GN Store Nord - Q4
-
GN skuffer med prognosen for 2023 - NY
9.2.2023 07.14 • MarketWire •
GN spiller i sit årsregnskab for 2022 torsdag morgen ud med en forventning om en organisk vækst på minus 10 til plus 5 pct. og en driftsmargin (EBITA) før særlige poster på 10-15 pct. for headset-selskabet GN Audio.For GN Hearing ventes der samtidig en organisk vækst på 2-8 pct. og en EBITA-margin før særlige poster på 13-16 pct.
Konsensus blandt analytikerne var inden årsregnskabet en vækst på minus 0,9 pct. for GN Audio i år, mens buddet på driftsmarginen før særlige poster var 15,0 pct.
For GN Hearing ventede analytikerne på forhånd en organisk vækst på 7,2 pct. og en justeret EBITA-margin på 13,0 pct.
I 2022 endte den organiske vækst i GN Hearing på 5 pct., mens væksten i GN Audio var minus 7 pct.
Den justerede EBITA-margin endte i de to divisioner på henholdsvis 7,3 pct. og 10,4 pct.
.\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols
-
Lars Hytting fra Artha er på Børsen.dk og kommer med en halvtynd klagesang - der var åbenbart ikke plads til mikrofonholderi på Euroinvestor.dk i dagens anledning.
Så er det jo "godt", at Børsen.dk ukritisk giver Hytting spalteplads, når Hytting lyster. Mon ikke Euroinvestor forbarmer sig i løbet af dagen og giver plads til lidt jammer fra Hr. Hytting.
Trods den sædvanlige hype fra Hytting, når han "plejer" Artha' investeringer, så kan hans ord ikke tale casen op. Håber folk har bevaret en god sund kritisk tilgang til casen, set grundigt på fundamentaler og ikke lyttet til alt der kom fra Lars Hytting. Han er danmarksmester i utroværdige analyser - set fra min kontorstol.
-
GN Hearing/CEO: Flash-overblik
9.2.2023 07.51 • MarketWire •
Overblik over flashes fra interview med Gitte Pugholm Aabo, der er administrerende direktør hos GN Hearing, efter selskabets regnskab for fjerde kvartal og hele 2022:GN HEARING/CEO: VERDEN HAR ÆNDRET SIG MEGET SIDEN STEELSERIES-KØB
GN HEARING/CEO: DENGANG VAR FINANSIERINGSMULIGHEDERNE MEGET ATTRAKTIVE
GN HEARING/CEO: EFTER VORES GENNEMGANG ER KONKLUSIONEN AT EMISSION ER DEN RIGTIGE LØSNING
GN HEARING/CEO: ALTERNATIVET VILLE VÆRE AT FORTSAT KIGGE PÅ GÆLDSFINANSIERING
GN HEARING/CEO: DET VILLE GØRE VEJEN TIL MÅLET LÆNGERE OG DYRERE
GN HEARING/CEO: MED RETTET EMISSION BEHANDLER VI ALLE AKTIONÆRER LIGE
GN HEARING/CEO: OG VI UNDGÅR EN SITUATION MED FOR HØJE RENTER
GN HEARING/CEO: DET VIL OGSÅ FORTSAT KRÆVE KNIVSKARPT FOKUS PÅ VORES DRIFT
GN HEARING/CEO: GEARING SKAL NEDBRINGES TIL MÅLET INDEN FOR 12-18 MÅNEDER
GN HEARING/CEO: ET HELT ELLER DELVIST SALG HAR SLET IKKE VÆRET MED I LIGNINGEN
GN HEARING/CEO: RIGTIG STÆRK ORGANISK VÆKST I FJERDE KVARTAL
GN HEARING/CEO: RESULTAT AF STÆRK MODTAGELSE AF RESOUND OMNIA
GN HEARING/CEO: MEN OGSÅ HELE DEN STRATEGI VI HAR FØRT OVER HALVANDET ÅR
GN HEARING/CEO: STÆRKE PRODUKTER MED HØJ KVALITET I FOKUS
GN HEARING/CEO: STORT SPÆND I VÆKSTFORVENTNINGER REFLEKTERER USIKKERT MARKED
GN HEARING/CEO: VI VENTER KUN VÆRDIVÆKST PÅ 1% I ÅR
GN HEARING/CEO: SÅ PROGNOSEN ER UDTRYK FOR FORVENTNING OM MARKEDSANDELE
.\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols
-
Hvorfor kalder de en rettet emission? Er det ikke en netop en emission for all GN aktionærer? Jeg ville have ønsket de havde lavet en rettet emission med ATP eller nogen ligende. Men jaja. Kan ikke lige overskue... Sidste Q4 tal ser vel okay ud men har kun lige læst 5% af regnskab.
-
Den er rettet mod nuværende aktionærer, der har fortegningsret og baseret på book building.
De skal hentes 7 mia. kr. og pengene hænger ikke på kapitaltræet i disse dage med dagsrenten taget in mente.
Der skulle bestyrelsen nok have læst skriften på væggen og set hvor det bar hen +12 måneder tidligere. De har sovet i timen eller bevidst kørt den alt for langt ud af en tangent med lukkede øjne. Hele verden har jo blot ventet på rentestigningerne de seneste 12-15 måneder - men ikke bestyrelsen i GN (?)
ATP var i øvrigt aldrig, under nogen omstændigheder kommet med så stort beløb til så "lille" et selskab. Det er jo ca. 25 % af selskabet der skal nytegnes. Det er store tal for, at lukke et hul, efter en strategisk fejlbeslutning.
-
Hvis det nu ikke kan være anderledes, så synes jeg det er fint, at alle aktionærer får muligheden for at deltage. Så kan de takke ja eller nej alt efter hvordan de vurderer casen.
Er du alm. aktionærer så er det jo ikke en gratis omgang for dig, bare fordi ATP købte hele dynen. Du vil få regningen, som udvanding.
-
Det var du så ikke ene om. Man kan godt være saglig herinde, mens fingeren er på købsknappen. Nu skal jeg have en af de dyre flasker til aftensmaden.
-
Det her aktiemarked er altså ikke helt sundt. Chemometic dropper endnu mere...dvs 25%
-
Ja, Chemometec ser voldsomt ud, de fastholder jo EBITDA og de begynder snart produktionen af XM 40....men aktien er dyr og markedet bestemmer

-
Den er dyr, enig. Men det betyder jo faktaik, at markedets fejltagelse er endnu større. I går Rockwool, idag GN og chemometic. Her bør man så spørge sig selv, who is next?
-
Svaret er - det næste selskab, hvis aktionærmasse er sammensat af dovne rigide investorer.
-
Det skal jeg ikke kunne vurdere så konkret som dig
Dagens store fald skyldes dovne og rigide investorer, der ikke har læst på nøgletal og den offentlige hemmelig, at en emission har været nærforestående og ledelsens timing har været elendig på en problematik, der ikke opstod fornyligt.
Husk at være kritisk som investor

-
Sydbank: Emission giver mørk sky over aktien - fusion i baggrunden
9/2 09:01
Den store kapitaludvidelse, som GN er ved at forberede, vil være en mørk sky over aktien i en periode - i hvert fald indtil aktiesalget er gennemført.
Sådan lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank.
-
Man kan ikke undgå at udvande kursen med emissionen. Vi vil formentlig også se en aktie, der kommer under pres i dag. Det vil være en mørk sky, der kommer til at hænge over aktien, indtil emissionen er gennemført, siger Søren Løntoft Hansen til MarketWire.
-
Det er først på generalforsamlingen, at man vil bede om at få lov til at iværksætte den. Og det er først til marts, så det er ikke en meget hurtig emission. Her er det en meget stor udvidelse og derfor også en mere langstrakt affære. Derfor bliver det en lidt mørk sky over aktien, uddyber han.
SÆNKER SANDSYNLIGHEDEN FOR KONSOLIDERING KLART
Med fortegningsemissionen på op til 7 mia. kr. fjerner GN også en god del af sandsynligheden for, at det danske selskab kommer til at blive helt eller delvist solgt - eller at fusionere med et andet selskab.
Rygter om et muligt salg har ellers floreret i markedet længe - og i hvert fald siden GN annoncerede en omfattende gennemgang af kapitalstrukturen mod slutningen af sidste år.
For nylig vurderede Nordea blandt andet, at et salg af GN inden for en overskuelige fremtid var "meget sandsynligt."
-
Det er en ret stor kapitaludvidelse, man skal gennemføre. Måske er det også nødvendigt set i lyset af den høje gæld og renteniveauet i øjeblikket. Det er noget, som vil give en bedre gearing og bringe GN tættere på målsætningen, siger Søren Løntoft Hansen.
-
I min optik kan man ikke udelukke de her konsolideringstanker. Men den her annoncering af en emission sender et signal om, at GN gerne vil klare det selv. Så sandsynligheden for en fusion er blevet noget mindre, selv om man stadig ikke kan udelukke det helt, fortsætter han.
.\˙ MarketWire
-
-
GN/Sydbank: Imponerende fjerde kvartal i Hearing - skuffende prognose
9/2 09:58
GN Hearings resultater i fjerde kvartal var stærke og noget bedre end ventet, men prognosen for 2023 er til den skuffende side.
Sådan lyder den overordnede vurdering fra Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank.
-
Det er faktisk ganske imponerende resultater i fjerde kvartal. Man når ikke helt i mål med prognosen for året, men en organisk vækst på 14 pct. i fjerde kvartal drevet af Resound Omnia er imponerende, siger han til MarketWire.
-
Det er et lyspunkt i regnskabet, understreger han.
GN Hearing leverede i fjerde kvartal en organisk vækst på 14 pct. mod ventet 12,5 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af selskabet selv inden regnskabet.
Den justerede driftsmargin (EBITA) for kerneforretningen endte i kvartalet på 28,9 pct. mod ventet 27,6 pct. blandt analytikerne.
SKUFFENDE PROGNOSE I BEGGE DIVISIONER
For både GN Hearing og headset-selskabet GN Audio ser forventningerne til 2023 dog noget mere skuffende ud.
- Konsensus ligger i den absolutte top af begge intervaller. Umiddelbart virker det som om, at de fremsatte prognoser er til den svage side af forventningerne. Det virker som om, at estimaterne for 2023 skal ned på den baggrund, siger Søren Løntoft Hansen.
GN Hearing venter i 2023 en samlet organisk vækst på 2-8 pct. og en justeret driftsmargin (EBITA) for kerneforretningen, der ekskluderer onlineforhandleren Lively, på 13-16 pct.
Her var konsensus blandt analytikerne inden regnskabet en organisk vækst på 7,2 pct. og en driftsmargin for kerneforretningen på 15,9 pct.
- Med det momentum, som GN Hearing gik ud af fjerde kvartal med - selv om markedet for høreapparater ser dæmpet ud - bør det være muligt at lande i den øvre ende af det her prognoseinterval, siger Søren Løntoft Hansen.
For GN Audio ventes der i 2023 en organisk vækst på minus 10 til plus 5 pct. Den justerede driftsmargin (EBITA) ventes at blive 10-15 pct.
Her havde analytikerne på forhånd ventet en organisk vækst på minus 0,9 pct. og en justeret driftsmargin på 15,0 pct.
Dermed er konsensus på forhånd noget højere end midtpunkterne i GN's egne intervaller.
.\˙ MarketWire
-
-
GN er et skole eksempel på dårlig ledelse. Bestyrelse formanden har længe virket uinteresseret i sit formands job. Også kommer regningen. Udueligt og dårligt styring af aktionerende interasser. Jeg tager mig virkelig til hovedet over hvordan en uduelige ledelse har skade et ellers sundt firma. Håber virkelig der ruller flere hoveder i diverse ledelse lag.
Manfred. -
JPMorgan skruer op for kursmålet i GN - ser potentiale på 44,7 pct.
10/2 06:54
GN har i kølvandet af onsdagens melding om en kapitaludvidelse på op til 7 mia. kr. og torsdagens årsregnskab fået hævet sit kursmål til 246 kr. fra 208 kr. af finanshuset JPMorgan.
Det fremgår af data fra Bloomberg News.
Den amerikanske investeringsbank fastholder ved samme lejlighed den positive anbefaling "overvægt".
GN-aktien dykkede torsdag med 12,8 pct. til 170 kr., hvilket indikerer et kurspotentiale på 44,7 pct.
GN har ifølge årsregnskabet haft en skuffende udvikling i Audio, som medførte, at GN ikke levede op til analytikernes forventninger til indtjeningen i fjerde kvartal.
Også forventningerne til 2023 skuffede i forhold til konsensus, og med netop offentliggjorte planer om at rejse brutto 7 mia. kr. via udstedelse af nye aktier kom aktien under massivt pres.
Nogle analytikere hæftede sig dog ved, at en kapitaludvidelse vil fjerne en betydelig modstand for aktien, der har været presset i lang tid på baggrund af frygt for netop en stor aktieemission.

-
Analytiker ser øget sandsynlighed for snarligt bud på GN
10/2 09:57
Med de foreslåede kapitalrejsningsplaner er der en øget sandsynlighed for, at GN vil modtage et købstilbud inden den forestående ordinære generalforsamling den 15. marts.
Det vurderer analytikerne hos Danske Bank, som fastholder anbefalingen "køb" for aktien, men sænker kursmålet til 280 kr. fra 305 kr.
- Vi gentager "køb" og ser den foreslåede kapitalrejsning som en vej frem mod at løse problemerne med den høje gæld, samtidig med at det øger sandsynligheden for et bud på GN over den næste måned, skriver analytiker Christian Sørup Ryom fra Danske Bank i et notat.
Selskabets plan om at rejse 7 mia. kr. gennem salg af nye aktier kræver godkendelse på generalforsamlingen i midten af marts.
Generalforsamlingen ses dermed også som en form for deadline i forhold til, at der kan komme andre forslag på bordet til overvejelse.
- Specielt ser vi mulighed for potentiel konsolidering i høreapparatindustrien, hvilket kan udløse et bud på GN før generalforsamlingen, skriver analytikeren.
GN-aktien faldt torsdag 12,8 pct. efter sit 2022-regnskab og annonceringen onsdag aften af emissionsplanerne, og fredag ved 10-tiden er den faldet yderligere 2,5 pct. til 165,65 kr.
.\˙ MarketWire
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind