Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

17 % aktieskat uden loft

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
97 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    hans_christian
    wrote on sidst redigeret af
    #17

    De offentlige finanser er opjusteret med 16 milliarder
    kr., således der sagtens kunne blive råd til, at fjerne elafgiften.
    Men moderaterne og ældre sagen vil hellere bruge det
    økonomiske råderum til at opkvalificerer 10000 til 15000
    fra Indien og Indonesien til sundhedspersonalet herhjemme.
    Vi har verdens største offentlige sektor, hvad med at reducerer de kolde hænder inden for det offentlige med
    fem procent ca. 44000 personer, og opkvalificerer dem
    til sundhedspersonalet. Så er der råd til at give skatte-
    lettelser, og fjerne elafgiften. Endvidere er staten fri
    for, at skaffe boliger til 10000 til 15000 personer fra
    Indien og Indonesien.

    1 Reply Last reply
    5
    • F Offline
      F Offline
      FA-langsigtet
      wrote on sidst redigeret af
      #18

      Fra de indlæg, der står tilbage, fornemmer jeg, at denne debat har været vidt omkring. Til og med næste års finanslov 🙂

      Når det kommer til "De store", "markedsmanipulation" og logaritmehandel, så husk, at små investorer faktisk har et par fordele:
      1) Agilitet. Jeg kan lukke næsten samtlige positioner i min portefølje - small cap og First North undtaget - uden at påvirke kursen nævneværdigt. Hvis Blackrock eller Berkshire Hathaway prøvede det samme, ville konsekvenserne være dramatiske.
      2) Uafhængighed. Jeg skal ikke stå til regnskab for en bestyrelse, (Fruen tæller ikke i den forbindelse), eller for medierne (tænk ATP med flere).

      M.a.o., man spiller de kort, man har på hånden.

      @VærKritisk: Send en besked, hvis du får brug for opstartskapital.

      1 Reply Last reply
      10
      • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktør
        wrote on sidst redigeret af
        #19

        198666...Der er rigtigt meget fornuftigt i denne tråd.

        Jeg slettede 4 indlæg som klart overtrådte vores kodeks for god debat. Det var intet i dem, som havde noget med trådens emne at gøre. På den baggrund fik jeg betegnelsen "stasi" i et indlæg som også er blevet slettet.

        PS: Problemet med at slette indlæg her i debatten er det samme som på Facebook. Alle vedhæftede indlæg til det slettede forsvinder også. Det vil sige at "uskyldige" indlæg også ryger ud. Det kan vi ikke ændre i koden på.

        1 Reply Last reply
        8
        • J Offline
          J Offline
          Jydsk_shipping
          wrote on sidst redigeret af
          #20

          Hver gang folk ønsker lavere aktieskat og snakker om "bedre aktiekultur" spørger jeg, hvad det skal gøre godt for. Har aldrig fået et godt svar. Jeg vil virkelig gerne vide det...

          Den fordel jeg kan se er at der er mere risikovillig kapital til nytegning af aktier, men: Langt langt langt de fleste "nye" penge, som vil tiltrækkes af lavere skat, ender jo i eksisterende aktier. Og så mister staten bare provenu...

          1 Reply Last reply
          6
          • M Offline
            M Offline
            Milito
            wrote on sidst redigeret af
            #21

            "Og så mister staten bare provenu..."

            Er det nødvendigvis en dårlig ting?

            1 Reply Last reply
            5
            • J Offline
              J Offline
              Jydsk_shipping
              wrote on sidst redigeret af
              #22

              Tja. Det synes jeg egentlig, hvis det ikke gavner noget. Kan godt komme både på gode formål eller andre skatter, der hellere skulle sættes ned.
              Men jeg spørger jo netop, hvad det gode ville være?

              1 Reply Last reply
              4
              • E Offline
                E Offline
                Esset
                wrote on sidst redigeret af
                #23

                "og acceptere den verden vi lever i"

                113830_Screenshot_2023_07_09_08_58_44_59_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

                1 Reply Last reply
                0
                • B Offline
                  B Offline
                  B.Andersen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #24

                  Esset ...Ingen grund til at afspore debatten. Thorkild skriver om teknologi i relation til børshandel.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • H Offline
                    H Offline
                    hans_christian
                    wrote on sidst redigeret af
                    #25

                    At pengene har det meget bedre i borgernes lommer - fremfor de bliver indbetalt til en bundløs statskasse.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • MatchM Offline
                      MatchM Offline
                      Match
                      wrote on sidst redigeret af
                      #26

                      Og så lige et - lettere nostalgisk tilbageblik på aktiehandel i "gamle" dage: 1986 fik jeg mulighed for at komme ind på Københavns fondsbørs, der stadig ligger samme sted i København i dag.

                      "Tilskuere" til handelen kunne ad en trappe komme op på en glasgang henover børssalen, og derfra kunne man følge handelen nede på gulvet, hvor aktierne blev handlet af rigtige, levende mennesker.

                      Det skete i alfabetisk rækkefølge, og med børsmæglere, der rakte en arm i vejret ved køb og vistnok også ved salg, når fondsbørsens mand oppe ved en kridttavle formidlede handelen.

                      Så blev kursen skrevet ned på tavlen - med kridt - ud for aktieselskabets navn.
                      Jeg stod oppe på den glasgang og fulgte handelen. Ved siden af mig stod en ældre herre med en blok og noterede kurser ned. Da jeg nok ikke lignede en, der handlede med aktier, spurgte han høfligt ind til min interesse for aktiehandel.

                      Jeg fortalte ham, at jeg havde handlet min første aktie i 1976, og var blevet optaget af mulighederne. Jeg fulgte selskaberne via avisartikler, som jeg klippede ud og limede ind i et ringbind. Så havde jeg styr på regnskaber og børsmeddelelser.

                      Og netop den dag på børsen var jeg især interesseret i en aktie, som jeg så muligheder i. jeg fortalte ham, at det drejede sig om et selskab, der hed Jacob Holm & Sønner.

                      Det noterede han ned, og så gik han. Om han begyndte at handle i aktien, ved jeg ikke, men dagen efter og i en længere periode steg aktien stort set hver eneste dag, og jeg kunne notere en af de helt store aktiegevinster dengang. ( Hvor skattevæsenet i øvrigt slet ikke tjekkede aktiegevinster ). Men da jeg var lige var blevet valgt til vores byråd og samtidig formand for vores Skatteankenævn, blev alt opgivet til skat 🙂

                      Når jeg handlede aktier, foregik det ved, at jeg ringede til min kontaktperson i banken, afgav en ordre og ringede så senere på dagen for at høre, om ordren var gået igennem. Et par dage efter kunne jeg hente papiraktierne i banken.

                      Jacob Holm & Sønner blev sidenhen afnoteret, og hedder i dag FiberVision.

                      1 Reply Last reply
                      9
                      • troldmandenT Offline
                        troldmandenT Offline
                        troldmanden
                        wrote on sidst redigeret af
                        #27

                        Lige et par refleksioner.

                        Jeg er all in for mere forsimplede skatteregler. Og det gælder på tværs af stort set alle typer.

                        Men jeg kan ikke støtte det borgerforslag hvor man ønsker at få både i pose og sæk, ved en defakto ens lav beskatning på blot 17% af aktiefortjenester. Det er en gavebod. Siger manden, hvis revisor ellers ville blive begejstret for den sats.

                        Den lave skattesats på 17% er NETOP betinget af et loft og lagerbeskatning. Så pick one of the two.....(siger manden der absolut ikke er fan af lagerbeskatning. )

                        Jeg benytter ikke selv aktiesparekonto, men tror det vil kunne gavne aktiekulturen hvis indskudsloft blev hævet til f.eks 300.000 over et par år.

                        Tilsvarende hvis man over et par år hæver skalaknækket til 100.000 frem for det nuværende 58.900kr.
                        Dertil også at man sænker den høje sats fra 42% til 35% over et par år.

                        Finansieringen kan man passende plukke, ved at fjerne rentefradraget til private. Det giver simpelthen nul mening, at man skal have skattebetalt finansiering fordi man f.eks låner 500.000kr til en ny bil. Denne vil være nødvendig med en lang udfasning på 5-10 år.

                        Sjovt nok forslår ultraliberalismen aldrig denne finansieringskilde. Selektiv liberalisme skal måske være et nyt udtryk 🙂

                        1 Reply Last reply
                        10
                        • E Offline
                          E Offline
                          Esset
                          wrote on sidst redigeret af
                          #28

                          thorkild skriver om " At forholde sig til og acceptere den verden, vi lever i."
                          Det er selvfølgelig en generel betragtning.
                          I tråden her drejer det sig om at have en dialog om hvad hver især gerne vil have ændret på.
                          Startende med et synspunkt om mindre skat på aktieindtægter.
                          Som borgere i et samfund har man nærmest pligt til at fremlægge sine synspunkter.
                          Hvis alle indordner sig under tingenes tilstand, bliver der aldrig ændret.
                          Så længe jeg får lov at skrive her har jeg tænkt mig at komme med mine synspunkter, og jeg forsøger efter bedste evne ikke at træde nogen over tæerne.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • K Offline
                            K Offline
                            koden
                            wrote on sidst redigeret af
                            #29

                            Enig.. få fjernet rentefradrag. Over tid gerne udvid dette til mere end forbrugsrenter.
                            Men kan nu godt gå ind for højere generel grænse før 42% beskatning.
                            Men ikke afskaffe.

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • E Offline
                              E Offline
                              Esset
                              wrote on sidst redigeret af
                              #30

                              Jeg har det også skidt med den manglende skat på huse og lejligheders stigende priser. Kender en der har ejet en ejerlejlighed i Aarhus, fortjeneste: +500.000 årligt. Hvordan det skulle være, har jeg ingen ide om.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • V Offline
                                V Offline
                                vestasfan
                                wrote on sidst redigeret af
                                #31

                                Husk lige een ting omkring skat på aktiegevinst og skat og moms i alt almindelighed. Fra det øjeblik vi bliver undfanget er vi en udgift til samfundet. Kontrol under graviditeten, fødsel, institution,skole, sygdomme, uddannelse osv., det er udgifter for staten. Det er først omkring de 18-20 år nogle tjener deres egne penge og betaler skat. Andre studerer til de er over 30 år først der betaler skat. Hvem betaler for alt dette? Staten og vores fælles kasse er meget generøs, og derfor er denne diskussion egentlig temmelig overflødig. Vi er mange som er en underskudsforretning for staten, men fælleskassen understøtter os til vi skal herfra igen.

                                1 Reply Last reply
                                5
                                • H Offline
                                  H Offline
                                  hans_christian
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #32

                                  Vi har bygget et demokrati op, hvor næsten to ud af tre
                                  personer i den voksne befolkning er enten på overførsels-
                                  indkomst eller offentligt ansatte. Politikerne og ministerne, som ingen ansvar har i dag ved, at der er
                                  mange stemmer i de to kategorier. Derfor vil politikerne
                                  og ministerne ikke ændrer noget radikalt. Der er blevet
                                  enormt givtigt, at være minister og politiker i dag ingen
                                  ansvar givtige lønninger og store pensioner, som er mange
                                  gange større end deres kollegaer i sverige og norge.

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • K Offline
                                    K Offline
                                    koden
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #33

                                    En ting er at betale skat og en anden om hvordan det fordeles. Tænker de fleste er enige i at der skal betales nok skat, men det er fordelingen der er problemet.

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #34

                                      Princippet i en Tobin skat lyder fint, men når det kommer til en praktisk implementation, så bliver det mere svært.

                                      Hvad forhindrer bankerne i at handle danske aktier i en darkpool på Bahamas?

                                      Ingen. Og så er det kun danske småsparere som kommer til at betale skatten, eller danske fonde som ønsker at holde aktierne i længere tid.

                                      Og borte fra den danske børs, så bliver kontrollen blot endnu mindre.

                                      Beskatte ændringer i VP centralen? Lidt bedre, men stadig så vil de store banker som handler automatisk, så lade være med indberette før månedens slutning, og således ikke betale skat af alle de mindre automathandler....

                                      En stor Tobin skat? Døden for det danske aktiemarked. De store virksomheder vil lade deres aktier notere internationalt, og de mindre vil lade sig afnote, da likviditeten vil blive så dårlig, at prissætningen bliver for dårlig.

                                      International Tobinskat? Glem det. Bare glem det. Der er mange små lande som vil kunne leve af at stå udenfor, og med det nuværende internationale klima, så vil mange store lande heller ikke. F.eks. USA......

                                      En lille dansk Tobin skat kunne måske fungere, men likviditeten på den danske børs vil blive endnu dårligere end den er i dag (hvor mange handler allerede ER i en international darkpool på grund af omkostningerne på OMX CPH). Men det må man så leve med.

                                      1 Reply Last reply
                                      7
                                      • V Offline
                                        V Offline
                                        vestasfan
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #35

                                        Jeg nægter at tro på, at nogen vil bytte det danske system ud med ex. det amerikanske!

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • H Offline
                                          H Offline
                                          hans_christian
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #36

                                          Nej og atter nej med tobin-skat. Socialdemokratiet elsker
                                          ideen, fordi de elsker adfærdsregulering og skatter.

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger