Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

GN Store Nord - Q4

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
26 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    GN Q4: Tabel over regnskabet

    9/2 07:09

    Tabel over GN's regnskab for fjerde kvartal:
    Mio. kr.
    Q4 '22:
    Q4 '22(e):
    Q4 '21:
    FY '22(e):
    FY '21:
    FY '23(e):
    Omsætning
    5270
    5247
    4100
    18.658
    15.775
    18.983

    • Audio
      3463
      3472
      2671
      12.469
      10.443
      12.340
    • Hearing
      1807
      1775
      1429
      6190
      5332
      6643
      Organisk vækst (%)*
      3
      2,4
      -2
      -3,7
      20
      1,9
    • Audio*
      -3
      -1,6
      -4
      -6,8
      22
      -0,9
    • Hearing*
      14
      12,5
      2
      4,8
      16
      7,2
      Justeret EBITA
      744
      776
      651
      2180
      2619
      2515
    • Audio
      334
      403
      475
      1825
      2164
      1846
    • Hearing
      472
      430
      219
      543
      643
      862
      Justeret EBITA-margin (%)
      14,1
      14,8
      15,9
      11,7
      16,6
      13,3
    • Audio
      9,6
      11,6
      17,8
      14,6
      20,7
      15,0
    • Hearing
      26,1
      24,2
      15,3
      8,8
      12,1
      13,0
      Resultat før skat
      354

    540

    2271

    Nettoresultat 278
    433
    428
    1038
    1790
    1320

    (e) = gennemsnitsestimater indsamlet blandt op til 18 analytikere af GN selv før regnskabet.

    • = tallene for organisk vækst er i GN's regnskaber afrundet til hele tal. Derfor er der ingen decimaler i væksttallene for fjerde kvartal 2022, fjerde kvartal 2021 og hele 2021.

    GN's forventninger til 2023:

    GN Hearing:

    %
    Ved FY '22:
    FY '23(e)
    Organisk omsætningsvækst
    2-8
    7,2
    Just. EBITA-margin
    13-16
    13,0

    GN Audio:

    %
    Ved FY '22:
    FY '23(e)
    Organisk omsætningsvækst
    -10 til +5
    -0,9
    Just. EBITA-margin
    10-15
    15,0

    .\˙ MarketWire

    1 Reply Last reply
    3
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      GN: Vil rejse 7 mia. kr. ved fortegningsemission - GENT
      9.2.2023 06.34 • MarketWire •
      GN planlægger at rejse brutto 7 mia. kr. gennem udstedelse og salg af nye aktier.

      Det fremgår af en meddelelse til fondsbørsen onsdag aften.

      Kapitalrejsningen skal ske via en fortegningsemission med fortrinsret til eksisterende aktionærer i løbet af første halvår 2023.

      • Provenuet fra fortegningsemissionen vil blive brugt til at styrke GN's balance og give passende finansiel fleksibilitet.

      Koncernen vurderer, at koncernens kapitalstruktur efter kapitalindsprøjtningen vil opfylde målet om, at den netto rentebærende gæld skal ligge i intervallet en-to gange driftsindtjeningen målt på EBITDA.

      GN har hyret J.P. Morgan, Nordea og BNP Paribas som fælles globale koordinatorer og fælles bookrunners, mens SEB også ventes at blive bookrunner.

      GN, der aflægger regnskab torsdag morgen, lukkede onsdag med en stigning på 2,4 pct. i 195 kr.

      .\˙ MarketWire

      Redaktion

      1 Reply Last reply
      3
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        GN's aktiesalg vil udvande de aktionærerne med 28 pct. spår finanshus
        9.2.2023 06.34 • MarketWire •
        GN har onsdag aften annonceret planer om et aktiesalg via en fortegningsemission for eksisterende aktionærer med et mål om at rejse brutto 7 mia. kr. i frisk kapital.

        Den manøvre vil imidlertid ramme aktionærerne på kursen, forudser investeringsbanken Jefferies i en kort kommentar.

        • Ved den aktuelle aktiekurs vurderer vi, at aktieudvandingseffekten er omkring 28 pct., hedder det.

        Samtidig har GN gentaget sit mål om, at den netto rentebærende gæld skal ligge i intervallet en-to gange driftsindtjeningen målt på EBITDA.

        Jefferies regner imidlertid med, at kapitalrejsningen ikke vil bringe forholdet mellem gæld og overskud tilbage i det niveau.

        • Vi vurderer, at fortegningsemissionen vil reducere nettogæld til EBITDA til 2,5-3,0 gange helårsresultatet for 2022 og dækker alle obligationsbetalinger, der forfalder i 2024.

        Jefferies har tidligere fremhævet risikoen for en kapitalrejsning fra GN's side.

        GN, der aflægger regnskab torsdag morgen, lukkede onsdag med en stigning på 2,4 pct. i 195 kr.

        .\˙ MarketWire

        Redaktion

        1 Reply Last reply
        4
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          GN skuffer med prognosen for 2023 - NY
          9.2.2023 07.14 • MarketWire •
          GN spiller i sit årsregnskab for 2022 torsdag morgen ud med en forventning om en organisk vækst på minus 10 til plus 5 pct. og en driftsmargin (EBITA) før særlige poster på 10-15 pct. for headset-selskabet GN Audio.

          For GN Hearing ventes der samtidig en organisk vækst på 2-8 pct. og en EBITA-margin før særlige poster på 13-16 pct.

          Konsensus blandt analytikerne var inden årsregnskabet en vækst på minus 0,9 pct. for GN Audio i år, mens buddet på driftsmarginen før særlige poster var 15,0 pct.

          For GN Hearing ventede analytikerne på forhånd en organisk vækst på 7,2 pct. og en justeret EBITA-margin på 13,0 pct.

          I 2022 endte den organiske vækst i GN Hearing på 5 pct., mens væksten i GN Audio var minus 7 pct.

          Den justerede EBITA-margin endte i de to divisioner på henholdsvis 7,3 pct. og 10,4 pct.

          .\˙ MarketWire

          Mikkel Brix Kvols

          1 Reply Last reply
          4
          • D Offline
            D Offline
            deleted-user
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            Lars Hytting fra Artha er på Børsen.dk og kommer med en halvtynd klagesang - der var åbenbart ikke plads til mikrofonholderi på Euroinvestor.dk i dagens anledning.

            Så er det jo "godt", at Børsen.dk ukritisk giver Hytting spalteplads, når Hytting lyster. Mon ikke Euroinvestor forbarmer sig i løbet af dagen og giver plads til lidt jammer fra Hr. Hytting.

            Trods den sædvanlige hype fra Hytting, når han "plejer" Artha' investeringer, så kan hans ord ikke tale casen op. Håber folk har bevaret en god sund kritisk tilgang til casen, set grundigt på fundamentaler og ikke lyttet til alt der kom fra Lars Hytting. Han er danmarksmester i utroværdige analyser - set fra min kontorstol.

            1 Reply Last reply
            7
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              GN Hearing/CEO: Flash-overblik
              9.2.2023 07.51 • MarketWire •
              Overblik over flashes fra interview med Gitte Pugholm Aabo, der er administrerende direktør hos GN Hearing, efter selskabets regnskab for fjerde kvartal og hele 2022:

              GN HEARING/CEO: VERDEN HAR ÆNDRET SIG MEGET SIDEN STEELSERIES-KØB

              GN HEARING/CEO: DENGANG VAR FINANSIERINGSMULIGHEDERNE MEGET ATTRAKTIVE

              GN HEARING/CEO: EFTER VORES GENNEMGANG ER KONKLUSIONEN AT EMISSION ER DEN RIGTIGE LØSNING

              GN HEARING/CEO: ALTERNATIVET VILLE VÆRE AT FORTSAT KIGGE PÅ GÆLDSFINANSIERING

              GN HEARING/CEO: DET VILLE GØRE VEJEN TIL MÅLET LÆNGERE OG DYRERE

              GN HEARING/CEO: MED RETTET EMISSION BEHANDLER VI ALLE AKTIONÆRER LIGE

              GN HEARING/CEO: OG VI UNDGÅR EN SITUATION MED FOR HØJE RENTER

              GN HEARING/CEO: DET VIL OGSÅ FORTSAT KRÆVE KNIVSKARPT FOKUS PÅ VORES DRIFT

              GN HEARING/CEO: GEARING SKAL NEDBRINGES TIL MÅLET INDEN FOR 12-18 MÅNEDER

              GN HEARING/CEO: ET HELT ELLER DELVIST SALG HAR SLET IKKE VÆRET MED I LIGNINGEN

              GN HEARING/CEO: RIGTIG STÆRK ORGANISK VÆKST I FJERDE KVARTAL

              GN HEARING/CEO: RESULTAT AF STÆRK MODTAGELSE AF RESOUND OMNIA

              GN HEARING/CEO: MEN OGSÅ HELE DEN STRATEGI VI HAR FØRT OVER HALVANDET ÅR

              GN HEARING/CEO: STÆRKE PRODUKTER MED HØJ KVALITET I FOKUS

              GN HEARING/CEO: STORT SPÆND I VÆKSTFORVENTNINGER REFLEKTERER USIKKERT MARKED

              GN HEARING/CEO: VI VENTER KUN VÆRDIVÆKST PÅ 1% I ÅR

              GN HEARING/CEO: SÅ PROGNOSEN ER UDTRYK FOR FORVENTNING OM MARKEDSANDELE

              .\˙ MarketWire

              Mikkel Brix Kvols

              1 Reply Last reply
              4
              • G Offline
                G Offline
                GreenTea
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Hvorfor kalder de en rettet emission? Er det ikke en netop en emission for all GN aktionærer? Jeg ville have ønsket de havde lavet en rettet emission med ATP eller nogen ligende. Men jaja. Kan ikke lige overskue... Sidste Q4 tal ser vel okay ud men har kun lige læst 5% af regnskab.

                1 Reply Last reply
                3
                • D Offline
                  D Offline
                  deleted-user
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Den er rettet mod nuværende aktionærer, der har fortegningsret og baseret på book building.

                  De skal hentes 7 mia. kr. og pengene hænger ikke på kapitaltræet i disse dage med dagsrenten taget in mente.

                  Der skulle bestyrelsen nok have læst skriften på væggen og set hvor det bar hen +12 måneder tidligere. De har sovet i timen eller bevidst kørt den alt for langt ud af en tangent med lukkede øjne. Hele verden har jo blot ventet på rentestigningerne de seneste 12-15 måneder - men ikke bestyrelsen i GN (?)

                  ATP var i øvrigt aldrig, under nogen omstændigheder kommet med så stort beløb til så "lille" et selskab. Det er jo ca. 25 % af selskabet der skal nytegnes. Det er store tal for, at lukke et hul, efter en strategisk fejlbeslutning.

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • V Offline
                    V Offline
                    VærKritisk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    Hvis det nu ikke kan være anderledes, så synes jeg det er fint, at alle aktionærer får muligheden for at deltage. Så kan de takke ja eller nej alt efter hvordan de vurderer casen.

                    Er du alm. aktionærer så er det jo ikke en gratis omgang for dig, bare fordi ATP købte hele dynen. Du vil få regningen, som udvanding.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • U Offline
                      U Offline
                      Urban
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      Midt i alle diskussionerne, fik jeg købt en pæn sjat GN på kurs 149,75;-)

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • D Offline
                        D Offline
                        deleted-user
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Det var du så ikke ene om. Man kan godt være saglig herinde, mens fingeren er på købsknappen. Nu skal jeg have en af de dyre flasker til aftensmaden.

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • B Offline
                          B Offline
                          Bankens
                          wrote on sidst redigeret af
                          #13

                          Mon ikke Norges Bank også fylder på i dag

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • V Offline
                            V Offline
                            VærKritisk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #14

                            Det her aktiemarked er altså ikke helt sundt. Chemometic dropper endnu mere...dvs 25%

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • A Offline
                              A Offline
                              Aps_invest
                              wrote on sidst redigeret af
                              #15

                              Ja, Chemometec ser voldsomt ud, de fastholder jo EBITDA og de begynder snart produktionen af XM 40....men aktien er dyr og markedet bestemmer 🙂

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • V Offline
                                V Offline
                                VærKritisk
                                wrote on sidst redigeret af
                                #16

                                Den er dyr, enig. Men det betyder jo faktaik, at markedets fejltagelse er endnu større. I går Rockwool, idag GN og chemometic. Her bør man så spørge sig selv, who is next?

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • D Offline
                                  D Offline
                                  deleted-user
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #17

                                  Svaret er - det næste selskab, hvis aktionærmasse er sammensat af dovne rigide investorer.

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • B Offline
                                    B Offline
                                    Bankens
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #18

                                    Demant og Norges Bank der til sammen ejer vel 15% af GN kan vel ikke kaldes dovne 🙂

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      deleted-user
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #19

                                      Det skal jeg ikke kunne vurdere så konkret som dig

                                      Dagens store fald skyldes dovne og rigide investorer, der ikke har læst på nøgletal og den offentlige hemmelig, at en emission har været nærforestående og ledelsens timing har været elendig på en problematik, der ikke opstod fornyligt.

                                      Husk at være kritisk som investor 😉

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • P Offline
                                        P Offline
                                        ProinvestorNEWS
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #20

                                        Sydbank: Emission giver mørk sky over aktien - fusion i baggrunden

                                        9/2 09:01

                                        Den store kapitaludvidelse, som GN er ved at forberede, vil være en mørk sky over aktien i en periode - i hvert fald indtil aktiesalget er gennemført.

                                        Sådan lyder vurderingen fra Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

                                        • Man kan ikke undgå at udvande kursen med emissionen. Vi vil formentlig også se en aktie, der kommer under pres i dag. Det vil være en mørk sky, der kommer til at hænge over aktien, indtil emissionen er gennemført, siger Søren Løntoft Hansen til MarketWire.

                                        • Det er først på generalforsamlingen, at man vil bede om at få lov til at iværksætte den. Og det er først til marts, så det er ikke en meget hurtig emission. Her er det en meget stor udvidelse og derfor også en mere langstrakt affære. Derfor bliver det en lidt mørk sky over aktien, uddyber han.

                                        SÆNKER SANDSYNLIGHEDEN FOR KONSOLIDERING KLART

                                        Med fortegningsemissionen på op til 7 mia. kr. fjerner GN også en god del af sandsynligheden for, at det danske selskab kommer til at blive helt eller delvist solgt - eller at fusionere med et andet selskab.

                                        Rygter om et muligt salg har ellers floreret i markedet længe - og i hvert fald siden GN annoncerede en omfattende gennemgang af kapitalstrukturen mod slutningen af sidste år.

                                        For nylig vurderede Nordea blandt andet, at et salg af GN inden for en overskuelige fremtid var "meget sandsynligt."

                                        • Det er en ret stor kapitaludvidelse, man skal gennemføre. Måske er det også nødvendigt set i lyset af den høje gæld og renteniveauet i øjeblikket. Det er noget, som vil give en bedre gearing og bringe GN tættere på målsætningen, siger Søren Løntoft Hansen.

                                        • I min optik kan man ikke udelukke de her konsolideringstanker. Men den her annoncering af en emission sender et signal om, at GN gerne vil klare det selv. Så sandsynligheden for en fusion er blevet noget mindre, selv om man stadig ikke kan udelukke det helt, fortsætter han.

                                        .\˙ MarketWire

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          ProinvestorNEWS
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #21

                                          GN/Sydbank: Imponerende fjerde kvartal i Hearing - skuffende prognose

                                          9/2 09:58

                                          GN Hearings resultater i fjerde kvartal var stærke og noget bedre end ventet, men prognosen for 2023 er til den skuffende side.

                                          Sådan lyder den overordnede vurdering fra Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

                                          • Det er faktisk ganske imponerende resultater i fjerde kvartal. Man når ikke helt i mål med prognosen for året, men en organisk vækst på 14 pct. i fjerde kvartal drevet af Resound Omnia er imponerende, siger han til MarketWire.

                                          • Det er et lyspunkt i regnskabet, understreger han.

                                          GN Hearing leverede i fjerde kvartal en organisk vækst på 14 pct. mod ventet 12,5 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af selskabet selv inden regnskabet.

                                          Den justerede driftsmargin (EBITA) for kerneforretningen endte i kvartalet på 28,9 pct. mod ventet 27,6 pct. blandt analytikerne.

                                          SKUFFENDE PROGNOSE I BEGGE DIVISIONER

                                          For både GN Hearing og headset-selskabet GN Audio ser forventningerne til 2023 dog noget mere skuffende ud.

                                          • Konsensus ligger i den absolutte top af begge intervaller. Umiddelbart virker det som om, at de fremsatte prognoser er til den svage side af forventningerne. Det virker som om, at estimaterne for 2023 skal ned på den baggrund, siger Søren Løntoft Hansen.

                                          GN Hearing venter i 2023 en samlet organisk vækst på 2-8 pct. og en justeret driftsmargin (EBITA) for kerneforretningen, der ekskluderer onlineforhandleren Lively, på 13-16 pct.

                                          Her var konsensus blandt analytikerne inden regnskabet en organisk vækst på 7,2 pct. og en driftsmargin for kerneforretningen på 15,9 pct.

                                          • Med det momentum, som GN Hearing gik ud af fjerde kvartal med - selv om markedet for høreapparater ser dæmpet ud - bør det være muligt at lande i den øvre ende af det her prognoseinterval, siger Søren Løntoft Hansen.

                                          For GN Audio ventes der i 2023 en organisk vækst på minus 10 til plus 5 pct. Den justerede driftsmargin (EBITA) ventes at blive 10-15 pct.

                                          Her havde analytikerne på forhånd ventet en organisk vækst på minus 0,9 pct. og en justeret driftsmargin på 15,0 pct.

                                          Dermed er konsensus på forhånd noget højere end midtpunkterne i GN's egne intervaller.

                                          .\˙ MarketWire

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger