Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Rockwool - et forvirret marked

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
16 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    VærKritisk
    wrote on sidst redigeret af
    #6

    Man skal danse mens musikken spiller, så det gælder om at handle mens mulighederne er der. Og det har jeg også gjort.

    På flere aktier har volumen været højere på regnskabsdagen, bare fir ret hurtigt at dø ud igen. De mærkelige bevægelser vi har set ligner lidt at det mere er enkelte større investorer der pludselig slår til, op eller ned, end det er markedet som sådan der flytter sig, hvis du forstår hvad jeg mener. Og i et tyndt marked kan en enkelt større investor godt flytte en del på kursen.

    Hvis markedet vitterlig skal op herfra, så kunne det godt blive en del op. Jeg læste et sted, at der på S&P nu skulle være lige så mange shorts som ved finanskrisen. Lyder voldsomt. Og skal de til at dække sig af, så kunne det godt blive vildt.

    Jeg tror bare ikke centralbankerne og FED er specielt interesseret i et større rally. Den tsunami af optimisme der vil følge med feks en 10-15% stigning kunne godt underminere alle de store bestræbelser de har gjort sig for at få inflationen ned.

    1 Reply Last reply
    6
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash
      wrote on sidst redigeret af
      #7

      Den med de store investorer, der sælger eller køber uden at bekymre sig stort om kursen er jeg med på, men det ligner sgu dårligt købmandskab. Os små har jo det privilegium, at vores ordrer ikke flytter det store.

      Generelt tror jeg ikke på et større rally. Skal vi have bugt med inflationen, så skal aktierne gerne have en "lammer" mere.

      Biden gemmer den lange optur til valget i 2024, med forventet "kick of" cirka om et års tid.

      Så jeg ligger 30 procent kontant. Så er der også rigeligt at svinge med, når mulighederne opstår.

      1 Reply Last reply
      6
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #8

        Jeg tror ikke nødvendigvis det er samme store investor der både køber og sælger.

        Fint udtryk med "lammer". Det burde være et officielt trader udtryk og enig, jeg tror også på der er smæk i vente.

        1 Reply Last reply
        5
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #9

          Jeg tror de fleste aktieinvestorer overvurderer hvor vigtigt aktiemarkedet er for FED.

          Generelt så har de fleste professionelle økonomer (som FED er styret af og bemandet med), den holdning at aktiemarkedet er tæt på tilfældigt. Under alle omstændigheder mener de fleste økonomer, at det har meget lidt at gøre med den reelle makroøkonomi, og det sammen med uforudsigeligheden og irrationaliteten, gør at man bedst lader det ude af beregningerne og førelsen af den monetære politik.

          Så jeg tror bestemt ikke at FED ønsker en "lammer" til aktiemarkedet, eller at de i det hele taget kigger den vej når politikken skal fastlægges.

          Så meget for the "FED put"....

          Obligationsmarkederne har derimod FED's interesse, fordi de er meget større og i højere grad omhandler virksomheder og forbrugernes adgang til kredit.

          Som det er nu, så forventer obligationsmarkederne at FED begynder at sætter renten ned igen senere i år (Det kan man se af rente futures).

          Den tror jeg så tilgengæld ikke på. FED har to formål:

          1) At holde inflationen under kontrol ("tæt på" 2% p.a.).

          2) At sørge for fuld beskæftigelse.

          Lige nu er vi meget tæt på "fuld beskæftigelse" i USA, sammenholdt med at inflationen falder, men stadig er for høj (4%-5% p.a.).

          I en sådan situation er det tæt på en "no brainer" at holde renterne i ro, på et højt niveau, og så vente på at inflationen falder yderligere.
          Hvis man sænker renten, så risikerer man at stoppe inflations faldet, og man vinder intet på formål 2, da arbejdsløsheden stadig er meget lav.
          Nuvel lønpresset er meget moderat, så det virker ikke som om at arbejdsmarkedet er overophedet, men al rationalitet tilsiger at man stopper her med rente stigninger (når nu vi har en nedadgående inflation), og så venter på at inflationen falder yderligere.
          Rentenedsættelser vil sætte formål 1) i risiko, og samtidig ikke hjælpe på 2), da man ikke bør overophede arbejdsmarkedet, bare for at få de aller sidste arbejdsløse i arbejde.

          I min optik, så kommer der først rentenedsættelser om 12-24 måneder, hvis inflationen er faldet tilbage mod de 2% henover en 6 måneders periode, OG sålænge arbejdsløsheden ikke stiger væsentligt.

          Markederne spiller altså ikke den store rolle i FED's styring for tiden, og tror ikke at hverken stigninger eller fald vil ændre på FED's holdning.

          1 Reply Last reply
          8
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #10

            Kloge ord og gode betragtninger.

            Jeg tror som sådan ikke, at FED ser det som et mål at gi' aktiemarkedet en lammer. Som du så rigtigt er inde på, det er ikke det, de er til for. Men jeg tror de vil se på med bekymring, hvis der pludselig kan mobiliseres så megen optimisme i markedet, at det kan sende de større indeks ud i et større rally.

            Det vil ikke være højden på aktiemarkedet, der bekymrer dem, men mere al den optimisme der ligger bag, i hvert tilfælde så længe inflationen forbliver i det nuværende høje leje. Så går markedet pludselig amok, så tror jeg ikke det ligefrem er noget, der vil fremskynde rentenedsættelser. Iøvrigt erjeg enig i, at vi nok kommer til at vente længere på de rentefald end havd markedet regner med.

            1 Reply Last reply
            7
            • D Offline
              D Offline
              DjengisCash
              wrote on sidst redigeret af
              #11

              Lige netop i USA, hvor FED har hjemme, fylder den private forbrugers tillid til fremtidigt forbrug meget i centralbankens overvejelser.

              Og de primære variabler for den almindelige forbruger er udvikling i

              *lønindkomst, hvorfor ledighedstallene følges nøje
              *boligpriserne, hvor markedsrenten er stærk regulerende
              *afkast fra investeringer, hvor aktiemarkedet tillægges betydning

              Og så er der en række andre variabler som det offentlige forbrug og bankernes evne/vilje til udlån.

              Så et stagnerende eller et svagt faldende aktiemarked vil FED nok hilse velkomment, hvorimod chokeffekterne fra en "lammer" nok gerne undværes 🙂

              1 Reply Last reply
              7
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #12

                Hvis det bliver en lammer, så bliver det investorerne der giver den og det formentlig begrundet i recessionsfrygt eller lavere forventninger til indtjeningen.

                1 Reply Last reply
                4
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #13

                  Jeg tror heller ikke at FED kigger særligt meget på hverken optimisme eller pessimisme. Det er mere de rent faktiske indikatorer som er dem de ser på.

                  Særligt de seneste år har "holdnings/synspunkt" indikatorerne givet nogle underlige svar.

                  Selv i højkonjuktur så har amerikanerne på det seneste været ret pessimistiske om fremtiden.
                  På spørgsmål om hvordan det generelt går, eller om hvad de forventer af den nærmeste fremtid, så har holdningerne været langt mere negative end hvor økonomien reelt pegede hen. Kun på spørgsmål om deres egen øjeblikkelige situation, så var der mere overensstemmelse med de generelle økonomiske indikatorer.
                  En del af årsagen til dette kan forklares med den del af de adspurgte folks politiske holdninger som var republikanske kontra den siddende præsident (demokrat). Der er et klar bias i hos Republikanske vælgere mod at regne økonomien for god når præsidenten er Demokrat. Pudsigt nok så ses ikke et tilsvarende bias, når det er omvendt....

                  Dette er med til at farve "forventnings" og "holdnings" spørgsmål, når det kommer til den nuværende og fremtidige økonomi.

                  Så igen, jeg tror ikke at den meget minimale effekt af et stigende aktiemarked på amerikanernes forbrugslyst, reelt er noget som FED tager med i deres overvejelser. Det er bare endnu en irrationel faktor, som FED helst vil se bort fra.

                  Til gengæld så betyder obligationsmarkedernes forventninger til hurtige rentenedsættelser, at det rent faktisk er billigere at finansiere sig, end FED ønsker. Man skal bare gå efter lidt længere løbetid. Det har en reel modsat rettet effekt af FEDs rentestigninger, og gør det sværere for FED at føre monetær politik.

                  På den måde så er bankkrisen i USA for de mellemstore banker, på en måde positiv, da det er de banker som især låner ud til mindre og mellemstore virksomheder, og det bliver de nødt til at stoppe med når de er truet på likviditeten.
                  Og det er med til at forstærke den restriktive monetære politik.
                  Jeg tror dog FED helst vil se at det bliver dyrere at låne, end at pengekassen smækkes hårdt i overfor de mindre og mellemstore virksomheder, da det er langt mere skadeligt, selv for sunde virksomheder....

                  1 Reply Last reply
                  7
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #14

                    Jeg har tidligere været meget skeptisk med hensyn til hvor vi var på vej hen makroøkonomisk. Jeg synes det virkede som om at økonomierne ville være meget rentefølsomme, og at vi ville få en dyb recession på grund af kombinationen af stigende råvare priser og stigende renter.

                    Det er bare ikke gået sådan. Vi har haft en betydelig reserve i økonomien (fra hjælpepakker), som har holdt forbruget oppe, selvom investeringerne især i boligsektoren er faldet.

                    Og nu begynder boligpriserne også at stabilisere sig i Danmark (og nok også andre steder ude omkring), fordi folk er begyndt at "vænne" sig til det højere renteniveau.
                    Og det er egentlig ikke så slemt at betale 3,5% til 5% i rente, hvis lønnen kommer til at stige 5% de næste par år?
                    Det er mere at man kan få syne på rente toppen, som gør at folk igen begynder at købe boliger og lave ombygninger. Der går nok ikke så lang tid, før developerne igen begynder at bygge nyt.

                    Så hvis der kommer en recession (faldende BNP to kvartaler i træk), og det gør der nok, så bliver den næppe særlig dyb eller særlig lang.

                    Det betyder selvfølgelig ikke at aktiemarkederne ikke kan falde. Et dyk ned til 14000 i DAX er ret sandsynligt, og selv ned til 12000 igen kan ikke afvises. Men DAX kan altså også stige til 17000-18000 uden problemer, med udmeldinger om at renterne ikke vil blive sat op, kombineret med fortsatte gode takter fra virksomhederne og de makroøkonomiske nøgletal.

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • V Offline
                      V Offline
                      VærKritisk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #15

                      Helt fair du tror det, og du kan meget nemt have ret. Og måske har ingen af de mange kommentatorer, der skriver om finansmarkederne, noget begreb om det de skriver om, men jeg synes aldrig vi oplever en dag med tillidstal, uden at disse kommentatorer sætter det i sammenhæng med mulige sving på renten den dag. Og hvis markedet er så følsom overfor tillidstal, så synes jeg det er svært at tro FED er helt immune

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #16

                        Jeg har ikke set de store udsving på tillidstal på det seneste, men måske har jeg ikke fulgt godt nok med.

                        Har du nogen eksempler på tillids rapporter, som har ført til større ændringer i aktiemarkedet?

                        1 Reply Last reply
                        5
                        • V Offline
                          V Offline
                          VærKritisk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #17

                          Der bliver jo ikke de store udsving hvis tillidstallene lander på eller tæt på det forventede.

                          Der har været masser af den slags, hvor diverse kommentatorer varmer op til en børsdag og i den forbindelse nævner hvad der kommer af nøgletal, og hvad de evt. kan tænkes at fremkalde af reaktioner på aktiekurser og af rentebevægelser. Og her er tillidstal utallige gange nævnt i sammenhæng med mulige rentebevægelser, hvis de altså afviger pænt fra det forventede.

                          1 Reply Last reply
                          4

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger