Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Strategi for ZP's hovedaktionær Van Herk Investment

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
4 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    EliotSpitzer
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Zealand Pharma's størreste enkelt aktionær er Van Herk Investments. Det er derfor værd at se på hvordan dette investeringselskab har håndteret andre biotech investeringer. De er nemlig ikke bare en passiv investor som købe sig ind og sælger sig ud uden nogle bemærker det.

    Først lidt om baggrunden. Van Herk Groep er et fælles navn for de virksomheder, der tilhører Van Herk-familien i Rotterdam. Van Herk Groep blev grundlagt af Aat van Herk (1951). Det er et ejendomsinvesteringsfirma som søger at investere i boliger, butikker, indkøbscentre, store detailvirksomheder, kontorer, industrihaller og andre industrilokaler. Firmaet investerer også i både børsnoterede og unoterede virksomheder inden for bioteknologi, fast ejendom, byggeri, finansielle tjenesteydelser og energi.

    Jeg har fundet følgende biotech selskaber, hvor van Herk spille en rolle i transaktionen som enten var et salg en en massiv partner aftale.

    Crucell NV
    Crucell var en global biofarmaceutisk virksomhed med fokus på vacciner, proteiner og antistoffer, der forebygger og/eller behandler infektionssygdomme men som i 2011 blev solgt til Johnson & Johnson. Den endelig aftale blev lavet mellem Van Herk Group og J&J fordi dette var de to størrste aktionær. Van Herk ejet 11,9 % og J&J 17,9 %. Selskabet blev til sidste solgt for 1,75 mia euro (= 2,4 mia $ selv om hollænderne i et stykke tid klaget over prisen var for lav. Der blev tilbud på 24.75 euros per aktie, hvor inden selskabet fik budet lå på ca. 14,5-16 Euro per aktie.

    Ablynx
    Det belgiske biotech selskab Ablynx var en virksomhed med fokus på behandling af en sjælden blodsygdom, som kunne behandles med selskabet lægemiddel-molekyle "caplacizumab". Van Herk Investment ejet 10.2 percent af Ablynx. I slutningen af 2017 og starten af 2018 kom dette selskab i spil for overtagelse. Novo Nordisk var i spil længe med bud på selskabet men Van Herk accepteret ikke Novo Nordisk tilbud på 2.6 mia Euro (=3.2 mia $) og derfor endte selskabet med at blive solgt til Sanofi for 3,9 mia Euro (=4.8 mia $) i sommeren 2017. Sanofi betalt 45 euros per aktie og før først bud havde Ablynx ligge på en nivau rundt 10-20 Euro per aktie.

    Galapagos
    Galapagos er et bioteknologisk selskab der er specialiseret indenfor inflammatoriske sygdomme, idiopatisk lungefibrose og atopisk dermatitis. Van Herk Investment ejet med sikkerhed fra Juni 2018 10.2 % af selskabets aktier. I 2019 blev der lavet en stor 10 årig partner aftale mellem Gilead Pharma og Galapagos. I Juni 2018 var prisen på selskabet aktier rundt 90 euro per aktie men i staren af 2020 ramt prisen 250 euro per aktie.

    Perspektivering:
    Van Herk Investment har et mønster, hvor de køber lidt over de 10 % som kan blokker et indløsningstilbud efter Europæiske regler. Så ligge de et stykke tid med aktien men bliver så involveret i strategisk situtuation, som stor partner aftale eller salg, hvor værdierne i det pågældende biotech selskab kan blive synlig.

    Dette er værd at have i baghovedet i relation til Zealand Pharma. Van Herk har efterhånden været med et stykke tid og jeg tænker de begynder at se på mulighederne for at høste på investeringen.

    1 Reply Last reply
    15
    • M Offline
      M Offline
      Milito
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Meget interessant. Hvad er din vurdering? Er det godt eller skidt at Van Herk er involveret i ZP? Selv vil jeg nok foretrække en partnerskabsaftale, men ærlig talt er jeg ikke nok inde i ZP til at have en nagelfast holdning.

      1 Reply Last reply
      4
      • E Offline
        E Offline
        EliotSpitzer
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        112212 - Ja, om det er godt eller skidt det vil tiden vise. Jeg tror det er fint at der eksisterer investor, som jobber med at synliggøre værdier. Algoritme handel og ligende mener jeg nogle gange kan skabe nogle bevægelser som er delvist dekoblet fra hvad der reelt sker i et selskab. Men jeg vil afvente og se. Hvis ZP får en eller flere gode stærk partner-aftaler så er det fint. Hvis værdien bliver størest af et egentlig salg, så mener jeg også, som investor, at det giver god mening.

        Jeg kan hellere ikke udelukke at Van Herk har en anden tilgang til ZP casen. Vi får at se.

        Endelig så vil jeg også nævne at Polar Capital LLP har mere end 10 % af ZP. Hvad dagsorden de har kan også spille en rolle her.

        1 Reply Last reply
        5
        • E Offline
          E Offline
          EliotSpitzer
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Milito - Beklager at jeg skrev fejl navn men jeg tror at su kunne regne ud det var svar til dig.

          1 Reply Last reply
          4
          • E Offline
            E Offline
            EliotSpitzer
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Jeg har ikke tidligere prøvet at vedhefte fil men her har jeg vedhæftet kurs-grafen for Crucell og Ablynx op til budet og efter bud var afgivet.

            112222_Pro___Crucell.png
            112222_Pro_Ablynx.png

            1 Reply Last reply
            3

            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

            With your input, this post could be even better 💗

            Tilmeld Log ind

            • Log ind

            • Har du ikke en konto? Tilmeld

            • Login or register to search.
            • First post
              Last post
            0
            • Debatforum
            • Seneste
            • Populære
            • Bruger