Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Harboes Bryggeri

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
23 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • 1 Offline
    1 Offline
    12campus
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Jeg tænker det som aktionær kunne være dejligt, hvis Royal Unibrew kunne være interesseret i at købe Harboes Bryggeri. Når man ser på Royal Unibrew's køb i dag af en hollandsk læskedrikproducent. De køber til 12 gange EBITDA. Pris 2,2 mia.
    Som jeg læser det, vil det betyde at Harboes skulle kunne koste ca. 1,3 mia. med den forventede EBITDA på 100-130 mio for næste regnskabsår. Det svarer til 4-5 gange den nuværende børsværdi.
    Det kunne vel også være interessant for Royal Unibrew, at få elimineret Harboes som konkurrent på det danske og Nordtyske marked?

    1 Reply Last reply
    8
    • K Offline
      K Offline
      Klarussen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Ja, man kan fantasere, men familien Griese vil næppe sælge...

      1 Reply Last reply
      6
      • K Offline
        K Offline
        KyleBass
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Vrumona har en EBITDA margin på 12,5%:
        Harboe har en EBITDA margin på 5%.
        Du kan ikke forvente, at Harboe kan værdiansættes med samme multipler som Vrumona.

        1 Reply Last reply
        9
        • D Offline
          D Offline
          DjengisCash
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Harboes er dårligt drevet virksomhed, hvorfor forbedringspotientialet er enormt i mere kyndige hænder.

          Royal Unibrew ville sikkert gerne købe Harboe, hvis ejerne ellers ville sælge. Og prisen du nævner er nok i underkanten, da prisen vil afspejle det afkast Royal Unibrew vil kunne opnå ved professionalisering af bixen.

          1 Reply Last reply
          8
          • T Offline
            T Offline
            TrailerKongen
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Harboe passer ikke ind i Royal Unibrew strategi. Harboe er ikke et lukrativt veletableret brand. Harboe er lavpris øl/vand/energidrikke etc. Royal Unibrew er premium og mærkevarer. Harboe er en rodebutik og har været det de sidste 20-25 år.

            1 Reply Last reply
            9
            • K Offline
              K Offline
              Klarussen
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Så sandt, så sandt.

              1 Reply Last reply
              4
              • 1 Offline
                1 Offline
                12campus
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Nej, måske vil de ikke sælge. Men det ved vi jo ikke!

                1 Reply Last reply
                4
                • 1 Offline
                  1 Offline
                  12campus
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  De laver nogle ok produkter. Senest en udmærket alkoholfri øl. Deres squash orange har lige vundet en test i Politiken over langt dyrere mærker. Hvad tror du der bliver købt til børnefødselsdage? Deres produktionsfaciliteter med to store bryggerier får du ikke for et beløb i nærheden af børsværdien. Tyskland er iøvrigt største marked.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Der er også et marked for billigere produkter. Klart. Blot svært at udnytte harboes fulde potentiale, når gamle benhard synes at stå i vejen for udvikling og nytænkning. Og ikke sikkert det bliver bedre, hvis han skulle gå af eller falde om, da jeg læste at døtrene var røget uklare med hinanden.

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • 1 Offline
                      1 Offline
                      12campus
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Jamen, så synes et salg vel også at være en oplagt mulighed!

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Et salg til de rigtige kunne nok være godt for firmaet. Men du kan have alle de bedste planer i verden, det nytter ikke noget, hvis du har en familie der lever i fortiden, og som bare ikke vil forandring.

                        1 Reply Last reply
                        5
                        • K Offline
                          K Offline
                          Klarussen
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          @12campus: Har du selv aktier i Harboe?

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • 1 Offline
                            1 Offline
                            12campus
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Ja, de udgør mere end 10% af min aktiebeholdning.

                            1 Reply Last reply
                            5
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Der er ingen tvivl om at for minoritets aktionærerne (alle andre aktionærer end familien Griese), så vil det tilføre en væsentlig værdi, at sælge Harboe.

                              Men for familien, så får de væsentlig mere ud af den nuværende situation, fordi de fører penge ud af selskabet udenom aktionærerne, ved diverse mere eller mindre mistænkelige dispositioner mellem Harboe og deres egne personer og selskaber.

                              Deres afkast af Harboe, er således forholdsmæssigt langt højere end andre aktionærers, og derfor er de mindre interesseret i at sælge virksomheden. Og hvis de skulle sælge, så ville det være med et enormt "management fee" eller lignende sidebetaling fra køber, hvilket betyder at salgsprisen til deling med de andre aktionærer vil blive forholdsvist mindre.

                              Aktieprisen i forhold til værdierne som står på regnskabs papirerne, kan muligvis nok se gunstig ud, men her gælder virkelig at "God virksomhedsledelse" også er noget som man bør tage hensyn til før man investerer.

                              Stop drømmene og led videre efter andre aktier, med mindre I er virkelig risiko villige. Der er heller ingen grund til at være familiens Grieses "Nyttige idioter".

                              1 Reply Last reply
                              12
                              • V Offline
                                V Offline
                                VærKritisk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                Var der forresten ikke noget om, at Harboe fik en ny storaktionær (+ 5%) for ikke så længe siden? Så måske nogen pønser på noget eller tænker i samme baner som du.

                                Ingen tvivl den dag den gamle begynder at skrante, så kunne kursen godt rykke, for dette er et emne der kommer op med mellem. Men om det bliver til noget, tjaaaa, jeg kan godt tvivle

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • NordicStockN Offline
                                  NordicStockN Offline
                                  NordicStock
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #16

                                  Dagens cool'este svar!

                                  "Der er heller ingen grund til at være familiens Grieses "Nyttige idioter"."

                                  1 Reply Last reply
                                  5
                                  • bgadkB Offline
                                    bgadkB Offline
                                    bgadk
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #17

                                    Jeg takker for ros!
                                    Altid godt med lidt sarkasme til at give lidt glans til dagen.

                                    Nogen må advare om de selskaber som forlængst burde være stoppet af myndighederne og Harboe er bare et til i en lang række erhvervsskandaler i Danmark, som der slet ikke burde tillades i et ellers tillidsfyldt og ordentligt land.
                                    Det er som om, at myndighederne og politikkerne mener, at hvis man våger sig ud i aktieinvestering, så er man selv ude om hvis man bliver snydt, og i øvrigt så bliver man flået i skat (verdens højeste) som tak....

                                    I Harboe sidder familien Griese kun på 16% af selskabet, men på grund af A aktier/B aktier, så sidder de på hele magten i selskabet, og den magt bruger de til at føre penge ud af Harboe uden at dele med resten af aktionærerne.
                                    Af andre skandaler kan nævnes BlueVision og Lauritz.com, for ikke at nævne Bornholmslinjen hvor de små aktionærer også blev snydt for væsentlige værdier. O.W. Bunker så heller ikke køn ud, da en kapital fond nåede at smutte ud med milliarder før det hele ramlede....

                                    1 Reply Last reply
                                    7
                                    • K Offline
                                      K Offline
                                      Klarussen
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #18

                                      Godt vi får en debat om dette, så eventuelle kommende investorer er velinformeret inden de hopper på limpinden

                                      1 Reply Last reply
                                      4
                                      • CupcakeC Offline
                                        CupcakeC Offline
                                        Cupcake
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #19

                                        20 år med tilsyneladende pouvre resultater på bundlinjen. Hvor bliver pengene mon af år efter år efter år?

                                        Banker, Dansk Aktionærforening og mange andre har berørt problemet...

                                        Hvor er myndighederne & hvorfor er der ikke "privat aktionærsøgsmål" mod ledelsen?

                                        Fødevarewatch 2021 " Avis: Banker utilfredse med bonus til Bernd Griese" https://fodevarewatch.dk/Drikkevarer/article13258601.ece

                                        Ekstrabladet 2020 " Afsløring: Ølkonge forgylder sig selv
                                        Harboes Bryggeri har købt ind for millioner hos chefen Bernd Grieses private selskaber. Aktionærformand vil have myndighederne på banen"
                                        https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/afsloering-oelkonge-forgylder-sig-selv/8120771

                                        Berlingske 2019 "Harboe: Blod er tykkere end vand" https://www.berlingske.dk/aktier/harboe-blod-er-tykkere-end-vand

                                        Berlingske 2019 "Familiedrama i kendt bryggeri - ud med datter og ind med far og svoger"
                                        https://www.berlingske.dk/virksomheder/familiedrama-i-kendt-bryggeri-ud-med-datter-og-ind-med-far-og-svoger

                                        1 Reply Last reply
                                        6
                                        • H Offline
                                          H Offline
                                          Hava
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #20

                                          Bornholmslinjen ? Mener du ikke Molslinjen?

                                          1 Reply Last reply
                                          5

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger