Børneopsparing. Index eller fx Novo N?
-
Vi overvejer om børneopsparing, der har næsten 21 års horisont - bør placeres i fx global index - eller solide enkelt-aktier. Kunne være 50% Novo Nordisk eller mest muligt tilladte i denne.
Spørgsmålet er selvfølgelig om Novo Nordisk kan fortsætte med ca. 20% årligt afkast inkl udbytter de næste 21 år. Uanset hvor godt et enkelt selskab kan være - er der høj risiko ved at have 50% eller mere i ét selskab. Hvad er jeres tanker? Hvad ville I gøre?
Tænker fedme-medicin bliver kæmpe stort også ude i fremtiden. -
Fordi en aktie, som Novo Nordisk, har klaret sig godt i mange år, så er der ingen garanti for, at den udvikling vil fortsætte.
Markedet for fedme-medicin vil sikkert vækste i mange år fremover, men om 21 år vil det sikkert være et meget modent marked med mange udbydere og smalle marginer. Altså meget modsat det scenarie, der er lige nu, hvor Novo Nordisk har svært ved at følge med efterspørgslen.
Så argumentet med et kæmpe stort marked ude i fremtiden synes jeg ikke er godt nok, hvis mine børns penge skal investeres i enkeltselskaber.
Noget indeksbaseret, hvor markedsudviklingen skygges, lyder mere fornuftigt i mine ører.
Jeg har selv Novo Nordisk, men har reduceret betydeligt.
-
Jeg sparer op til mine 4 børnebørn gennem Nordnet Indeksfonde, for og ikke tage for stor risiko. Jeg fordeler mine mnd. indbetalinger på DK, USA, Europa og Emerging Markets. Fordelen er at jeg IKKE betaler kurtage på Nordnet Indeksfonde, som ellers bliver for stor en udgift på små (200,- kr pr barn) mnd indbetalinger.
-
Jeg har også selv novo og reduceret væsentligt. Man kan altid være bagklog - det var dumt - tænker risikospredning er vigtigere end gambling på ét papir. God pointe med flere konkurrenter ude i fremtiden. Derudover kan novo komme med mange nye ting ude i fremtiden.
Ville du købe bredt globalt eller vægte DK eller USA etc? -
Hos Nordnet er omkostningerne: DK 0,20%...Europa 0,30%...USA 0,30%...Emerging Markets 0,40%...Global 0,30% og som sagt kurtagefri....fordelen ved at sprede investeringer ud på mnd basis er at du også sætter penge ind i dårlige perioder og ikke skal tænke på kurtagen....Og laver du en FAST indbetaling fra din bank til Nordnet, så tager det kun 2 min at investere dem i Nordnet. Bare til inspiration

-
Set over mange år har aktier performet godt, men med store udsving, både generelt, geografisk og i sektorer. Jo mere spredning jo bedre, så noget der afspejler den globale udvikling ville jeg selv foretrække til noget, der skal passe sig selv i mange år.
-
Vi køber ikke enkeltaktier, men index. Vi har Nordnets fonde til begge vores børn på månedsopsparingen jvf. de er kapitalinkomstbeskattede, og dermed kan tages over frikort, samt kurtagefri.
Vi har
Nordnet Indexfond Global
Nordnet Indexfond EuropaHar fravalgt en decideret USA fond jvf. 66% af den globale alligevel er US aktier.
Har ikke noget emerging market, idet jeg ikke tror på dem over tid, jvf. al den ustabilitet der kan være i områderne. -
Er dine børn vilde med separatkloakering? Sandsynligvis 1-2 decennier af vækst foran.
Et område på størrelse med 25 fodboldbaner er siden januar blevet forvandlet fra bar mark til asfalteret oplagsområde for vores kunde AO i Horsens. Opgaven er udført til UG af dygtige fagentreprenører 💪 #AO365 #brdrAOjohansen #Arkil #ATcon | ATCON A/S
Et område på størrelse med 25 fodboldbaner er siden januar blevet forvandlet fra bar mark til asfalteret oplagsområde for vores kunde AO i Horsens....
(www.facebook.com)
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind