Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier:Stiger risikoen for en hård landing med gode nøgletal

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Det lyder lidt som den modsatte verden, men risikoen for en økonomisk hård USA landing kan stige hvis nøgletal forbliver overraskende gode

    De seneste måneder har nøgletal generelt overrasket til den gode side

    Den forventede økonomiske nedgang kan ses i dele af økonomien

    Aktiviteten i ejendomssektoren og tilhørende sektorer er der på grund af de stigende renter

    Men overordnet set ser den økonomiske udvikling mere end blot fornuftig ud

    Det skyldes ikke mindst arbejdsmarkedet og den høje beskæftigelse

    Forbrugerne er nok under pres fra de stigende priser, men de er i beskæftigelse, og det gør den gode forskel

    Seneste ISM service fra fredag i sidste uge bekræftede at aktivitetsniveauet i servicesektoren ikke kun er høj, men endda meget høj på 55,1, hvor 50 er skillelinjen mellem stigende og aftagende aktivitet

    På kort sigt er investorerne overbeviste om, at december tallene, offentliggjort i januar, var en enlig lavtflyvende svale mht. ISM, service.

    Jo stærkere nøgletal, jo mindre afkøling af økonomien og jo mindre effekt har de stigende renter haft på privatforbruget

    Bedre aktivitet gør formentlig, at risikoen for at inflation bider sig fast på et niveau som er over 2 % og bliver der i en længere periode, er stigende

    Det ved den amerikanske centralbank, Federal Reserve og det indstiller de pengepolitikken efter

    Aktuelt er det mest sandsynligt, at der kommer flere renteforhøjelser, som vil bringe centralbankrenterne noget over 5 %.

    Der er en risiko for at de høje renter kan nå et forbrugersmertenspunkt, som med et giver den udslagsgivende effekt, som den rentestigning, som nu har været i gang i 1 år, endnu ikke har haft

    Gode nøgletal øger risiko for langvarige inflationsproblemer

    Det lyder måske lidt mærkelig, at jo længere tid nøgletallene bliver ved med at overraske positivt, jo større er risiko for en hård landing senere. Det skyldes, at Federal Reserve vil blive ved med at stramme pengepolitikken indtil den giver økonomien den modvind, som gør at inflationen kommer markant ned, fordi efterspørgslen hos forbrugerne giver sig markant. Den tid den sorg synes investorerne at tænke, alt imens aktierne bliver ved med at have det noget bedre end man skulle forvente. Med behørig forbehold for, at vi ser lidt af det samme, som vi så under opturen: At investorerne kryber sammen i få indekstunge sværvægtere, som giver et billede af, at alle aktier stiger. Det er nemlig langtfra tilfældet.

    1 Reply Last reply
    2

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger