Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

ALK

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
18 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Ja, de næste kvartalers rapportering bliver de mest interessante i firmaet historie efter min mening, fordi det skal validere casen.

    1 Reply Last reply
    8
    • N Offline
      N Offline
      NyNovice
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Lige præcis.

      Desuden - der hvor jeg mener ALK klart står bedre end alternativerne i dansk biotek, er management teamet. Der er konsistens i deres kommunikation og overordnede forretningsplan, med små justeringer undervejs. Det kan jeg som investor god lide, sammen med en forretningsplan som har masser af "Blue Ocean Strategy" i sig.

      1 Reply Last reply
      7
      • CupcakeC Offline
        CupcakeC Offline
        Cupcake
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Kunne det mon tænkes at være Lundbeck, som jeg opfatter som "støvet", der med sin 67% af stemmeretten gennem snart 20 år på en eller anden måde bremser udviklingen i ALK trods dygtige CEO'er?

        Kursen ligger p.t. lidt under niveauet inden "covid-boblen" tog fat i markedet under lockdown. Året inden covid-boblen lå kursen på omkring de 50...

        Troede det var en overreaktion, da ALK tankede sidst med 10%, har så måtte supplere flere gange siden - og er i dag på breakeven. ALK er nu min andenstørste position og fylder 5,5% af min portefølje.

        (Er en sammenlægning med / opkøb af Bavarian utopi?)

        1 Reply Last reply
        8
        • D Offline
          D Offline
          dagensaktie.dk
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Carsten Hellmann fratræder som administrerende direktør ved udgangen af 2023. Han efterfølges af Peter Halling senest den 1. januar 2024

          Kæmpe chok, det kunne godt indikerer at q1 ikke kun lige var et lille bump på vejen.

          1 Reply Last reply
          7
          • P Offline
            P Offline
            ProinvestorNEWS
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            ALK skifter ud på chefkontoret - Peter Halling skal afløse Carsten Hellmann

            19/6 08:52

            ALK's direktør Carsten Hellmann fratræder som administrerende direktør ved udgangen af 2023.

            Han efterfølges af Peter Halling senest den 1. januar 2024.

            Det oplyser ALK-Abelló mandag morgen.

            Carsten Hellmann vil i stedet forfølge en karriere i bestyrelseslokalerne - og derfor har han indgået en aftale med sin bestyrelse om at stoppe. Den snart forhenværende ALK-chef har været med på det globale allergimarked i næsten syv år.

            • Carsten Hellmann vil fortsætte med at varetage sine ansvarsområder, indtil Peter Halling tiltræder stillingen som administrerende direktør for ALK, hvilket sker senest den 1. januar 2024, oplyses det.

            Selv siger Carsten Hellmann, at han i sin tid i ALK har været med til at "hæve barren og indledt en rejse for at erobre en større andel af det globale allergimarked":

            • ALK står stærkt på både den korte, mellemlange og lange bane, og jeg ser frem til at tage del i ALK's fortsatte udvikling, inden jeg giver stafetten videre til Peter Halling, siger han om fratrædelsen.

            Den nye chef kommer fra Fertin Pharma - og inden da har han blandt andet arbejdet hos Novozymes, Ingredion Inc. og Doehler Group.

            Skiftet på chefkontoret rokker ikke ved ALK's forventninger til 2023. Desuden er strategi og finansielle ambitioner uændrede.

            .\˙ MarketWire

            1 Reply Last reply
            4
            • N Offline
              N Offline
              NyNovice
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Jeg fik nærmest "morgenkaffen" galt i halsen da så det - den havde jeg ikke set komme.

              Jeg ved godt det ikke er "god latin" men jeg er ikke nogen stor fan af udskiftning på ledelsesgangen, med mindre det skyldes efterlevelse af "god selskabsledelse" og rettesnoren med ca. 8 år i ledelse og bestyrelse.

              Den næste tid bliver lidt for spændende og jeg frygter "Ambu" tilstande, hvor jeg mener bestyrelsen har været "himmelråbende ringe", inkompetente og totalt inkonsekvente. Men det er en helt anden diskussion.

              1 Reply Last reply
              7
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Måske overraskende, men ellers ser jeg intet drama i udskiftningen overhovedet. Jeg ser det mere som en uundgåelig og naturlig udvikling; ingen kan sidde for evigt. Af samme grund ser jeg også faldet som en købsmulighed, som jeg allerede har udnyttet til at supplere.

                Havde der været noget drama, så havde mit syn på udskiftningen nok ligget tæt op af dit.

                1 Reply Last reply
                5
                • B Offline
                  B Offline
                  BLBear
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Jeg er ikke særligt overrasket. Til gengæld har jeg været overrasket over, at folk har været så overraskede. I hvert fald siden Q1-meldingen, hvor nedgangen var helt berettiget. Pengene blev tjent på "det forkerte sted", dvs. ikke på fremtidens produkter. Deres strategi (meget bundet op på USA) har helt klart fejlet, og det var tydeligt, at konsekvensen måtte være overvejelser om, hvorvidt den eksisterende ledelse var det rette til at lægge strategien om. De nedjusterede så vidt jeg husker ikke for året, men ville ikke drøfte guideline(eller tager jeg fejl?). Tænkte da (og tænker stadig), at en nedjustering ved Q2 er det mest sandsynlige. Og helt fair ikke at nedjustere ved Q1 for at være sikker på retningen i salget. At Hellmann ryger er endnu et tegn i den retning og en klar konstatering af, at han ikke har nået sine strategiske mål. Han har prøvet nogle ting af, hvilket var fint, men overordnet har det været lidt som vinden blæser, og i sidste ende skulle Nordamerika redde væksten.

                  1 Reply Last reply
                  8
                  • P Offline
                    P Offline
                    ProinvestorNEWS
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    ALK-formand om direktørskifte: Bestyrelsen har ønsket smidigt generationsskifte

                    Just a moment...

                    favicon

                    (www.proinvestor.com)

                    1 Reply Last reply
                    5
                    • K Offline
                      K Offline
                      Klarussen
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Der burde være en pæn upside ved offentliggørelsen af fundet af en egnet kandidat

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • B Offline
                        B Offline
                        BLBear
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        De offentliggjorde samtidig, hvem der skal tage over...

                        1 Reply Last reply
                        5
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Analytiker om ALK's direktørskifte: Timingen skaber usikkerhed

                          19/6 13:35

                          Der er umiddelbart flere grunde til, at ALK Abellós varslede direktørskifte har skabt usikkerhed og mødes med et gevaldigt kursfald på børsen.

                          Det vurderer Jesper Ingildsen, analytiker i DNB, efter at ALK mandag har annonceret, at selskabets administrerende direktør, Carsten Hellmann, fratræder ved udgangen af 2023.

                          Han efterfølges af 45-årige Peter Halling senest den 1. januar 2024. Chefskiftet sker på initiativ af bestyrelsen med henblik på at sikre et smidigt direktørskifte, hvor en yngre topchef hentes ind for at eksekvere på de planer, der allerede er lagt.

                          Aktiemarkedet virker dog alt andet end begejstret, og sender ALK-aktien baglæns med næsten 11 pct. til 79,55 kr.

                          • Carsten har haft stor del i den succes, der har været i de senere år. Og så er der noget med timingen, der gør, at folk er lidt bekymrede, vurderer Jesper Ingildsen over for MarketWire.

                          NYT LEDELSESHOLD

                          Han peger på, at ALK med chefskiftet faktisk sætter et helt nyt hold. ALK fik således i marts ny udviklingsdirektør i Henriette Mersebach, og Claus Steensen Sølje er netop tiltrådt som finansdirektør.

                          • Det giver selvfølgelig noget usikkerhed, når så mange går på én gang. Er strategien så stadig den samme? Er det de samme langsigtede mål? Det oplyser ALK vel at mærke, at det er, men tit og ofte, så er det lidt anderledes, når det så kommer til stykket. Så skal der måske bruges lidt flere penge på vækst, eller noget andet. Så det giver usikkerhed, siger Jesper Ingildsen.

                          Han peger desuden på, at ALK tilbage i april sænkede forventningerne til salget af de tabletbaserede allergivacciner i Europa. Der er tale om ALK's væsentligste kilde til salgsvækst, så selv om ALK fastholdt sin overordnede prognose, gav det anledning til en del usikkerhed og sendte dengang aktien ud i et styrtdyk på 24 pct. til 84,50 kr.

                          Selv vurderede ALK efterfølgende, at modvinden bliver relativt kortvarig, men markedet mangler stadig at se beviser.

                          • Så selv om den forklaring ALK giver på direktørskiftet giver god mening, så hersker der bare også noget usikkerhed blandt investorerne. De bliver nervøse for, om der ligger mere bagved. Det gælder også i forhold til strategien, og om den, selv om de oplyser, at den fastholdes, så også bliver den samme, når det kommer til stykket, og om de langsigtede mål stadig forbliver de samme, siger Jesper Ingildsen.

                          Den nye ALK-topchef, Peter Halling, kommer fra en stilling som administrerende direktør for Fertin Pharma, og inden da har han blandt andet arbejdet hos Novozymes, Ingredion Inc. og Doehler Group.

                          • Umiddelbart virker han som et godt "fit". Men markedet kender Carsten, og mange har været stor fan af Carsten, og det han har gjort i ALK. Så på den baggrund kan jeg godt forstå, at der er investorer, der bliver nervøse, og gerne vil forstå, om der er andre bagvedliggende grunde til skiftet, og også gerne venter på, at den nye CEO sætter ord på, om han bare har tænkt sig at fortsætte samme strategi, siger Jesper Ingildsen.

                          .\˙ MarketWire

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • M Offline
                            M Offline
                            Milito
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            "Men markedet kender Carsten, og mange har været stor fan af Carsten, og det han har gjort i ALK."

                            Ærlig talt kender jeg ikke Carsten og derfor har jeg købt mig ind i dag.

                            1 Reply Last reply
                            8
                            • K Offline
                              K Offline
                              Klarussen
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              Tja, Carsten er vel trods alt bedre end Kurt fra kantinen

                              1 Reply Last reply
                              7
                              • exitnuE Offline
                                exitnuE Offline
                                exitnu
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Så blev jeg aktionær i ALK-Abelló - noget som har stået på ønskelisten længe ...

                                1 Reply Last reply
                                9
                                • P Offline
                                  P Offline
                                  ProinvestorNEWS
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Kommentar fra Per Hansen:

                                  Alk-Abello - Direktørfyringen skaber uvished

                                  Just a moment...

                                  favicon

                                  (www.proinvestor.com)

                                  1 Reply Last reply
                                  4
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    ProinvestorNEWS
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #19

                                    Kommentar på den seneste udvikling i ALK:

                                    1 Reply Last reply
                                    0

                                    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                    With your input, this post could be even better 💗

                                    Tilmeld Log ind

                                    • Log ind

                                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                    • Login or register to search.
                                    • First post
                                      Last post
                                    0
                                    • Debatforum
                                    • Seneste
                                    • Populære
                                    • Bruger