Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Maersk - Sejler aktien hele udbyttevejen baglæns?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
10 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Maersk har godkendt det stor udbytte. Nu venter investorerne på "resultatet"

    Maersk godkendte på generalforsamlingen udbetaling af udbyttet

    4300 kroner fragår fra ved dagens handelsstart

    Mange investorer har formentlig tænkt at aktien falder mindre end 4300 i dag

    Hvis det sker, har investorerne i en eller anden form fået både i pose og sæk

    De har på den ene side fået udloddet 4300

    Samtidig er den aktie, som de stadig ejer, faldet mindre end de har fået udbetalt

    Det afgørende på selv x-dagen - som er i dag, hvor aktien handles uden retten til udbyttet, er den generelle stemning. Stiger eller falder aktier generelt

    Tilsat hvor investorerne tænker aktien skal ligge over de kommende måneder.

    Aktuelt - efter udbyttet, som jo fragår den bogførte værdi, handles Maersk i bunden af der hvor selskabet langsigtet har været prissat

    Det er dog ingen garanti for at det kortsigtet vedbliver med at være sådan

    Investorerne vil samtidig skele til de faldende rater, og formentlig begynde at fokusere mere på hvordan indtjeningsudviklingen kan tænkes at være i 2023. Kan der komme en opjustering eller måske snarere en negativ præcisering

    Over eller under kursfald på 4300 per aktie. Det er et af de spørgsmål som investorerne i Maersk stiller sig i dag.

    Figur 1: Udviklingen i indtjeningsforventningerne for A.P. Møller Maersk udtrykt i USD for 2023/2024/2025

    Kilde: Marketscreener.com

    111722_image002_5_.png

    1 Reply Last reply
    3
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Her klokken 9.15 er Mærsk faldet omkring 3.500 kr.

      Så det er vel lige efter bogen, at udbyttebetaling har cirka 80 procent effekt på aktiekursen dagen efter.

      1 Reply Last reply
      3
      • A Offline
        A Offline
        Arne_A
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Og her kl. lidt i 10 ser det ud til, at du fik fat i den forkerte bog 😉

        1 Reply Last reply
        3
        • NordicStockN Offline
          NordicStockN Offline
          NordicStock
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Jeps, det er bare en helt normal ex-udbytte dag. Den ser bare voldsomt ud, kva det høje udbytte på 4300 kr.

          1 Reply Last reply
          4
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Prøv at læse lidt op på begrebet årsagssammenhæng.

            Jo længere tid der går, jo flere årsager kan medvirke til ændringer i kurs.

            1 Reply Last reply
            3
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Omsætningen er stor i forhold til en normal dag. Men i betragtning af hvor vildt mange penge der udbetales, så havde jeg troet, at salgspresset og omsætningen i aktien ville være større, også da udsigterne for containerrederier ikke ligefrem er lyse. Men betyder det, at folk ikke vil sælge eller betyder det mon, at salgspresset bare vil vare længere????

              1 Reply Last reply
              3
              • MatchM Offline
                MatchM Offline
                Match
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Jyske Bank nedsætter deres kursmål på Maersk fra 22.000 kr. til 17.000 kr. Så der er stadig mulighed for en pæn kursgevinst ved investering i selskabet.

                Jeg har aktier i Maersk og beholder dem. PS: I et privat depot får man udbytteskatten lagt oveni den betalte skat, når årsopgørelsen kommer i marts 2024. Så måske giver det også en smule bonus.

                1 Reply Last reply
                2
                • D Offline
                  D Offline
                  DjengisCash
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Der er flere ting i spil på samme tid, der booster omsætningen.

                  Der er dem der, som undertegnede, har spekuleret i et kursfald mindre end udbyttet. 800 kroner pr aktie har vel også ret.

                  Og der er dem, der har udskud køb på grund af de skattemæssige konsekvenser ved udbyttebetalingen.

                  Og så er der købere, der vil have, at Mærsk skal have en bestemt vægt i porteføljen.

                  Og så er der alle andre årsager.

                  Udsigterne for containerbranchen er mildest talt triste, men det afspejler en meget lav K/I jo også.

                  Det bliver spændende at se, hvilken effekt lange kontrakter, indgået da raterne var rekord høje, vil have på 2023-resultatet. Spotraterne er knap lønsomme i øjeblikket.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    800 kr er da kanon. En fin ekstra bonus som man da også skulle tro flere ville være fristede til at høste.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • D Offline
                      D Offline
                      DjengisCash
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Der der lige det med udbytteskatten, som binder noget likviditet i en periode. Men jeg har for efterhånden mange år siden besluttet, at skatten ikke skal være styrende.

                      Depoter med lagerbeskatning, som jeg også har, er jo ikke omfattet af den problemstilling.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • A Offline
                        A Offline
                        Arne_A
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        i de sidste 3-4 dage inden udbyttet har omsætningen været meget stigende og meget stor og aktiekursen har været vigende i de dage. Samtidig skete der det helt unaturlige at A- og B-aktierne blev handlet til samme kurs. Noget var i gære.
                        jeg kan ikke gennemskue årsagen til udsalget; men med dagens udvikling, tror jeg det skyldes at mange og større investorer ville undgå udbytteudbetalingen. Hvorfor ved jeg ikke, men det nærliggende at påstå, at det skyldes skattebetaling. Jeg kender ikke skattereglerne i alverdens lande, så det er blot et skud. Selv Lau Svenssen har ladet sig lokke til at sælge med skat som begrundelse.
                        I dag ser vi så en ekstrem høj omsætning kursen stiger pænt fra de 11.100, der var gårsdagens slutkurs excl. udbytte.
                        Det kalder jeg ikke for at være salgspres. Jeg ser det som et købspres - investorerne vil øjensynlig tilbage i aktien og måske geninvestere udbyttet.
                        Om den form for udvikling plejer jeg at sige: Der bliver lagt i ovnen til yderligere stigning.

                        1 Reply Last reply
                        1

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger