Er Norge blevet en bananrepublik?
-
Jeg har tænkt i samme bane: at NOK er for billig, og at man derfor bør købe norske aktier. Lige nu har jeg aktier i to selskaber:
Tomra, som er verdensledende inden for flaskeautomater. Hertil er knyttet en stabil service-forretning. Endvidere er der muligheder inden for affaldssortering, som er et ekspanderende forretningsområde.
Yara. Der er to grunde til at kunstgødning kan blive interessant: Hvis krigen i Ukraine fører til kornmangel, skal der bruges mere gødning til marginaljorde andre steder. Endvidere indgår kunstgødning i power-to-x.
-
Hei Occam,
Yara kender jeg. Det er jo en af de gamle kæmper i norsk erhvervsliv men Tomra har jeg aldrig set nærmere på. Det lyder interessant.
Jeg kan så også oplyse at der er to rederier som jeg ser på lige for øjeblikket og en af dem bliver sikkert min næste investering. Det er tankredrierne Frontline og Hafnia. Jeg tror at der kommer gang i verden igen i Q3-Q4 og særlig Kina. Det betyder at olien skal rundt igen. Min favorit lige nu er Hafnia men jeg har ikke købt endnu.
-
Tomra har som "grønt" industriselskab været mit foretrukne valg i pensionerne siden 2020. Solgte det meste af beholdningerne i 2021. Umiddelbart afventer jeg stadig med genkøb.
Jeg har længe haft Frontline og Hafnia som mit førstevalg inden for tank. I vores shipping-chat lægger jeg løbende nyheder og analytikernes kursmål på disse.
-
Spareblusset ? @spareblusset Frontline kursmål så langt i juni: • ABG: 298-> 315 kr • Arctic: 238 -> 271 kr • Danske Bank: 245 -> 250 kr • Fearnleys: 165 -> 240 kr • Kepler Cheuvreux: 258 -> 267 kr • Nordea: 220 kr (ny) Snitt: 260.50 kr Pris i dag: 158.06 kr Gjennomsnittlig oppside: 64.8%
-
Stein O.
@stein_lund
·
10. jun.
$FRO $HAFN #tankers
For none Vikings: Arctic warning tanker party! TP Frontline NOK 271, Hafnia NOK 97? -
Spår kursfest i Frontline og Hafnia. (Tryk på billedet for at gøre det tydligere).

-
Et andet forhold omkring norske aktier: Det er min fornemmelse, at markedet er mere volatilt end det danske. Det kan hænge sammen med, at de norske selskaber gennemgående er mere cykliske end de danske.
Men måske er aktiekulturen også lidt vildere end den danske. Jeg har kun spredt anekdotisk evidens. Men jeg mindes min undren over, hvordan i øvrigt seriøse universitetsforskere - i virksomhedsledelse tilmed - i private sammenhænge kunne argumentere meget spekulativt for aktiedispositioner.
Det har Helge sikkert en bredere funderet vurdering af.
-
Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
VLCC spot rates surging over the past two trading days amidst strong activity and a slimming tonnage list, especially in the AtlanticBaltic TD3C +60% to $52k/d
Baltic TD15 +52% to $51k/dPicked up some DHT. I am still long #oil #tankers and very positive towards the segment https://twitter.com/JHannisdahl/status/1668282985345425408
-
Meget interessant!
Helge Larsen og Per Hansen har i deres podcast ( som jeg i øvrigt sætter pris på) haft den hypotese ift NOK-kursens fald, at det skyldes mistillid til det norske investeringsklima i forlængelse af forhøjelse af Grundrenteskatten ift Laks. Det her er et andet godt bud.Jeg leder i øvrigt efter investeringsforeninger / ETF med Norge-eksponering i tillæg til mine enkeltinvesteringer i laks, shipping og olie. Indtil videre uden større held.
-
Der er en række farverige typer, som er meget aktive på Oslo børs og som er villige til at tale højt om hvad transaktioner de foretager mere eller mindre i samtid. Eksempler på dette er bl.a. Øystein Stray Spetalen og Far+Søn Sissener og der findes flere af de typer. De får hyppigt lov til at tage forsiden på en af de store finansaviser, hvor de ytre sig om økonomi og børsnotered selskaber. Jeg syntes medierne er lidt for ukrtiske i at tage deres synspunkt men det giver helt sikkert interessant dramaer for avis-læser når deres iscenesættelser ruller frem i artikler.
I tillæg har du en række shipping-familier, som mere diskret er meget aktive med investering i shipping og offshore men også indenfor andre brancher. Det mest høj-profilert er selvfølgelig John Fredriksen, som jo idag henregnes til en af de mest velhavende i verden.
Indtil Norwegian Air's deroute under COVID var Bjørn Kjos og i mindre grad hans kompis Bjørn Kise også to synlig profiler, som var aktive med selskaber og investeringer. Bjørn Kjos er fortsat aktiv men det er tydligt at Norwegians fald fra tinderne har sat sin spore i hvad han er involvert i.
Disse "gutte-klub" investorer skal man være opmærksom på hvis man handler på Oslo børs og de har nogle gange bidraget til "vilde vesten"-associationen men samlet vil jeg alligvel argumentere at man kan lave mange fine investeringer i Norge. Det er mange dygtige forrretningsmennesker også i Norge.
-
Fik du købt dig ind i Hafnia Eliot? Efter at jeg havde læst dit glimrende debatindlæg i midt juni læste jeg mere op på udsigterne for tankmarkedet, hvilket gjorde at jeg fik købt mig ind i Hafnia med en mindre position, hvilket jeg bestemt ikke fortryder nu. Vi må se om det fortsætter op

-
Se de seneste opjusteringer af analytikernes kursmål for Hafnia i shipping-chatten.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind