Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

OMX C25: Ingen indeksændringer de kommende 6 måneder

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
4 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Nasdaq har offentliggjort deres indeksrevisioner for det kommende halvår. For de kommende 6 måneder sker der ingen ændringer. En indeksindlemmelse eller eksklusion er ikke i sig selv en meget stor kurstrigger, hverken kort- eller langsigtet i det gennemsnitlige tilfælde, men der kan være undtagelser. Det som driver aktierne er selskabets udvikling, som kvalificerer eller diskvalificerer. Oftest op til men ikke nødvendigvis efter en indlemmelse i indekset

    Vedvarende handelsinteresse vigtigere end størrelse

    Det er den tid på året, hvor Nasdaq har regnet færdig på og offentliggør, hvorvidt der sker ændringer i indekssammensætningen. Udgangspunktet er en referenceperiode fra december-maj. Først findes de 35 selskaber med den største markedsværdi og ud af disse udtages de 25, som er mest omsatte i perioden. Den tilsvarende revision til jul tager udgangspunkt i handelsdata fra juni-november.

    Langtidsholdbarhed slår sprinterevner

    Ind/ud er en langdistanceperformance men ikke en spurt. De selskaber som kommer ind, skal have haft en større og vedvarende interesse. Hvis en stor handelsinteresse kun varer meget kort og mest af alt ligner et "one-hit-wonder", vil selskaberne ikke komme i betragtning.

    Ingen ændringer de kommende 6 måneder

    Nasdaq meddelte fredag efter lukketid, at der ikke foretages nogen ændring for de kommende ca. 6 måneder. Det er ikke en meget stor overraskelse.

    Sydbank - OMX C-25 elevatorholdet

    Sydbank har været en af kandidaterne til at komme ind, men handelsinteressen har ikke været stor nok til at skubbe andre ud. At det lige netop er Sydbank, som kunne være en af indskifterne er ikke, set i et historisk perspektiv, mærkeligt jævnfør tabel 1

    Chr. Hansen er formentlig på vej ud

    Novozymes og Chr. Hansen vil, hvis de får investorernes tilladelse og myndighedernes godkendelse, fusionere i løbet af det kommende år. Hvis det allerede sker i løbet af 2. halvdel af 2023, skal der findes en erstatning for Chr. Hansen. Novozymes vil være det fortsættende selskab.

    Godt for Netcompany og skidt for Sydbank?

    Der har over de seneste måneder været diskuteret hvilke selskaber der kunne ligge til oprykning (indlemmelse) og hvilke der kunne være i nedrykningsfare. Netcompany er inde, men har været nævnt som en nedrykker. Sydbank har været nævnt som oprykker. Det springende og vigtigste punkt generelt er handelsinteressen; likviditeten og i lidt mindre udstrækning hvor stor markedsværdien er. Det mest sandsynlige er, at der kan komme mindre selskabsspecifikke kurspåvirkninger alene relateret til annonceringen. Denne opmærksomshedseffekt vil være anslået 0-2 % tænker jeg. Det siger historiske gennemsnitlige data med det datagrundlag vi har kigget på.

    Handelsinteresse sikrer aktien i startopstillingen

    Med en fodboldanalogi kan man sige, at størrelse/markedsværdi giver indlemmelse i bruttotruppen, mens handelsinteresse sikrer dig en plads i startopstillingen.

    Den gode selskabsudvikling driver indeksambitioner

    Vi har gennemgået og regnet på data 13 år tilbage for så vidt angår OMX C-25 med i alt 43 datasæt. Udviklingen fremgår af nedenstående figurer og tabeller. Her er nogle konklusioner:

    Det er den gode eller dårlige udvikling i selskaberne, som afspejles i aktiekursen, og som kvalificerer eller diskvalificerer.

    I det gennemsnitlige men ikke nødvendigvis i alle tilfælde er der kortsigtet en mindre kurseffekt i forbindelse med offentliggørelsen.

    Der kan være en positiv kortsigtet "opmærksomhedseffekt", hvis et selskab kommer ind eller omvendt negativ, hvis et selskab forlader indekset.

    Efter nogle uger fortager den effekt sig, og det bliver igen den gode eller skuffende udvikling i selskabet, som tager over.

    Når kurseffekten ikke er større end den er i det gennemsnitlige tilfælde, skyldes det formentlig væsentligst, at 1)Investorerne holder løbende øje med udviklingen i selskabet og 2)de som er indeksperformancebaseret beregner løbende tallene selv og for dem som professionelt (arbejde) holder øje hermed, er tallene og revisionerne bekræftelsen på egne beregninger og data.

    Data i figur 1 og 2 nedenfor viser, at der kan være betydelige variationer og afvigelser fra gennemsnittet. Det skyldes dog ikke, at alle skynder sig at købe et selskab som kommer ind og sender salgsordrer afsted i selskaber, som forsvinder fra indekset, alene for de kommer ind eller forlader indekset. Kausaliteten er den gode eller mindre gode udvikling.

    Sydbank har været elevatoraktien, som oftest har været ind/udskiftet i den periode, hvor vi har set på tallene. Det er derfor ikke så mærkeligt, at aktien har været nævnt som mulig indskifter denne gang.

    Se venligst for yderligere: Er Zealand Pharma på vej ind i C25 indekset?

    https://www.nordnet.dk/blog/c25-er-zealand-pharma-paa-vej-mod-indekset/

    Figur 1: Kursreaktion, enkeltaktier over tid ved indtræden af OMX C25, 20 uger før og efter

    Kilde: Nordnet

    (Klik på billedet for at gøre det større)

    113144_image001_39_.png

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: Kursreaktion, enkeltaktier over tid ved udtræden af OMX C25

      Kilde: Nordnet

      (Klik på billedet for at gøre det større)

      113145_image002_21_.png

      1 Reply Last reply
      6
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 3: Gennemsnitlig kursreaktion ved indtræden i OMX C25, 20 uger før og efter

        Kilde: Nordnet

        (Klik på billedet for at gøre det større)

        113146_image003_11_.png

        1 Reply Last reply
        5
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Figur 4: Gennemsnitlig kursreaktion ved udtræden af OMX C25, 20 uger før og efter

          Kilde: Nordnet

          (Klik på billedet for at gøre det større)

          113147_image004_3_.png

          1 Reply Last reply
          5
          • P Offline
            P Offline
            ProinvestorNEWS
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Tabel 1: Datagrundlag

            Kilde: Nasdaq/Nordnet

            (Klik på billedet for at gøre det større)

            113148_image005_2_.png

            1 Reply Last reply
            4

            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

            With your input, this post could be even better 💗

            Tilmeld Log ind

            • Log ind

            • Har du ikke en konto? Tilmeld

            • Login or register to search.
            • First post
              Last post
            0
            • Debatforum
            • Seneste
            • Populære
            • Bruger