Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Torm:: Glider tankeraktier i mindre OPEC olie?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktør
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Torm aktien sejler frem og tilbage. I dag er det også OPEC+ beslutning, som gør ondt

    I sidste uge meddelte kapitalfonden Oaktree, at de ville sælge op til 5,75 mio. nye aktier
    Det fik aktien til at dykke markant
    Oaktree trak derefter sin beslutning tilbage
    Der var ganske enkelt ikke tilstrækkelig købsinteresse, og det er ikke så mærkeligt

    Tankskibe opererer indenfor en boom/bust industri

    Over lange periode er investeringer for økonomisk udisciplinerede og mulighederne for at tjene penge for dårlige

    En gang imellem er det anderledes. Det er NU

    Gode tider varer normalt kort.

    Høje rater betyder bestilling af nye skibe, som igen får raterne til at falde og overskud vendes til underskud

    Oaktree har været den helt dominerende aktionær siden restruktureringen i 2014 (65 % andel)

    Når en kapitalfond sælger ud ved eller burde investorerne vide, at det første salg ikke sjældent er begyndelsen til at være helt ude
    Det har investorerne fundet ud af

    Dagens fald skyldes dog ikke sidste uges udmelding
    Men først og fremmest, at OPEC vil producere mindre olie
    Mindre olie betyder mindre at sejle med
    Og samtidig stiger oliepriserne, hvilket ikke er godt for efterspørgslen

    Kortere og mindre åbent salgsvindue?

    Investorerne har i dag fået den dobbelte risikopåmindelse. Det er naturligt, at der er et meget betydeligt salgstryk. Aktien er under pres, og det samme gælder kapitalfonden, som troede den havde et "salgsvindue" på op til 1 år. Det vindue kan være/blive mindre

    111840_image001_15_.png

    1 Reply Last reply
    4
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

      Torm: Indtjeningsforventninger frister, men normen siger "pas på

      I sidste uge var det et aktieudsalg der drillede investorerne. I går var det OPEC+ beslutning, som var en udfordring. Mange TORM investorer er fristede til at trodse udfordringerne

      Torm har været en af de absolut bedst performende danske aktier de seneste 3 år

      Og udsigterne er stadig supergode

      I hvert fald hvis man kigger på 2023 forventningerne og spørger investorerne

      Som det fremgår af konsensusforventningerne, forventes det at Torm i år skal tjene op imod 50,- per aktie i år

      Det svarer til at investorerne blot betaler i underkanten af 4x årets indtjening aktuelt ved en aktiekurs på 191.

      Udviklingen ligner til forveksling den som gjorde sig gældende i en betydelig del af 2022 for A.P. Møller Mærsk

      Indtjeningen boomede, alt imens prisfastsættelsen var meget lav

      I hvert fald hvis man alene ser på de kortsigtede udsigter

      Det gør nogen, men de fleste gør nok ikke

      Indtjeningstoppen i Maersk var for 90 % vedkommende skabt af høje og forbigående rater

      Det samme vil gøre sig gældende for Torm

      Det er ikke en forudsigelse, men alene en vurdering af indtjeningsforventningerne, som de aktuelt fremgår af figur 1

      I 2025 vil indtjeningen, jævnfør forventningerne være faldet til omkring 1/3

      Set i det perspektiv prisfastsættes Torm snarere til 12x indtjeningen

      Skal, skal ikke?

      Investorerne står igen i et skibsdilemma. Skal de købe ind på at indtjeningsforventningerne er for lave de kommende år og/eller at Torm vil sende mange udbyttepenge tilbage til investorerne i stedet for at forny skibsflåden? Det virker tillokkende, men kan være et "falsk" signal. Normen er at investorerne kigger på den normaliserede indtjening, som 2025 formentlig er et udtryk for, og her ser Torm ikke specielt billig ud set i et langsigtet perspektiv, hvor investorerne normalt ikke betaler nogen specielt høj multiple for en indtjening som svinger, og som over lange perioder er for lav og ikke sjældent direkte negativ. Oveni denne udfordring kommer, at Oaktree formentlig har til hensigt at udnytte det næste års "indtjeningsvindue" til at komme ud af nogen eller alle deres Torm aktier i givet fald. Der er altså ikke kun 1 men 2 større faktorer, som kan presse Torm aktien ned i "hysterisk" billigt niveau; i hvert fald vurderet på overfladen

      Figur 1: Udviklingen i indtjeningsforventninger for Torm, USD

      Kilde: Marketscreener.com

      111849_image001_16_.png

      1 Reply Last reply
      5
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 2: Kursudvikling, Torm, 3 år

        Kilde: Nordnet

        111850_image002_6_.png

        1 Reply Last reply
        4
        • A Offline
          A Offline
          Arne_A
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          En fin graf over indtjeningsforventningerne for Torm. Den viser mest af alt, analytikernes estimater for rederierne ikke kan bruges til en hundeprut, når det handler om værdiansættelse af en rederiaktien som Torm. estimaterne er som bølgerne på havet kan vi se. Det er fair nok, at man forsøger at gætte på fremtiden, men man skal bare passe på, hvis man vil bruge det i værdiansættelsesøjemed.

          Det afgørende for aktiekursen er udviklingen i fragtraterne, som ingen kender. Vi må dog gå ud fra, at markedsaktørerne (dvs rederierne selv) har den bedste fornemmelse af hvordan fragtraterne vi udvikle sig på kortere og mellemlangt sigt.

          Og her er vi så heldige som aktieinvestorer, at rederierne så venligt samler summen af deres forventninger til fremtiden et eneste sted, nemlig i prisen på skibene - og den pris er tilbagediskonteret med forventede fragtrater, bunkersomkostninger og renter, tilsat fingerspitzgefuhl.

          Derfor får vi i et enkelt nøgletal præsteret fair værdi af mange rederiers aktier. Nemlig Net Asset Value, forkortet til NAV. NAV opgør aktiens indre værdi, hvor skibene er opgjort til handelsværdi. Og handelsværdien på et skib repræsenterer forventning til skibets fremtidige indtjening.

          Det er så dejligt enkelt, at man skulle tro det var løgn. Men sommetider er det enkle det mest korrekte.

          Til denne historie høre dog den detalje, at aktiekursen oftest og især i nedgangsperioder for fragtraterne ligger under NAV. Omvendt i perioder med stigende fragtrater, som vi har set det sidste 1-2 år kommer aktiekursen ofte over NAV.

          For Torms vedkommende var NAV ved årsskiftet omkring 200. korrigeret for udbytte udbetaling vil den formentlig være stort set det samme ved kvartalsskiftet.

          Udviklingen i fragtrater og ikke mindst skibspriser er det man skal koncentrere sin næse om, hvis man vil have succes som rederiinvestor.

          1 Reply Last reply
          2

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger