Investeringspodcasten: SVB - er det finanskrise 2.0
-
Mit gæt er at inflationen vil være ulven også fremadrettet. Om nogle flere banker får problemer, må tiden vise. Faldende aktier desværre og de kan falde meget mere end de fleste tør tro.
-
Mit gæt er at FED vil hæve renten med 0,25% næste gang.
De var næsten ved at melde ud at de ville have hævet med 0,5% på grund af den stædige inflation, men det var allerede kontroversielt, fordi man intet taber ved at gå langsomt frem og vurdere de indkommende data, i stedet for at lave noget drastisk så langt henne i processen.
Jeg tror slet ikke rentenedsættelser og faktisk heller ikke på at de vil vente med at sætte renten op.
Det valgte værktøj er designet til at kunne lade banker med mange langt løbende obligationer, lade dem løbe tiden ud, så tab og panik undgås.
Dermed er problemet i USA løst, uden at der kommer de store negative konsekvenser. Der kommer reelt ikke flere penge ud i markedet (det her er IKKE QE), fordi bankerne kun vil benytte sig af faciliteten hvis der løbes storm på banken ved at alle prøver at hæve deres indestående.
Rente niveauet på faciliteten gør det uinteressant at bruge den som generelt funding. Indskud er billigere.
Det er udelukkende en garanti mod stormløb for solvente banker, og dermed kan folk være rolige ved at lade deres penge blive stående i de mellemstore banker.Rent retfærdighedsmæssigt kan man også sige at bankernes problemer blev skabt af pandemien, politikkernes hjælpepakker og af bankernes egen manglende forståelse af risici. Så bankerne er ikke ene ansvarlige i deres problemer, og når nu man kan løse problemet uden at det reelt koster noget for det offentlige, så hvorfor ikke?
Det er i øvrigt ikke et generelt problem for alle banker, fordi f.eks. JP Morgan (USA's største bank) har i lang tid stort set undgået at få obligationer med mere end 5 års løbe tid på bøgerne. De mente ikke at risk-reward var god......
-
Inflationen er på mange områder næsten væk i USA. Det meste af det man nu ser i tallene er fra boligudgift tallene, som er meget bagudrettede. De tal som bruges for februar er reelt fra september....
Hvis man bruger et andet boligindeks (husleje for nyudlejede boliger) som er hurtigere opdateret, så får man en core inflation på 4%. Hvis man helt piller boligudgifter og brugte biler ud af core inflation, så giver den såkaldte "super core", en årlig inflation på omkring 2%
Lønstigningerne har været faldende de sidste mange måneder (ikke lønningerne. Lønstigningerne - den 1. afledte af lønningerne).Men så længe at økonomien kører så relativt godt som den amerikanske, så vil lønnen stige med mere end 2% p.a. (hvilket begrænser faldet i reallønnen), og det vil alt andet lige give et inflationspres i den anden ende, medmindre FED bomber økonomien så langt tilbage at efterspørgslen forsvinder. Hvilket ikke er godt for hverken virksomheder eller arbejderne. Så hellere leve med lidt højere inflation i nogle år, indtil reallønnen har indhentet noget af det tabte.
Grunden til at supercore allerede er på 2%, er at en række råvarer er blevet billigere og gør at virksomhederne kan absorbere en del af lønstigningerne, uden at vælte dem direkte over på priserne. Men råvarerne bliver ikke ved med at falde, så super core kan godt tænkes at stige senere på året, hvorimod standard core vil falde på grund af at den stoppede husleje inflation nu pludselig slår igennem på den traditionelle core inflation og brugte biler vil næppe blive ved med at stige, så det vil også dæmpe standard core inflation.
PS. Der er nogen som joker med at inflationstallene er som Schrödingers kat...
-
Finanskrise kommer det ikke, medmindre myndighederne dummer sig. Det her er ikke en generel solvens krise som under finanskrisen, hvor der var masser af dårlige udlån.
Myndighederne i USA endte med at gøre det rigtige, men Europa plejer ikke at være ligeså smarte....
Vi får se om man har lært noget. Der skal i hvert fald handles i Europa hvis ikke panikken skal brede sig til EU. ECB bør kunne lave noget lignende den amerikansk ordning.
Credit Suisse er ikke i problemer på grund af obligationerne, de har længe været i markedernes lup.
Der er vist dybere problemer der. Men de er et særtilfælde. Og de skal hjælpes ikke af hverken USA eller EU. Det må schweizerne selv klare....
Deres centralbank kan få en swapaftale med FED og ECB om nødvendigt, men ellers må de selv klare ærterne. -
USA: Investorer ser 50/50 sandsynlighed for rentepause
16/3 06:35
Investorerne anser det nu for et møntkast, plat eller krone, om den amerikanske centralbank på næste onsdag hæver renten, og samtidig indregner markedet nu fire rentenedsættelser senere i år.
Det er en markant vending på mindre end en uge, og det skyldes den enorme usikkerhed, som er opstået i kølvandet af kollapset af Silicon Valley Bank og Signature Bank i sidste uge, og den fornyede usikkerhed omkring schweiziske Credit Suisse i denne.
Handelen med rentefutures indikerer, at sandsynlighed er lige delt mellem en renteforhøjelse på 0,25 pct.point i næste uge og en fastholdelse af renten.
- Jeg tror, med Credit Suisse på bordet, at centralbanken vil pause, siger Bob Michele, investeringschef hos JPMorgan asset Management, til Bloomberg News.
Han anser samtidig en recession som "uundgåelig", og derfor venter han, at hele rentekurven i USA til august vil ligge under 3,00 pct. Onsdag ligger den toårige rente omkring 4,00 pct., den tiårige nær 3,50 pct. og den 30-årige i 3,70 pct.
- Hvis ECB hæver renten i denne uge, eller Federal Reserve hæver renten i næste uge, har det potentialet til at blive den største fejltagelse, siden ECB hævede renten i juni 2008.
Det var lige før, finanskrisen brød ud, og dengang måtte centralbanken i Frankfurt kort efter vende rundt og sænke renten.
Der er imidlertid lidt større sandsynlighed indregnet i markedet for en forhøjelse i maj, hvilket vil sige, at markedet indregner omkring 100 pct. sandsynlighed for et renteløft på 25 basispunkter på et af de to møder.
Derefter indregnes der dog rentenedsættelser i juni, i juli, i september og igen i november.
Markedet venter således, at centralbankrenten vil toppe i maj i 4,85 pct. sammenlignet med det nuværende interval på 4,50-4,75 pct., men at Federal Reserves toneangivende rente derefter vil blive sat ned til omkring 3,88 pct. inden nytår.
Det skal sammenlignes med en forventning for bare en uge siden om, at renten ville toppe til september i 5,69 pct., og at fed funds-renten ville slutte 2023 i 5,56 pct.
.\˙ MarketWire
-
Ud fra et stabilitets synspunkt må en "nul" løsning med "vi ser data an" være den eneste rigtige løsning som et kompromis mellem core PI og INF. Lige nu har markedet simpelthen behov for "ro", medens diverse "ripple" effekter dribler igennem systemerne.
Tjaa, vi får se

-
Hej alle sammen.
Øverst billede indeholder tre diagrammer, hvor SP 500 er øverst, midterste diagram; den inverse rentekurve dannet mellem den 2 årige og 10 årige statsobl.(US), nederste diagram på samme billede: FED. rentesatser.
NB. Markedet vende ned, når FED. begynder at sænker renten(pivot tidspunktet). -
Sådan blev det så bare ikke i Europa. ECB hævede renten med hele 0,5% og varsler yderligere stigningerne.
Den tror dog markedet ikke på. Rente futures regner med at det var sidste rente stigning fra ECB.....Herunder så faldt den 10 årige italienske rente efter at ECB offentliggjorde deres rentestigning!
Her efter klokken 15 er det så vendt og renten er lidt oppe på den 10 årige italienske obligation, men slet ikke i forhold til ECB's rentestigning.Har lidt svært ved at se markedslogikken for tiden. Er der nogen som har et bud?
Og hvorfor stiger aktierne, men ikke bankaktierne, når renterne stiger mere end hvad der regnet med?
-
Er dybt rystet over f.eks. Nordea. På 2,5 uge fra kurs 90,5 til idag 75. Nogen må vide noget / større bankkrise på vej?
-
Penge er en global vare: https://www.nordnet.dk/blog/bankaktier-her-er-hvad-der-sker/
-
@Stocktiger: Det er bare almindelig bankpanik. Falder bankerne et sted, så gør de det også de andre steder.
Banker som rent faktisk er i problemer falder meget mere end Nordea og Danske Bank.
Det er op til en selv, om de er nok på tilbud til at man vil købe op. Jeg kom selv nok lidt tidligt ind i Commerzbank, men holder ved indtil videre.
-
Jeg tror markederne har svært ved at se hvilket ben de skal stå på.
Så vidt jeg kan se er der betydeligt større uro og usikkerhed end man umiddelbart kan se på overfladen.
Jeg ser det f.eks. med min råvarehandel de sidste par dage: Her har jeg set en hel del eksempler på at folk har haft meget travlt med at sælge pænt store mængder, selvom de havde kunnet få en langt bedre pris, hvis de havde kunnet vente bare nogle timer. Jeg har været køberen ved en hel del af disse paniksalg, og i en del tilfælde har jeg samme dag kunnet sælge det købte igen med en profit på over 5 procent. Det er vildt, og helt usædvanligt.
Guldprisen afspejler også den store nervøsitet: I løbet af i dag har guldprisen - regnet i de fleste valutaer - gang på gang sat sat rekord, og stigningerne ser ikke ud til at stoppe. Af de større valutaer er det kun USD og CHF, hvor guldprisen ikke har sat rekord i dag. Og så hurtigt som guldprisen stiger lige nu er det ikke usandsynligt, at guldprisen regnet i CHF kommer til at sætte rekord inden guldmarkederne i aften lukker for weekenden.
-
Man kan også bare se på et indeks som DAX: Cykler op og ned med en helt usædvanlig hastighed.
Jeg synes også at mange af markeds reaktionerne er meget irrationelle. Som skrevet i et tidligere indlæg, så forstår jeg ikke helt at renterne skal ned og aktierne op, når ECB sætter renten op med hele 0,5%
Selve panikken om SVB er også helt overblæst, EFTER at FED/Teasury greb ind. Det problem ER løst, men markedet er stadig i "panic mode". -
Ja, den kniv fik jeg fanget lidt for tidligt. Heldigvis køber jeg i mindre portioner, så det er ikke noget som alvor kan true humøret, bortset fra at Commerzbank har gjort præcis det samme mod mig tidligere. Dengang tog det flere år, før den investering var i plus.... Håber ikke der går så lang tid denne gang.
-
Ja, problemet med SVB - og de andre små amerikanske banker der var i problemer - er løst. Jeg tror dog der stadig er en del frygt, til dels om andre banker vil få tilsvarende problemer, og især om bankproblemerne vil gøre det sværere at få inflationen under kontrol.
Jeg er helt enig i, at mange af markeds reaktionerne er meget irrationelle. Og som dig undrer jeg mig over at renterne falder selvom ECB sætter renten op.
Forhåbentligt betyder det ikke, at centralbankerne er ved at miste kontrollen.
-
De lider under deres historie, men turn around planen er rigtig godt undervejs.
So, falder der ro på bank uroen er det en good combsck kid.Jeg købte den dog alt for tidlig - men kan so glæde mig over at uroen kun gør meget lidt ondt.
Glad for at fusion med DB ikke rigtig kom på spil.
-
Der er masser af banker som kan få problemer med de faldende obligationskurser. Faktisk tror jeg at problemet er mere udtalt i Europa end i USA, fordi bankerne i EU over en bred kam er dårligere kapitaliseret, så der skal mindre til at de bliver insolvente hvis de bogfører til "mark to market". Læg dertil at obligations renterne var lavere i Europa og at der nu ikke er den store forskel, så vil kurstabet alt andet lige, være større i Europa.
Løsningen er selvfølgelig at bankerne holder til udløb, fordi så er det intet tab, og indtil da bogfører til købspris, da der så er ingen insolvens.
Og dermed ingen bankkrise og ingen sårbarhed.
Nå, ja hvis mange begynder at vil hæve deres penge før obligationsudløb, så kommer der et likviditets problem.
Men så lader man dem bare låne i ECB til nominel obligations pris, og så er det klaret.Keine hexerei nur behändigkeit.
Kun hvis ECB får en akut hjerneblødning, så kommer der en krise.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind