Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Lundbeck: Afmålt kursreaktion efter ledelsesskifte

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
8 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Lundbeck har meddelt, at Deborah Dunsire bliver erstattet af Charl van Zyl på topposten. Investorerne reagerer afmålt på en dag, hvor aktierne er under pres generelt

    Lundbeck skifter ud på topposten

    Investorerne reagerer "afmålt". Aktien falder moderat på en dag, hvor aktierne generelt er under pres

    Hvis man spørger investorerne hvad de fik under DD vil de svare lidt af hvert

    For de første var de ikke tilstrækkelig godt forberedte på at pipelinen var så udfordret som den var

    De seneste år er der sket noget med pipelinen og de "strategiske produkter" performer godt

    Aktiekursen har det skidt og ligger på trods af aktuel stigning i 2023 på et niveau, som er under det halve af 2018, da hun tiltrådte

    Deborah Dunsire blev ikke nogen succes, hvis man spørger investorerne.

    Forventningsstyringen har været meget skuffende og Lundbeck har desværre handlet (for) meget om Lundbeckfonden og for lidt om det børsnoterede Lundbeck. Det blev meget tydeligt, da aktierne skulle deles op i et A- og B-Hold

    Investorerne kender ligeså meget eller lige så lidt til den nye direktør som de kendte til den afgående.

    Lundbecks økonomi har udviklet sig godt det seneste år, men desværre står Investorerne i et vist omfang tilbage med tomme lommer. Værdiskabelsen kommer fra normalt den gode og positive udvikling i omsætning, indtjening, pipeline og forventningsstyring. Sidstnævnte har været dårlig/skuffende/utilstrækkelig og derfor er vi der hvor vi er i dag og aktuelt. Den gode nyhed er, at det kan være en ny begyndelse. Den dårlige er en halvering af aktiekursen

    1 Reply Last reply
    5
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      En væsentlig grund til at aktien har performet så dårligt skyldes givet balladen om aktiestruktur, som man nok næppe kan belaste DD.

      1 Reply Last reply
      4
      • S Offline
        S Offline
        stocktiger
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Mener at balladen startede noget tidligere. DD talte kursen ned, der var dårlige nyheder alle vegne, DD signalerede at der ikke var styr på butikken.

        1 Reply Last reply
        3
        • W Offline
          W Offline
          W435wrSp
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Det er en glædelig nyhed, at DD stopper, DD gav sig selv en klækkelig alt for høj lønforhøjelse på trods af meget dårlige resultater, desuden var DD den absolut dårligste leder af alle Omxc25 selskaber. Der er stadigvæk problemer med de strukturelle ejerforhold i Lun. Men det er positivt med ledelseskifte og det kan nu kun gå fremad.

          1 Reply Last reply
          4
          • B Offline
            B Offline
            Bombur1
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Jeg har også undret mig over, at kursen er sivet så underligt de sidste 14 dage. Godt for insiderne, at de har fået solgt ud.

            1 Reply Last reply
            4
            • 1 Offline
              1 Offline
              12campus
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Jeg synes det er lidt underligt, at Per Hansen, Nordnet begynder, at rose Lundbeck når kursen stiger. Når det så går den anden vej, så får Lundbeck lige en tur igen. Vel og mærke med alle de velkendte ting. Nu er det så også galt de får ny direktør. Prøv dog at se på deres tal og deres markedsposition. Jeg kender kun deres bestyrelsesformand som en mangeårig dygtig direktør for Coloplast.

              1 Reply Last reply
              0
              • S Offline
                S Offline
                stocktiger
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Valg af direktør er faldet uheldigt ud i de seneste 6 år. DD havde ikke evne til at drive firmaet fremad og skabe aktionærværdi. Nu har formanden valgt en ny direktør. Nu falder kursen måske fordi aktionærerne er i tvivl om den nye direktør kan skabe værdi for aktionærerne. Usikkerheden er der.

                1 Reply Last reply
                1
                • P Offline
                  P Offline
                  Pansen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Min kommentar går på det som Lundbeck gør og betydningen for aktiekursen. Da de holdt op med at fokusere på den problematiske opdeling og i stedet for fokuserede på cash flow steg aktien, fordi økonomien ser fornuftig ud. Det er det som jeg kommenterer på. Hilsen Per

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • A Offline
                    A Offline
                    Arne_A
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Jeg forstår ikke, hvorfor det enkle skal gøres så indviklet. Også for Lundbeck giver et blik på årsrapportens 5 års hovedtal massevis af forklaringer- også i fornuften i opdelingen af aktierne i A og B.

                    Omsætningen i 2018 var 18.117 mio. og resultatet var 3.553 mio. I 2022 var omsætningen 18.248 og resultatet var 1.916 mio. og lavere i mellemliggende år.

                    Sådan en udvikling skal koste voldsomt meget på kursen. Og det kan løs snak fra virksomheden til aktiemarkedet ikke ændre på - heldigvis.

                    Det der skal til er nye produkter, som vil kræve massive investeringer og muligvis kapitaludvidelse. Hvis man som aktionær ikke vil være med på den rejse, skal man løbe skrigende bort- og det skulle man have gjort da regnskabstallene viste tendensen for flere år siden.

                    Men Lundbeck har stadig finansielle muskler til, at der kan ske en turn around i virksomheden; men det kræver produkter, der kan styrke indtjeningen. Om Lundbeck har produkterne eller kan få det, aner jeg ikke en hundefis om. Men personlig har jeg lagt nogen aktier under hovedpuden, hvor de får lov at ligge nogle år.

                    Og aktiedelingsproblematikken har jeg skåret igennem. Jeg spiller på samme hest som Lundbeckfonden - jeg har købt A-aktier

                    1 Reply Last reply
                    2

                    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                    With your input, this post could be even better 💗

                    Tilmeld Log ind

                    • Log ind

                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                    • Login or register to search.
                    • First post
                      Last post
                    0
                    • Debatforum
                    • Seneste
                    • Populære
                    • Bruger