Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Er Norge blevet en bananrepublik?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
15 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktør
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Tomra har som "grønt" industriselskab været mit foretrukne valg i pensionerne siden 2020. Solgte det meste af beholdningerne i 2021. Umiddelbart afventer jeg stadig med genkøb.

    Jeg har længe haft Frontline og Hafnia som mit førstevalg inden for tank. I vores shipping-chat lægger jeg løbende nyheder og analytikernes kursmål på disse.

    1 Reply Last reply
    7
    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktør
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      Spareblusset ? @spareblusset Frontline kursmål så langt i juni: • ABG: 298-> 315 kr • Arctic: 238 -> 271 kr • Danske Bank: 245 -> 250 kr • Fearnleys: 165 -> 240 kr • Kepler Cheuvreux: 258 -> 267 kr • Nordea: 220 kr (ny) Snitt: 260.50 kr Pris i dag: 158.06 kr Gjennomsnittlig oppside: 64.8%

      https://twitter.com/spareblusset/status/1667626477226008576

      1 Reply Last reply
      5
      • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktør
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        Stein O.
        @stein_lund
        ·
        10. jun.
        $FRO $HAFN #tankers
        For none Vikings: Arctic warning tanker party! TP Frontline NOK 271, Hafnia NOK 97?

        1 Reply Last reply
        4
        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktør
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          Spår kursfest i Frontline og Hafnia. (Tryk på billedet for at gøre det tydligere).

          113135_fullsizeoutput_1fc6.jpeg

          1 Reply Last reply
          6
          • OccamO Offline
            OccamO Offline
            Occam
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            Et andet forhold omkring norske aktier: Det er min fornemmelse, at markedet er mere volatilt end det danske. Det kan hænge sammen med, at de norske selskaber gennemgående er mere cykliske end de danske.

            Men måske er aktiekulturen også lidt vildere end den danske. Jeg har kun spredt anekdotisk evidens. Men jeg mindes min undren over, hvordan i øvrigt seriøse universitetsforskere - i virksomhedsledelse tilmed - i private sammenhænge kunne argumentere meget spekulativt for aktiedispositioner.

            Det har Helge sikkert en bredere funderet vurdering af.

            1 Reply Last reply
            7
            • M Offline
              M Offline
              Milito
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              Enig. Den norske børs har alle dage været som det vilde vesten.

              1 Reply Last reply
              7
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                Joakim Hannisdahl
                @JHannisdahl
                VLCC spot rates surging over the past two trading days amidst strong activity and a slimming tonnage list, especially in the Atlantic

                Baltic TD3C +60% to $52k/d
                Baltic TD15 +52% to $51k/d

                Picked up some DHT. I am still long #oil #tankers and very positive towards the segment https://twitter.com/JHannisdahl/status/1668282985345425408

                1 Reply Last reply
                4
                • J Offline
                  J Offline
                  Jydsk_shipping
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Meget interessant!
                  Helge Larsen og Per Hansen har i deres podcast ( som jeg i øvrigt sætter pris på) haft den hypotese ift NOK-kursens fald, at det skyldes mistillid til det norske investeringsklima i forlængelse af forhøjelse af Grundrenteskatten ift Laks. Det her er et andet godt bud.

                  Jeg leder i øvrigt efter investeringsforeninger / ETF med Norge-eksponering i tillæg til mine enkeltinvesteringer i laks, shipping og olie. Indtil videre uden større held.

                  1 Reply Last reply
                  6
                  • E Offline
                    E Offline
                    EliotSpitzer
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Der er en række farverige typer, som er meget aktive på Oslo børs og som er villige til at tale højt om hvad transaktioner de foretager mere eller mindre i samtid. Eksempler på dette er bl.a. Øystein Stray Spetalen og Far+Søn Sissener og der findes flere af de typer. De får hyppigt lov til at tage forsiden på en af de store finansaviser, hvor de ytre sig om økonomi og børsnotered selskaber. Jeg syntes medierne er lidt for ukrtiske i at tage deres synspunkt men det giver helt sikkert interessant dramaer for avis-læser når deres iscenesættelser ruller frem i artikler.

                    I tillæg har du en række shipping-familier, som mere diskret er meget aktive med investering i shipping og offshore men også indenfor andre brancher. Det mest høj-profilert er selvfølgelig John Fredriksen, som jo idag henregnes til en af de mest velhavende i verden.

                    Indtil Norwegian Air's deroute under COVID var Bjørn Kjos og i mindre grad hans kompis Bjørn Kise også to synlig profiler, som var aktive med selskaber og investeringer. Bjørn Kjos er fortsat aktiv men det er tydligt at Norwegians fald fra tinderne har sat sin spore i hvad han er involvert i.

                    Disse "gutte-klub" investorer skal man være opmærksom på hvis man handler på Oslo børs og de har nogle gange bidraget til "vilde vesten"-associationen men samlet vil jeg alligvel argumentere at man kan lave mange fine investeringer i Norge. Det er mange dygtige forrretningsmennesker også i Norge.

                    1 Reply Last reply
                    7
                    • U Offline
                      U Offline
                      uldi
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      Andre gode forslag til interessant aktier i Norge kunne være REC Silicon ASA: De skal ha moses lake op at køre igen her sidst på året. Den har jeg stor tro på de næste par år.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • M Offline
                        M Offline
                        Milito
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        Fik du købt dig ind i Hafnia Eliot? Efter at jeg havde læst dit glimrende debatindlæg i midt juni læste jeg mere op på udsigterne for tankmarkedet, hvilket gjorde at jeg fik købt mig ind i Hafnia med en mindre position, hvilket jeg bestemt ikke fortryder nu. Vi må se om det fortsætter op 🙂

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                          Helge_LarsenPI-redaktør
                          wrote on sidst redigeret af
                          #15

                          Se de seneste opjusteringer af analytikernes kursmål for Hafnia i shipping-chatten.

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • M Offline
                            M Offline
                            Milito
                            wrote on sidst redigeret af
                            #16

                            Det vil jeg gøre 🙂

                            1 Reply Last reply
                            0

                            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                            With your input, this post could be even better 💗

                            Tilmeld Log ind

                            • Log ind

                            • Har du ikke en konto? Tilmeld

                            • Login or register to search.
                            • First post
                              Last post
                            0
                            • Debatforum
                            • Seneste
                            • Populære
                            • Bruger