Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Digital nomade

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • L Offline
    L Offline
    Læreren
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Er der nogen der ved eller har erfaring med, hvordan man kan rejse/opholde sig i længere tid i udlandet, både inden for og udenfor EU, og samtidig kunne handle med aktier. Jeg drømmer om at rejse halve/hele år i f.eks. Grækenland/EU og Thailand/Asien på skift,i flere år. Ingen fast bopæl hverken i Danmark eller udlandet, dvs. som en "digital nomade". I danske banker spærrer de ens depot, hvis man er uden for EU i mere end et halvt år. Findes der en platform, hvorfra man kan handle aktier, selvom man rejser rundt i lang tid ? Kan man f.eks. det i Nordnet eller andre platforme ?

    1 Reply Last reply
    0
    • H Offline
      H Offline
      Hyst
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Kan ikke hjælpe her, men står det i din aftale da du indgik aftale om dig depot med din bank?

      Jeg forventer ikke at være længere borte end ½ år minus et par dage (beholder bopæl i DK).

      Men hører gerne nærmere om dette problem.

      1 Reply Last reply
      0
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Der er masser af platforme uden for Danmark, som ikke kræver fast bopæl i Danmark.

        Du skal nok kunne dokumentere en eller anden form for adresse, som led i "know your customer", som efterhånden er globalt.
        Hvis du ikke kan skaffe en udenlandsk "fast" adresse, så kan du bruge den danske, men vælge en udenlandsk bank/broker, som er ligeglad med at du afmelder dansk folkeregister adressen senere. Men det er klart bedre hvis du finder en "fast" udenlandsk adresse.

        Saxo Bank godt oprette dig som international kunde, såfremt du bor i et af de understøttede lande. Hvis du angiver Danmark, så ryger du til Saxo Bank Danmark, og der vil der nok blive et problem hvis du ikke længere har folkeregister adresse (samt at du derudover kommer til at betale dansk aktieskat).

        Hvis du går ind på deres internationale kunde oprettelsesside, så kan du eksperimentere med forskellige resident lande:
        https://www.home.saxo/accounts/openaccount

        Men ja, du skal nok være "resident" uden for Danmark for at blive oprettet. Det er ikke nok at være frit omrejsende.
        Da jeg blev oprettet uden for Danmark, så skulle jeg vise opholdstilladelsen for Mexico.

        Interactive brokers virker noget mere afslappede:
        https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4119

        Der ser kun ud til de kræver en lejekontrakt eller el-regning eller lignende.

        Helt simpelt er det ikke, men du må prøve dig frem.

        1 Reply Last reply
        0
        • L Offline
          L Offline
          Læreren
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Kære bgadk,mange tak for grundigt svar ! Jeg kan også huske dit alias fra de gode gamle dage på Euroinvestors aktiedebat ?

          1 Reply Last reply
          1
          • W Offline
            W Offline
            W435wrSp
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            6 måneder i Aruba,2 år i Cayman Islands også Vietnam og Thailand(men ved ikke hvor længe)

            1 Reply Last reply
            0
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Du lyder som strandløve....

              Hvad gjorde du med aktierne? Udenlandsk broker eller beholdte du folkeregister adresse i Danmark?

              1 Reply Last reply
              0

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger