Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

4 grunde til at investorerne har taget tyren ved hornene

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    S&P 500 balancerer på kanten af et bull-marked (20 % stigning fra bunden), og det er der en række gode grunde til

    De amerikanske aktier havde en god torsdag
    Siden bunden i september måned er S&P 500 indekset steget tæt på 20 %
    Til sammenligning er det danske OMX C25 indekset steget med 27 % siden september nedturen
    De danske aktier er bl.a. drevet af udviklingen i Novo Nordisk

    Generelt er der 4 primære grunde til stigningerne:

    Økonomien har klaret sig væsentlig bedre end ventet og frygtet. Det skyldes ikke mindst den høje beskæftigelse, som holder privatforbruget i gang, og ikke mindst de faldende energipriser, især i Europa

    Forventningerne til afkast var lave ved indgangen til 2023. Professionelle investorer, som driver investering som næring var forbeholdne og defensivt positioneret ikke mindst på grund af inflation- og renteudsigterne

    AI er kommet som "manna fra himlen" og har været en betydelig kursdriver

    Koncentrationstendensen i færre aktier er gået fra stor til ekstrem, og disse udvalgte aktier stiger meget/mest.

    Aktiemarkedet er altid foran. Denne gang har ikke været anderledes

    Investorerne er stadig i tvivl om hvor hurtigt inflationen bliver tæmmet; hvornår FED siger "nok er nok" med hensyn til centralbankrenterne og lavet sit "pivot". Risikoen er også at renterne forbliver højere i en længere periode, men for investorerne var det mest relevant sidste år i en industri, som altid ser fremad, og hvor aktiemarkedet igen har vist sig at kunne klare de fleste udfordringer og stedse være 3-6 måneder foran den virkelige økonomi. USA har IT. Danmark har haft og været begunstiget af ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk.

    Figur 1: Kursudvikling, OMXC25 og Novo Nordisk

    Kilde: Nordnet

    113062_image002_20_.png

    1 Reply Last reply
    8

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger