Investeringspodcasten 160: Tankafkast og alt om udbytte
-
Hvordan har olietankere det lige nu? Og hvad kan man forvente af raterne og Ruslands påvirkning i de kommende år? Kom ombord på et spændende eventyr, når Hansen og Larsen udforsker de største skibe og kendte selskaber på markedet, såsom Nordic American Tankers, Frontline og Teekay mm. Der rundes af med en gennemgang af de danske udbytter, hvor bl.a. Mærsk og Topdanmark bliver nævnt, og hvad du skal være opmærksom på, når du holder øje med datoer og ex-dage. Hop med på bølgen og få styr på, hvad der rører sig inden for olietankere og danske udbytter.
-
Husk ved aktieudbytte i et ratepensionsdepot betales der ikke udbytteskat ved udbyttebetalingen. Man har altså mulighede for at investere udbyttet igen, og forhåbentlig forrente indsatsen.
Til gengæld betaler man PAL skat på 17% af udbytter primo januar året efter.
Ved udbytter i almindelige depoter betaler man 27% i udbytteskat, og skullke man være så ovenud heldig, at aktien ikke efterfølgende falder med udbyttets værdi, har man med stor sandsynlig en pæn skattetilbagebetaling i marts året efter, idet udbytteskatten indgår i årets skattebetaling.
Dog skal lige være opmærksom på udbytteudbetalingen indgår i rubrikken "Aktieindkomst", hvor skattefar hiver de 27% tilbage igen, sammen med evt. andre aktiegevinster - men evt. tab i aktier modregnes også i aktieindkomsten. Prøv selv at regne på det i en forskudsopgørelse og kig på konsekvenserne.
-
Fremragende podcast. Tak for den. Har du stadig Hafnia Helge?
-
Det har jeg Bent.

-
Jeg er i samme situation med mine BW-LPG, Avance, Frontline, Hafnia og Okeanis.
Umiddelbart forekommer det mig, at LPG-tankers snart skal sælges og olie- og produkttankers skal holdes.
Det med valutaudsving er ofte en dark horse i investering i udenlandske aktier. Det er der ikke rigtigt noget at gøre ved.
-
Solgte desværre mine frontline efter det der NAV halløj gik i vasken og de tog en stor tur op (men stadig for tidligt). Sælger nok halvdelen af mine Avance nu her selvom valuta tabet ærger mig lidt... Overvejer at købe Grieg for pengene, så er der da mulighed for at vinde valuta tabet tilbage over tid. Du er jo Mister Laks - hvad siger din mave omkring den der skat? (tænker umiddelbart at de 40% hele tiden bare har været et forhandlingsudspil, men skulle vi lande på det halve gør det jo stadig lidt ondt).
-
Vedr. laks:
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind