Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Korruption kan have mange ansigter !

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
16 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tommycarstensenT Offline
    tommycarstensenT Offline
    tommycarstensen
    wrote on sidst redigeret af
    #6

    VærKritisk Sandt sandt. Hellere Danmark end knap 200 andre lande på planeten.

    Danmark ligger faktisk på en førsteplads hvad angår korruption, selv om Lars Løkke stadig er i dansk politik:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

    Og vi er på en top 10 på demokrati-indekset:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

    1 Reply Last reply
    3
    • A Offline
      A Offline
      Arne_A
      wrote on sidst redigeret af
      #7

      jeg har noget svært ved at forstå, at det kan have noget med korruption at gøre, at vi nu efterfølgende kan se, at politikere har taget en for hurtig og forkert beslutning.

      Det er sjældent strafbart, erstatningspligtigt eller andet slemt, bortset fra dumt, at tage forkerte beslutninger. Jeg vil nærmere påstå, at det er en del af dagligdagen, altså for de, der bestiller noget.

      Men hvis minkavlerne har betalt for beslutningen om minkaflivning, er det selvfølgelig en anden sag. Efterfølgende må de minkavlere, der kan regne, i det mindste skjult, sidde og klappe i hænderne. Nu er de sluppet for at blive en sag for skifteretterne.

      1 Reply Last reply
      3
      • MatchM Offline
        MatchM Offline
        Match
        wrote on sidst redigeret af
        #8

        Og hvis I ellers orker at læse en central bog om beslutningsprocesserne bag de første tegn på, at der er noget galt i kommunikationen mellem Sundhedsstyrelsens S. Brostrøm og Statsministeriet / Barbara Bertelsen, så læs bogen "Det første år" af journalist Anne Sofie Kragh.

        Så vil man blive klog på, hvorfor Barbara Bertelsen let løb ind i problemer, for hun var formentlig den første embedsmand i Danmark, der kunne se de potentielle problemer med en alvorlig virusepidemi af ukendt oprindelse. Og som en række andre embedsmænd brugte til at nedgøre hende.

        Desuden var hun detaljeorienteret i en sådan grad, at hun forhørte sig hos ledelsen af Kastrup lufthavn, om de nu også havde opstillet håndsprit og kontrol med rejsende fra Kina - hvad de ikke havde. Også irriterende for andre i systemet.

        Sådan en embedsmand kommer uvægerligt til at virke autoritær og egenrådig, selv om hun faktsik gjorde det for at passe på os allesammen. Og hele pressehetzen mod hende i form af voldsomme trusler, og som har fået store personlige konsekvenser for hende, trænger til at blive analyseret af kloge mennesker en dag, så selv pressen og hetzerne på de sociale medier kan se forløbet i nyt lys.

        1 Reply Last reply
        6
        • tommycarstensenT Offline
          tommycarstensenT Offline
          tommycarstensen
          wrote on sidst redigeret af
          #9

          Min kritik handler ikke så meget om Barbara Bertelsen, selv om det selvfølgelig er trådens udgangspunkt. Det er mit indtryk, at hun er meget kompetent. Jeg er heller ikke så utilfreds med langt flertallet af beslutningerne under pandemien. Det kritisable er, hvordan man efterfølgende dækker over tingene og skubber ansvaret over på andre. Og når Morten Dahlin, Jakob Ellemann og andre står med fakler og høtyve i hånden før et valg og efterfølgende går i seng med fjenden og dropper alle krav både mht mink-sag og Samsam-sag, så ser det nødvendigvis lidt dumt ud. Fogh havde en lidt bedre vare-deklaration på pakken.

          1 Reply Last reply
          7
          • TheNoteT Offline
            TheNoteT Offline
            TheNote
            wrote on sidst redigeret af
            #10

            Helt enig og præcist Tommy !

            Tror bare jeg var så rasende at jeg glemte en nuancering !

            mvh

            1 Reply Last reply
            3
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #11

              Jeg tror man skal skelne mellem korruption, nepotisme, bedrageri og så at overskride beføjelser, regler og love.

              Korruption, som er modtagelse af penge af en i en magtposition for at give administrative/politiske fordele, er der meget lidt af i Danmark (men det findes!)

              Nepotisme, er at tilgodese venner og familie, fremfor at stille alle lige når der tages beslutning i en magtposition. Det er der desværre en helt del af. Knapt så meget af den familiære udgave, som er meget synlig, men en hel del "venners venner"....

              Bedrageri. Ja, det har vi set i forsvarets og politiets! top. Den første direkte ulovlig, medens den anden var "konsulent opgaver" på flere millioner til veninden....
              Og så var der Brittas millioner som gik til heste i den "afrikanske farm".

              Og så er der overskridelser af beføjelser, regler og love (inkl. Grundloven!)
              Her er minksagen klar. Man sendte politiet ud uden den beføjelse de hævdede at have.
              Tibetsagen er endnu mere klar. Man undertrykte ytringsfriheden og friheden til at demonstrere.
              Støjberg sagen handlede om hvem som har retten til fortolke modsatrettede regler, og om folketinget ikke må forholdes oplysninger. Her blev takseringen, at ministeren havde overtrådt sine beføjelser.

              De to første var under Social demokratiske regeringer.

              Begge dele med intentionen om almenvellets bedste.
              Men som individer har vi altså også rettigheder, også selvom det kollektivt ikke er til alles bedste.
              (At det tager lidt længere tid at få en folketingsbeslutning klar, at man "fornærmer" mægtige besøgende).

              Vanopslagh sagen er lidt anderledes. Der var en klar overtrædelse af reglerne, og derfor skal pengene selvfølgelig betales tilbage. Men var der en BEVIDST overtrædelse af reglerne (som ikke er helt simple, og underlagt fortolkning)?
              Det kunne man ikke bevise, og folketingets præsidium fandt vist en eller flere tidligere sager, som blev lukket uden straf med tilbagebetaling. Og så var det svært at anmelde Vanopslagh til Politiet....

              Og hvad med brudte valgløfter?
              Ja, man har et standpunkt indtil man tager et nyt....
              Den gik nok lidt bedre i gamle dage (Citatet er Jens Otto Krags), hvor man stemte efter tilhørsforhold og efter gruppe solidaritet. I dagens fragmenterede Danmark, så "tilhører" man ikke længere et parti, men stemmer efter sager. Det så Fogh meget klart, og det var ham som indførte "kontrakt politikken" i Danmark. Smart set, til den moderne tids vælgerskare.
              Socialdemokraterne har bare aldrig rigtig forstået det princip, men jeg troede at Mette havde fanget ideen i sit raid på Dansk Folkepartis vælgere....
              Nuvel, nu er det ikke hende som har brudt løfterne i denne gang. Det er Lars Løkke og Jakob Ellemand...
              Ikke ulovligt, men noget som bør straffes ved valgurnerne, som Poul Nyrup i sin tid blev det med efterløns "garantien".

              1 Reply Last reply
              9
              • C Offline
                C Offline
                Calidris
                wrote on sidst redigeret af
                #12

                At advarslerne mod Barbara Bertelsen med flere er frafaldet er en logisk konsekvens af, at tjenestemandssagen mod rigspolitichef Thorkild Fogde er endt med en frikendelse af Thorkild Fogde.
                Tjenestemandssagens dommere havde tidligere højesteretspræsidents Thomans Rørdam i spidsen.
                Reelt har Rørdam underkendt Minkkomissionen.
                https://www.altinget.dk/erhverv/artikel/thorkild-fogde-genindtraeder-som-rigspolitichef

                1 Reply Last reply
                4
                • OccamO Offline
                  OccamO Offline
                  Occam
                  wrote on sidst redigeret af
                  #13

                  Vi kan hermed observere, at sagen befinder sig i en gråzone, hvor to hold jurister kan nå frem til forskellige vurderinger. Sådan er verden nogle gange - selv noget så objektivt som fodbold.

                  Der er ingen grund til at ønske, at flere jurister spilder tid på sagen. Vi risikerer bare at stå med et helt tredje resultat, som der også er utilfredshed med.

                  Der er heller ingen grund til at råbe "korruption" o.l. De har allesammen gjort det så godt, de evnede. Vi kan ikke bemande alle samfundets poster med de dygtigste folk.

                  Heldigvis var nogle af vaccineudviklerne meget dygtige.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hugininvest
                    wrote on sidst redigeret af
                    #14

                    Det var da noget af en "politisk" tråd. Og dermed en tråd, hvor eftertanken øjensynligt nemt glipper, fornuften fordufter og substansen, eller "det der klemmes ud af sidebenene, eller var det længere nede bagtil", bliver grundigt farvelagt, mens objektiviteten bliver ignoreret. Heldigvis er der da lige en 3-4 skribenter, der til sidst maner (de første ca 3-4 rabiate stykker) til fornuft. Der er Såmænd også en der, omend alt for pænt, fortæller hvor skabet bør stå, eller at fornuften sejrer. Det er blot for "pænt", når de første skribenter kører ud over rabatten, og fortsætter tværs over marken.

                    Altså! Jarlov er en højtskvaldrende underholdende ..., men hurtigt glemt. Det ved vi. Rørdam rydder op, efter en vildfaren kommission, og Mette styrer, fordi hun uomtvisteligt har været, og er den bedste leder i landet. Der er andre alvorligere problemstillinger, i passende kunne have taget op, som at pressen og Fb algoritmer manipulerer hvad vi skal tale om, og handle på. Eller f.eks et så enkelt faktum, som at støjsenderen, fuldkommen ud over enhver tænkelig form for ret, rimelighed, moral og etik, sidder i Folketinget. DER svigtede vores kære politikere med et brag, der gav tydelige revner i fundamentet, altså Danmarks fundament. Formentlig grundet misforståelser omkring betydningen af stemmetal, og grundet mediernes utilgivelige bearbejdning. Har man blot en smule indsigt, bør man være bekymret for fremtiden. Men hvad, vi har jo også næsten udelukkende kun medier af en enkelt vandig farvekulør. Enten fordi de bekender sig til den farve, eller fordi De eR blevet skræmt til at klæde sig med denne farve, i stedet for at være uvildige, som førhen.

                    Men de senere tilkomne skribenter giver lidt håb, selv om de er få.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • M Offline
                      M Offline
                      mccarthy
                      wrote on sidst redigeret af
                      #15

                      Lær at leve med det, fordi dette fortsætter. I Danmark har man skabt 2 vælgergrupper som over årene er vokset sig store og fortsætter med at vokse; de sagsbehandlede og sagsbehandlerne. Jeres nuværende regering, Det Store-, Det Lille- og Det Ny Socialdemokrati, har som 1. prioritet at skaffe midler til disse grupper ( ud over sig selv, embedsvældet, professorvældet og ekspertvældet). Det er jo umuligt, så nogle vælger vil skifte parti i skuffelse. Den næste regering kunne tænkes at bestå af Det Store-, Pia Olsens- og De Radikales Socialdemokrati. Men opgaven er og bliver den samme - at skaffe midler til ovennævnte grupper. Så lær at leve med det.
                      Go' dag til alle og op med humøret ( det er stadig skattefrit).

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • E Offline
                        E Offline
                        Esset
                        wrote on sidst redigeret af
                        #16

                        Vi har de politikere vi fortjener. Det med at straffe ved valgurnen tror jeg ikke på, til næste valg er alting glemt.
                        ang. mink, tror jeg mange glemmer er at mange minkavlere har været glade for at det blev lukket fordi de havde kørt med underskud i mange år.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #17

                          Poul Nyrup mistede magten på grund af aftalebruddet om efterlønnen. Så nogle gange så fungerer valgurnen...

                          1 Reply Last reply
                          0

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger