Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

GN Store Nord - Q4

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
26 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    VærKritisk
    wrote on sidst redigeret af
    #14

    Det her aktiemarked er altså ikke helt sundt. Chemometic dropper endnu mere...dvs 25%

    1 Reply Last reply
    2
    • A Offline
      A Offline
      Aps_invest
      wrote on sidst redigeret af
      #15

      Ja, Chemometec ser voldsomt ud, de fastholder jo EBITDA og de begynder snart produktionen af XM 40....men aktien er dyr og markedet bestemmer 🙂

      1 Reply Last reply
      2
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #16

        Den er dyr, enig. Men det betyder jo faktaik, at markedets fejltagelse er endnu større. I går Rockwool, idag GN og chemometic. Her bør man så spørge sig selv, who is next?

        1 Reply Last reply
        2
        • D Offline
          D Offline
          deleted-user
          wrote on sidst redigeret af
          #17

          Svaret er - det næste selskab, hvis aktionærmasse er sammensat af dovne rigide investorer.

          1 Reply Last reply
          3
          • B Offline
            B Offline
            Bankens
            wrote on sidst redigeret af
            #18

            Demant og Norges Bank der til sammen ejer vel 15% af GN kan vel ikke kaldes dovne 🙂

            1 Reply Last reply
            3
            • D Offline
              D Offline
              deleted-user
              wrote on sidst redigeret af
              #19

              Det skal jeg ikke kunne vurdere så konkret som dig

              Dagens store fald skyldes dovne og rigide investorer, der ikke har læst på nøgletal og den offentlige hemmelig, at en emission har været nærforestående og ledelsens timing har været elendig på en problematik, der ikke opstod fornyligt.

              Husk at være kritisk som investor 😉

              1 Reply Last reply
              3
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #20

                Sydbank: Emission giver mørk sky over aktien - fusion i baggrunden

                9/2 09:01

                Den store kapitaludvidelse, som GN er ved at forberede, vil være en mørk sky over aktien i en periode - i hvert fald indtil aktiesalget er gennemført.

                Sådan lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

                • Man kan ikke undgå at udvande kursen med emissionen. Vi vil formentlig også se en aktie, der kommer under pres i dag. Det vil være en mørk sky, der kommer til at hænge over aktien, indtil emissionen er gennemført, siger Søren Løntoft Hansen til MarketWire.

                • Det er først på generalforsamlingen, at man vil bede om at få lov til at iværksætte den. Og det er først til marts, så det er ikke en meget hurtig emission. Her er det en meget stor udvidelse og derfor også en mere langstrakt affære. Derfor bliver det en lidt mørk sky over aktien, uddyber han.

                SÆNKER SANDSYNLIGHEDEN FOR KONSOLIDERING KLART

                Med fortegningsemissionen på op til 7 mia. kr. fjerner GN også en god del af sandsynligheden for, at det danske selskab kommer til at blive helt eller delvist solgt - eller at fusionere med et andet selskab.

                Rygter om et muligt salg har ellers floreret i markedet længe - og i hvert fald siden GN annoncerede en omfattende gennemgang af kapitalstrukturen mod slutningen af sidste år.

                For nylig vurderede Nordea blandt andet, at et salg af GN inden for en overskuelige fremtid var "meget sandsynligt."

                • Det er en ret stor kapitaludvidelse, man skal gennemføre. Måske er det også nødvendigt set i lyset af den høje gæld og renteniveauet i øjeblikket. Det er noget, som vil give en bedre gearing og bringe GN tættere på målsætningen, siger Søren Løntoft Hansen.

                • I min optik kan man ikke udelukke de her konsolideringstanker. Men den her annoncering af en emission sender et signal om, at GN gerne vil klare det selv. Så sandsynligheden for en fusion er blevet noget mindre, selv om man stadig ikke kan udelukke det helt, fortsætter han.

                .\˙ MarketWire

                1 Reply Last reply
                2
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #21

                  GN/Sydbank: Imponerende fjerde kvartal i Hearing - skuffende prognose

                  9/2 09:58

                  GN Hearings resultater i fjerde kvartal var stærke og noget bedre end ventet, men prognosen for 2023 er til den skuffende side.

                  Sådan lyder den overordnede vurdering fra Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

                  • Det er faktisk ganske imponerende resultater i fjerde kvartal. Man når ikke helt i mål med prognosen for året, men en organisk vækst på 14 pct. i fjerde kvartal drevet af Resound Omnia er imponerende, siger han til MarketWire.

                  • Det er et lyspunkt i regnskabet, understreger han.

                  GN Hearing leverede i fjerde kvartal en organisk vækst på 14 pct. mod ventet 12,5 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af selskabet selv inden regnskabet.

                  Den justerede driftsmargin (EBITA) for kerneforretningen endte i kvartalet på 28,9 pct. mod ventet 27,6 pct. blandt analytikerne.

                  SKUFFENDE PROGNOSE I BEGGE DIVISIONER

                  For både GN Hearing og headset-selskabet GN Audio ser forventningerne til 2023 dog noget mere skuffende ud.

                  • Konsensus ligger i den absolutte top af begge intervaller. Umiddelbart virker det som om, at de fremsatte prognoser er til den svage side af forventningerne. Det virker som om, at estimaterne for 2023 skal ned på den baggrund, siger Søren Løntoft Hansen.

                  GN Hearing venter i 2023 en samlet organisk vækst på 2-8 pct. og en justeret driftsmargin (EBITA) for kerneforretningen, der ekskluderer onlineforhandleren Lively, på 13-16 pct.

                  Her var konsensus blandt analytikerne inden regnskabet en organisk vækst på 7,2 pct. og en driftsmargin for kerneforretningen på 15,9 pct.

                  • Med det momentum, som GN Hearing gik ud af fjerde kvartal med - selv om markedet for høreapparater ser dæmpet ud - bør det være muligt at lande i den øvre ende af det her prognoseinterval, siger Søren Løntoft Hansen.

                  For GN Audio ventes der i 2023 en organisk vækst på minus 10 til plus 5 pct. Den justerede driftsmargin (EBITA) ventes at blive 10-15 pct.

                  Her havde analytikerne på forhånd ventet en organisk vækst på minus 0,9 pct. og en justeret driftsmargin på 15,0 pct.

                  Dermed er konsensus på forhånd noget højere end midtpunkterne i GN's egne intervaller.

                  .\˙ MarketWire

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • M Offline
                    M Offline
                    Manfred
                    wrote on sidst redigeret af
                    #22

                    GN er et skole eksempel på dårlig ledelse. Bestyrelse formanden har længe virket uinteresseret i sit formands job. Også kommer regningen. Udueligt og dårligt styring af aktionerende interasser. Jeg tager mig virkelig til hovedet over hvordan en uduelige ledelse har skade et ellers sundt firma. Håber virkelig der ruller flere hoveder i diverse ledelse lag.
                    Manfred.

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #23

                      JPMorgan skruer op for kursmålet i GN - ser potentiale på 44,7 pct.

                      10/2 06:54

                      GN har i kølvandet af onsdagens melding om en kapitaludvidelse på op til 7 mia. kr. og torsdagens årsregnskab fået hævet sit kursmål til 246 kr. fra 208 kr. af finanshuset JPMorgan.

                      Det fremgår af data fra Bloomberg News.

                      Den amerikanske investeringsbank fastholder ved samme lejlighed den positive anbefaling "overvægt".

                      GN-aktien dykkede torsdag med 12,8 pct. til 170 kr., hvilket indikerer et kurspotentiale på 44,7 pct.

                      GN har ifølge årsregnskabet haft en skuffende udvikling i Audio, som medførte, at GN ikke levede op til analytikernes forventninger til indtjeningen i fjerde kvartal.

                      Også forventningerne til 2023 skuffede i forhold til konsensus, og med netop offentliggjorte planer om at rejse brutto 7 mia. kr. via udstedelse af nye aktier kom aktien under massivt pres.

                      Nogle analytikere hæftede sig dog ved, at en kapitaludvidelse vil fjerne en betydelig modstand for aktien, der har været presset i lang tid på baggrund af frygt for netop en stor aktieemission.

                      110345__R8A3988.jpg

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #24

                        Analytiker ser øget sandsynlighed for snarligt bud på GN

                        10/2 09:57

                        Med de foreslåede kapitalrejsningsplaner er der en øget sandsynlighed for, at GN vil modtage et købstilbud inden den forestående ordinære generalforsamling den 15. marts.

                        Det vurderer analytikerne hos Danske Bank, som fastholder anbefalingen "køb" for aktien, men sænker kursmålet til 280 kr. fra 305 kr.

                        • Vi gentager "køb" og ser den foreslåede kapitalrejsning som en vej frem mod at løse problemerne med den høje gæld, samtidig med at det øger sandsynligheden for et bud på GN over den næste måned, skriver analytiker Christian Sørup Ryom fra Danske Bank i et notat.

                        Selskabets plan om at rejse 7 mia. kr. gennem salg af nye aktier kræver godkendelse på generalforsamlingen i midten af marts.

                        Generalforsamlingen ses dermed også som en form for deadline i forhold til, at der kan komme andre forslag på bordet til overvejelse.

                        • Specielt ser vi mulighed for potentiel konsolidering i høreapparatindustrien, hvilket kan udløse et bud på GN før generalforsamlingen, skriver analytikeren.

                        GN-aktien faldt torsdag 12,8 pct. efter sit 2022-regnskab og annonceringen onsdag aften af emissionsplanerne, og fredag ved 10-tiden er den faldet yderligere 2,5 pct. til 165,65 kr.

                        .\˙ MarketWire

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • V Offline
                          V Offline
                          VærKritisk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #25

                          Man kan ikke udelukke han får ret. Men et eller sted synes jeg det er lidt poppet at forudsige et så stort indenfor bare få uger. Er nogen interesseret i at købe, hvorfor har de så ikke slået til for længst???

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • U Offline
                            U Offline
                            Urban
                            wrote on sidst redigeret af
                            #26

                            Med kapitaludvidelsen på 7 mia. forsøger GN Store Nord, at fremprovokere en budproces;-)

                            Uden brug af en dybdegående due diligence, kan et bud være risikabelt.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • P Offline
                              P Offline
                              ProinvestorNEWS
                              wrote on sidst redigeret af
                              #27

                              GN: Audios topchef køber aktier for 1,4 mio. kr.

                              13/2 06:34

                              Peter Karlstromer, administrerende direktør i GN Audio, har fredag købt aktier i GN for nær 1,4 mio. kr.

                              Det fremgår af en meddelelse fra GN.

                              Direktøren har samlet købt 8200 aktier i GN til en gennemsnitlig kurs på 169,98 kr. og en samlet kursværdi af 1.393.884,26 kr.

                              .\˙ MarketWire

                              1 Reply Last reply
                              3

                              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                              With your input, this post could be even better 💗

                              Tilmeld Log ind

                              • Log ind

                              • Har du ikke en konto? Tilmeld

                              • Login or register to search.
                              • First post
                                Last post
                              0
                              • Debatforum
                              • Seneste
                              • Populære
                              • Bruger