Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

KLA Corporation

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
2 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er KLA Corporation
    Global leder inden for proceskontrol med 57% markedsandel.
    Virksomheden udvikler og producerer avanceret udstyr og løsninger til semiconductorindustrien og andre relaterede sektorer.
    Produkter og teknologier bruges til at inspicere, måle og analysere kritiske processer i semiconductorproduktionen for at sikre kvalitet, effektivitet og pålidelighed.
    Dette omfatter procesovervågning, defektdetektion, målinger og datasystemer til at håndtere og analysere store mængder produktionsdata.
    Opererer på et globalt niveau og har kunder og produktionsfaciliteter over hele verden
    Kompleksiteten og installationsbasen udgør voldgraven.
    19 lokationer
    3000 feltserviceingeniører og et globalt forsyningskædenetværk med 250.000+ dele.
    14.000 ansatte.

    Kurs: 463,76
    Market Cap: 63.627B
    P/E: 18,88
    Forward P/E: 22,43
    P/S: 5,99
    P/B: 23,73
    Enterprise value: 66.42B
    Profit margin: 33,01%
    Operating margin : 38,98%
    ROE: 103,77%
    ROA: 20,15%
    Indtjeningsvækst kvartal: 4,10%
    Omsætningsvækst kvartal: 6,30%
    Udbytte: 1,13%

    "Pick and shovel" investering i semiconductorindustrien
    Betydelig markedsandel og er en af de førende leverandører af proceskontrol- og inspektionsudstyr
    Fleksible og tilpasselige serviceaftaler
    Investerer 15%+ af salget tilbage i R&D, hvilket sikrer den fortsatte relevans.
    Værktøjer er utroligt komplekse og derfor er der stor chance for man også vælger KLA til service og vedligeholdelse.
    Transportindustrien udgør et voksende mulighed, hvor +80 % af innovationen er muliggjort af semiconductors.
    Dokumenteret evne til at gå fra koncept til global markedsplads
    Tæt sparring med kunderne for at maksimere værdien af deres Fab sikrer man er integreret del via dybe leverandørrelationer.
    Installeret base 48.000 enheder med lang levetid der hele tiden opgraderes, sikrer plads til servicekontakter.
    Når waferindustrien er faldet grundet mindre efterspørgsel, så er man faldet meget mindre, hvilket giver defensive styrker i den sektor.
    Brancheførende servicemodel med hvor +75% af services håndteres på abonnementslignende servicekontrakter
    22% af omsætningen kommer fra serviceforretningen, og denne del vil kun blive større.
    +50 % af den installerede base er ældre end 18 år, og 80%+ af de enheder man har produceret er stadig i drift. Man skifter ikke bare, men opgraderer.
    22% CAGR seneste 5 år.
    Kommer fra en række af bedre kvartalsrapporter end ventet.
    7x stigning i brugen af AR/VR-understøttet træning, certificering og fjernservice, hvilket reducerer teknisk onboarding tid.
    Horribelt høje margins. I seneste kvartal 60.8% Gross Margin og 38.8% Operating Margin.
    Mange af konkurrenterne som Applied Materials og ASML er proceskontrol en lille del af deres forretning, og ikke deres primære fokus

    Cyklisk industri
    Der er flere konkurrenter der producerer lignende udstyr, og det er svært som ikke kyndig at differentiere imellem dem.
    Er ligesom resten af sektoren steget +20% den seneste måned.
    Kompleksiteten af systemerne kræver højt uddannede medarbejdere, og en lang onboarding proces som gør skalerbarhed sværere og investeringerne større.
    Omfattende 9-18 måneders træning proces pr. værktøj
    Kina udgør et fundamentalt problem, da det er en markant marked, og man her er ramt af handelsrestriktionerne. Især EV markedet forventes at kunne generer en stor omsætning her.
    Prissætningen indregner at væksterater kan forsætte, men er det realistisk ?.

    Meget spændende tilgang til semiconductor industrien, hvor man har en markedsleder med tydelige voldgrave qua kompleksiteten, og en stigende serviceforretning.
    Ligesom med resten af sektoren er jeg lige nu bange for at prissætningen for høj, fordi folk kun tænker AI og glemmer den cykliske del.
    Vil gerne flytte en del af min sektor eksponering herover, men bliver nok først når folk roterer ud af sektoren igen.
    Ingen position.

    Hvad gør i andre i sektoren, hvordan har i fordelt det ?

    1 Reply Last reply
    4
    • L Offline
      L Offline
      Luske
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Fremragende arbejde!
      Jeg har selv valgt at ligge i ASML. Jeg har tidligere været i Nvidia men kom desværre alt for tidligt ud. Jeg har en fornemmelse af, og det bliver intet andet end børsknæ, hvis rotationen kommer og der kommer en anden prissætning, så vil noget som KLA, ASML og lignende få en mindre tur en de traditionelle chip-producenter. Jeg har ikke særlige argumenter herfor, men synes alligevel det virker tankevækkende at bekendtskaber som kun marginalt interesser sig for investing køber Nvidia, c3.ai og lignende, fordi "det er det som rykker" underforstået, det som en tilfældig Facebook-gruppe har skrevet om.

      Men egentlig er jeg mest optaget af hvorvidt der kommer en korrektion i sektoren. Hvis forecast holder, virke pe ikke skæv om et års tid eller to, så jeg overvejer selv at samle op i KLA og Broadcom

      1 Reply Last reply
      2
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        KLA (KLAC) Stock Sinks As Market Gains: What You Should Know

        https://www.proinvestor.com/investornyt/999386/kla-klac-stock-sinks-as-market-gains-what-you-should-know

        1 Reply Last reply
        1

        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

        With your input, this post could be even better 💗

        Tilmeld Log ind

        • Log ind

        • Har du ikke en konto? Tilmeld

        • Login or register to search.
        • First post
          Last post
        0
        • Debatforum
        • Seneste
        • Populære
        • Bruger