Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Novo Nordisk: En advarsel til investorerne?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    EMA har rejst et "sikkerhedssignal" for Wegovy og Ozempic. Det kan få investorerne til kortsigtet at blive lidt tilbageholdende

    Det europæiske lægemiddelagentur EMA har meddelt, at Novo Nordisk skal undersøge risikoen for skjoldbruskkirtelkræft for patienter der bruger Wegovy og for den sags skyld også diabetesmidlet Ozempic

    Det er naturligt at myndighederne holder øje med udviklingen og derfor er det her og nu ikke "meget alarmerende"

    Investorerne vil dog de kommende måneder holde lidt ekstra øje med den udvikling
    Novo Nordisk har frem til 26/7 til at svare på EMAs henvendelse
    For investorerne rejser der sig en række spørgsmål i den henseende:

    Er der noget om snakken. Kan det stække/svække afsætningsmulighederne for fedme?

    Fedme er den nuværende og fremtidige vækstmotor for Novo Nordisk

    En meget betydelig del af det seneste års store stigning skyldes fedme

    Fremtidens vækstestimater afhænger af fedme

    Er det Novo Nordisk specifikt, eller er det noget som vil blive undersøgt for andre vægtstabsmidler?

    Moderat, afmålt negativ kursreaktion

    Det eneste vi ved med sikkerhed er at vi ikke med sikkerhed ved, hvad der kommer til at ske. I dag vil det være naturligt, hvis investorerne reagerer med investorforbehold ved at sende aktien moderat ned i størrelsesorden et par procent. Når halvårsregnskabet kommer vil det formentlig vise den gode udvikling, som Novo Nordisk har guidet for. I baghovedet sidder dog den nye information, som kan have og få en betydning for risikopræmien det kommende kvartal

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Se også denne tråd om emnet:
      https://www.proinvestor.com/boards/113349/

      1 Reply Last reply
      5
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Novo/Sydbank: Alt for tidligt at bekymre sig over undersøgelse af kræftrisici ved GLP-1

        22/6 07:57

        Det er i den grad fornuftigt, at Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) er i færd med at undersøge et såkaldt sikkerhedssignal om kræftrisici med GLP-1-midler, herunder for Novo Nordisks Wegovy og Ozempic. Men aktiemarkedet bør slå koldt vand i blodet, mener Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen.

        • Jeg tror, at det er alt for tidligt at være meget bekymret over det her, siger han til MarketWire.

        Vurderingen kommer, efter at B.T. onsdag kunne berette, at EMA har valgt at undersøge lægemidlerne oven på offentliggørelsen af et studie, der indikerer, at virkningsstoffet GLP-1 kan øge risikoen for skjoldbruskkirtelkræft hos patienter med type 2-diabetes.

        EMA's sikkerhedskomité drøftede tilbage i januar sikkerhedssignalet for GLP-1-midlerne efter studiet, og har i april sendt en liste af spørgsmål videre til medicinalvirksomheder. Novo har indtil 26. juli til at svare på EMA's spørgsmål, skriver B.T.

        Det er ifølge Søren Løntoft Hansen ikke første gang, at GLP-1-klassen undersøges for en kræftmistanke. Det skete også i 2013, hvor klassen blev frikendt af EMA.

        • GLP-1 er velundersøgt og har været længe på markedet, siger Søren Løntoft Hansen.

        Han peger på, at der er indsamlet voldsomt mange data for GLP-1 både fra kliniske studier og i patientdatabaser, som myndighederne kan holde op mod studiet.

        • Så det er meget fornuftigt at undersøge sammenhængen, når et studie signalerer øget risiko for skjoldbruskkirtelkræft. Det gælder også i forhold til at undersøge de forudsætninger, studiet stiller op. Er de rigtige, og hvad er der om det i kliniske studier og i data indsamlet fra brugen af GLP-1 i den virkelige verden, siger Sydbank-analytikeren.

        Over for B.T. understreger Novos pressechef Lars Otto Andersen-Lange, at selskabet tager indberetninger om bivirkninger ved brug af selskabet medicin meget alvorligt. Novo har dog ikke selv fundet en øget risiko for skjoldbruskkirtelkræft i mennesker.

        Hvordan aktiemarkedet vil reagere på nyheden, tør Søren Løntoft Hansen ikke spå om.

        • Det må tiden vise. Trækker vi tråde tilbage til 2013, så havde det rent faktisk effekt på aktiekursen, og også en kortvarig effekt på udskrivningen af recepter. Så det kan komme til at ske afhængigt af, hvor bredt ud den historie kommer. Men i 2013 var der tale om et bølgeskvulp, og det samme tror jeg vil gøre sig gældende her, siger Sydbank-analytikeren.

        .\˙ MarketWire

        1 Reply Last reply
        5
        • B Offline
          B Offline
          BSinvest
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Spot on som altid Per Hansen.

          1 Reply Last reply
          6
          • S Offline
            S Offline
            Stroka
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Helt enig BS. Det kører lige så driftsikkert med Per som du gør. 🙂

            1 Reply Last reply
            1
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Kommentar på Novo og EMA´s ønske om en undersøgelse af risikoen for at udvikle skjoldbuskkirtelkræftel ved brug af Wegovy og diabetesmidlet Ozempic:

              1 Reply Last reply
              1

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger