usikkerhed, hvor 1) dine assets kan blive taget til gidsel i politiske spil, og 2) hvor varerne kan anvendes til overvågning, kontrol mm. (fx som med Huawei's telefoner). Har man lyst til, at kineserne skal bygge Vestens energiinfrastruktur og fx kunne installere en kill-switch i vindmølleturbinerne? Ellers tak.

        Foruden den gradvise autokratiske boycut, så har Siemens Gamesa jo kæmpe tekniske udfordringer, og har derfor måtte opgive nogle markeder. Det giver tilsammen Vestas meget mere manøvrerum. Hvis man fratrækker Envision (grundet det kinesiske ophav), så er der stort set kun General Electric og Vestas tilbage til at forsyne Vesten.

        Det må da bære frugt på et tidspunkt?

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #9

          Vestas ser ordrepriser supportere planer for genrejsning af indtjeningen

          9/8 11:49

          De priser, som vindmølleproducenten Vestas opnåede på sine kontrakter i andet kvartal, støtter op om selskabets bestræbelser på at løfte indtjeningen fremadrettet.

          Det siger finansdirektør Hans Martin Smith i et interview med MarketWire efter Vestas' regnskab for andet kvartal onsdag morgen.

          • Det vigtigste for mig at fokusere på, når jeg ser på priser, er ikke priserne i sig selv, men om profitabiliteten på de ordrer, vi tager, er fornuftig. Det synes vi, at den er, siger Hans Martin Smith.

          I andet kvartal opnåede Vestas en ordreindgang på 2,3 gigawatt, hvoraf de 2095 megawatt var landmøller med en gennemsnitlig salgspris på 0,97 mio. euro per megawatt.

          Analytikerne havde regnet med en gennemsnitlig pris på 1,04 mio. euro per megawatt, efter at prisen i samme kvartal året før var 0,96 mio. euro, mens den i første kvartal var nede at runde 0,89 mio. euro.

          • De gennemsnitlige priser er højere end sidste kvartal, men mere vigtigt, så fortsætter vi selvfølgelig med at fokusere på profitabiliteten på de ordrer, vi tager ind - og den er fornuftig.

          • Prisen kan fluktuere relativt meget baseret på ordretyper, men vi er fint tilfredse med de priser, vi har fået her i andet kvartal. Ville vi gerne have, at de er højere? - Det vil vi selvfølgelig per definition altid gerne, men i udgangspunktet synes vi, at det er meget fornuftigt, siger Hans Martin Smith.

          I 2025 har Vestas et mål om en driftsmargin før særlige poster på minimum 10 pct. Det skal de højere priser hjælpe til med at realisere, efter at Vestas i en periode har eksekveret på tabsgivende kontrakter, hvor møllepriserne ikke har kunnet dække de omkostningsstigninger, der har været.

          • Der er mange andre ting også, der skal bidrage til, at vi når vores langsigtede mål, men det er da en af de ting, der skal bevæge sig i den rigtige retning - det er der ingen tvivl om.

          • Det er i hvert fald priser, der støtter den rejse, vi er på, derhenimod. Det er klart, at, vi går ikke hen og laver de resultater i morgen, men vi synes, at det er nogle fornuftige priser, vi ser.

          • Man vi selvfølgelig altid gerne have højere priser, men kontrakterne har en profitabilitet lige nu, som i hvert fald supporter de planer, vi har, siger Hans Martin Smith.

          .\˙ MarketWire

          1 Reply Last reply
          4
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #10

            Vestas har altid været en af mine yndlings tradingaktier. Så usikker som tiderne er dog, så skal jeg helst tro på at aktien rummer et vist potentiale inden jeg køber den selv mhp på kortsigtet trading. På et tidspunkt må de højere priser, de forbedrede forsyningskæder slå igennem også for Vestas.

            Asian læs især kineserne vil nok tage markedsandele jo, mere på visse markeder men forhåbentlig mindre i Europa og usa. Ikke meget vel være vundet, hvis vi omlægger alt væk fra Putins gas og olie, bare for så at lade kineserne etablere og dermed styre den energi vi skal have fra vore vindmølleparker. Man kan blive fortvivlet over langsommeligheden i enhver politisk proces, men jeg håber ved Gud at de har lært at det på enhver måde kan være ekstremt dyrt at gøre sig afhængig af typer som Xi, Putin, osv.

            1 Reply Last reply
            4
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #11

              Måske den største trussel kommer ikke fra Asien men i virkeligheden fra usa, som nok er det største marked, idet man her ser stærke tendenser i retning af øget protektionisme især på energiområdet, hvilket bl.a. Ørsted allerede har fået at føle.

              1 Reply Last reply
              4
              • D Offline
                D Offline
                DjengisCash
                wrote on sidst redigeret af
                #12

                Og så kom jeg med igen. 175 var signalkursen 🙂

                1 Reply Last reply
                3
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #13

                  Vestas/BNP Paribas Exane: Sænker kursmål med 10 kr. til 180 kr.

                  10/8 06:48

                  Vestas har efter regnskabet for andet kvartal fået sænket sit kursmål til 170 kr. fra 180 kr. af det franske finanshus BNP Paribas Exane.

                  Finanshuset gentager i samme ombæring anbefalingen "underperform", fremgår det af data fra Bloomberg News.

                  Vindmøllekoncernen leverede onsdag morgen sit regnskab for andet kvartal, hvor omsætningen var på linje med det ventede drevet af en bedre end ventet udvikling service- og havvindforretningen, mens omsætningen i landvindforretningen skuffede.

                  Indtjeningen og ordreindgangen viste også en skuffende tendens.

                  Vestas -aktien lukkede onsdag 2,0 pct. lavere i 175,60 kr.

                  .\˙ MarketWire

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • P Offline
                    P Offline
                    ProinvestorNEWS
                    wrote on sidst redigeret af
                    #14

                    Vestas/JPMorgan: Kursmål hæves med 14 kr. til 140 kr. efter regnskab

                    10/8 06:35

                    Vestas har i kølvandet af sit halvårsregnskab får hævet sit kursmål til 140 kr. fra 126 kr. af det amerikanske børshus JPMorgan.

                    Samtidig bliver den negative anbefaling "undervægt" gentaget.

                    Vindmøllekoncernen leverede onsdag morgen sit regnskab for andet kvartal, hvor omsætningen var på linje med det ventede drevet af en bedre end ventet udvikling service- og havvindforretningen, mens omsætningen i landvindforretningen skuffede.

                    Indtjeningen og ordreindgangen viste også en skuffende tendens.

                    Vestas-aktien lukkede onsdag 2,0 pct. lavere i 175,60 kr., hvilket er 20,3 pct. under onsdagens lukkeniveau.

                    .\˙ MarketWire

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #15

                      Norsk finanshus skærer Vestas' kursmål med 10 pct. efter regnskab

                      10.8.2023 06.35 • MarketWire •

                      Vestas har efter regnskabet for andet kvartal fået sænket sit kursmål til 180 kr. fra 200 kr. af det norske finanshus ABG Sundal Collier.

                      Finanshuset gentager i samme ombæring anbefalingen "hold", fremgår det af data fra Bloomberg News.

                      Vindmøllekoncernen leverede onsdag morgen sit regnskab for andet kvartal, hvor omsætningen var på linje med det ventede drevet af en bedre end ventet udvikling service- og havvindforretningen, mens omsætningen i landvindforretningen skuffede.

                      Indtjeningen og ordreindgangen viste også en skuffende tendens.

                      Vestas-aktien lukkede onsdag 2,0 pct. lavere i 175,60 kr.

                      .\˙ MarketWire

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #16

                        Vestas får stor betinget polsk aftale på 1,2 gigawatt - GENT
                        11.8.2023 06.34 • MarketWire •
                        Vestas har fået en stor betinget aftale med et havvindprojekt i Polen.

                        Det oplyser Vestas sent torsdag.

                        Aftalen går på, at Vestas skal levere vindmøller til projektet Baltic Power i Polen med en kapacitet på op til 1,2 gigawatt (GW).

                        Hvis eller når aftalen bliver til en endelig aftale, vil Vestas kommer med en meddelelse om det.

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #17

                          Vestas: Stor polsk "ordre" er positivt, men er næppe en kortsigtet game changer

                          Just a moment...

                          favicon

                          (www.proinvestor.com)

                          1 Reply Last reply
                          0

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger