Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

NKT emission sommer 2023

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
9 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M Offline
    M Offline
    Minino
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Er det ikke en ide at sælge alle sine NKT aktier (plus NKT T-ret) for derefter at købe NKT aktier efter emission? Læser venligst nedenfor.

    NKT tegningsretter
    https://www.globenewswire.com/news-release/2023/06/08/2684435/0/da/NKT-A-S-offentliggør-prospekt-og-igangsætter-fortegningsemission.html

    . Kl 17:00 den 16/juni: Pris for NKT=409,20kr , NKT T-ret=38,10 kr

    . Der skal anvendes 4 tegningsretter (38,1 x 4= 152,4 kr.) for at købe en ny aktie til 225 kr.
    Det giver 152,4 +225 = 377,4kr

    . nye aktier: 10.744.009 ; nuværende antal aktier: 43 mill ; total efter emission = 53,7mill aktier

    . Da flere skal dele om den samme kage (korrekt, kagen skal nok blive større men det tager mindste 2 år at komme dertil gætter jeg) kommer den nye kurs til at koste (mener jeg):
    409,20 * (43/53,7) = 327,7 kr

    Er det korrekt? hvad er forkert ved denne antagelse? (er det fordi at kursudviklingen ikke er "lineær", men kaos :-)).

    Et andet ting jeg ikke forstår, NKT kursen stiger siden den 24/05 (fra 336kr) efter NKT offentliggør planen om emission. Hvorfor?
    (Hvis jeg er langsigt (ny investering), venter jeg med at købe. Hvis jeg er kortsigt, sælger jeg samtlige NKT aktier og køber en andre C25 istedet. Hvad er forkert ved denne strategi?)

    pft
    God sommer.

    PS: lad AI sender en sommerhilsen til Helge :-). AI-kommando'en til www.bing.com/create
    "photorealistic, Helge Larsen handler c25 aktier på sin laptop ved vesterhave, kager, kaffe, sunset"

    ps2: bare jeg kunne få AI til at forudse Pandora kurs imorgen 🙂

    113237_InCollage_Helge_Larsen.jpg

    1 Reply Last reply
    1
    • L Offline
      L Offline
      lossen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Du tager fejl. Prisen er 255 kr og ikke 225 kr

      1 Reply Last reply
      2
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Som lossen skriver, du tager fejl af prisen. De nye koster 255 plus t-retter. Det meste af tiden har priserne for gamle og nye ligget ret tæt, men følger man med og slår til på rette tidspunkt, så kan der godt spares lidt.

        At kursen steg efter offentliggørelsen tror jeg hænger sammen med, at markedet sendte kursen langt ned, add der var udsigt til en mulig emisssion på helt op til 50%. Nu blev den så meget mindre, og da kun naturligt at kursen retter sig . Og de henter jo ikke penge, fordi det går dårligt. Tværtimod, de henter penge fordi det går så godt, at de er nødt til at udvide kapaciteten for at følge med, og for at få en størrelse så de kan vedblive med at tiltrække og vinde flere af de kæmpe ordrer der er på vej.

        1 Reply Last reply
        4
        • M Offline
          M Offline
          Minino
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          VærKritisk, tak for forklaret, ja min fejl mht 255.
          Mht tegningskurs 255kr, det må være et magisk tal de når frem til. Hvis det var 285kr (færre aktier) måske er den ikke fordelagtig nok til at tiltrække interesse.

          1 Reply Last reply
          1
          • M Offline
            M Offline
            Minino
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            ChatGPT
            Tegningsret er en økonomisk mekanisme, der giver aktionærer i et selskab mulighed for at købe nye aktier til en forudbestemt pris i en bestemt periode. Det er en ret, der gives til eksisterende aktionærer som en form for incitament til at opretholde deres aktieposition eller tilføje yderligere kapital til selskabet.

            Fidusen ved tegningsret er, at det giver aktionærerne en eksklusiv mulighed for at købe nye aktier til en fastsat pris, normalt under den nuværende markedsværdi. Dette kan være en fordelagtig situation for aktionærer, da det giver dem mulighed for at udnytte en potentiel værdistigning i aktien og øge deres eksponering mod selskabet.

            Tegningsretter kan være attraktive for investorer, da de giver dem en chance for at udvide deres aktieportefølje eller øge deres ejerskab i et selskab til en fordelagtig pris. Det kan også være en metode, som selskaber bruger til at rejse kapital og styrke deres økonomi uden at skulle udstede nye aktier til markedsværdi.

            Det er dog vigtigt at bemærke, at tegningsretter ikke altid er garanteret at generere fortjeneste. Det afhænger af den fremtidige udvikling af aktiekursen, og hvis markedsværdien af aktien falder under den fastsatte tegningspris, kan det resultere i et tab for aktionærerne.

            Der er forskellige måder, hvorpå tegningsretter kan anvendes i praksis, og reglerne kan variere fra land til land. Det er vigtigt at undersøge de specifikke betingelser og vilkår for tegningsretter i det pågældende selskab eller jurisdiktion, før man træffer investeringsbeslutninger.

            1 Reply Last reply
            1
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              At prisen lander lige der er jo nok også et resultat at den forudgående dialog, som NKT har haft med deres største aktionærer.

              1 Reply Last reply
              0
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Fint nok. Jeg foretrækker dog indlæg, der er skrevet af rigtige mennesker

                1 Reply Last reply
                1
                • M Offline
                  M Offline
                  Minino
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Det er fra "rigtige mennesker", istedet at læse 10 forskellige links, samler ChatGPT det hele til en post.
                  Ovenpå er bare en "dybere" definition af "tegningsret" jeg vil få fat i, intet med svaret på mine spørgsmål.

                  Nb: datasættet dækker kun til og med 2021 lige for tiden.

                  Nb2: derfor har Kina-chatGPT en svaghed (dårlig), der mangler data fordi mange ting bliver censureret/slettet jo

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    KUNSTIG intelligens er ikke rigtige mennesker, som jeg ser det. Jeg kan ikke forestille mig noget der er mere uinspirerende end en debat med en skide robot. Men jeg respekterer naturligvis at andre har et andet syn på. Fortsat god weekend. Nu vil jeg se Victor Axelsen.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • M Offline
                      M Offline
                      Minino
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Det er ok :-). Jeg (og de fleste) bruger den skiXX robot til støvesuger, "google home mini", factcheck og ...
                      Coding (arduino, eller C...):
                      https://www.youtube.com/watch?v=3cJ7_qCY7R4
                      Unity (game):
                      https://www.youtube.com/watch?v=3mIqCO3f96c
                      Excel:
                      https://www.youtube.com/watch?v=JYtZ2zsdE_s
                      En schweizerknive, må jeg sige.

                      God weekend til dig også, og have en god kamp med Viktor Exelsen imorgen 🙂

                      Mig: ok Bing, tegn lige Viktor, digital art
                      Robot: yes, sir, give me 15secs

                      113277_Wide_shot__Victor_Axelsen_plays_badminton_in_Malaysia__digital_art.jpg

                      1 Reply Last reply
                      0

                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                      With your input, this post could be even better 💗

                      Tilmeld Log ind

                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Debatforum
                      • Seneste
                      • Populære
                      • Bruger