Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas: Skal du være Rasmus modsat for at synes om aktien?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
11 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • B Offline
    B Offline
    B.Andersen
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Umiddelbart tænker jeg, at mange investorer trods nedjustering og de kortsigtede svære markedsvilkår betragter Vestas som den langsigtede vinderaktie i sektoren. Derfor er de ikke så nervøse for at købe på det nuværende niveau. Jeg venter.

    1 Reply Last reply
    7
    • B Offline
      B Offline
      B35
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      Energikrisen er en blivende tilstand vi alle skal forholde os til!
      Derfor omstilles verdenssamfundet langsomt væk fra fossil energifremstilling,også fordi de laveste hængende og nemmeste frugter af energilagre i jorden er høstet !
      Kul, Olie, Uran, Naturgas oa!

      En omstilling også fordi despoter med storhedsvanvid har brændslet liggende som pression!
      (Hvem tænker på at de absolut 3 største leverandører i kundekartoteket af Uran til Europas atomkraftværker er Kazakhstan, Niger og Rusland!? (år 2021)

      Der opbygges en ordre ketchupeffekt i vindmølleindustrien , da der alene i Danmark, ligger
      i "åben-dør-ordning" 19 projekteter +12 GW havvindmølleparker til bygge/miljø godkendelse !
      Oveni sker der repowering, med udskift af mange ældre vindmøller og til langt færre, som giver flere gange mere energi og med borgerne som andelshavere! (Bork vindmøllepark indviet)

      Hvis der kigges ud i Europa ligger der alene i Frankrig 40 GW flydende havvindmøller , hvor Macron vil være imellem de 4 største vind lande i Europa, hvor han skubber på for halveringstid på byggegodkendelser!
      Til sammenligning :
      (Tyskerne byggede en LNG modtagehavn i 2022 , hvor der fra ansøgning, byggegodkendelse og færdigmeddelelse gik 8 måneder!)

      Privatinvestorer i de 8 Østersølande , Norge, UK, Holland og Belgien står på nakken af hinanden for kapital anbringelse i vindmøller!

      God dag 🙂

      1 Reply Last reply
      7
      • OccamO Offline
        OccamO Offline
        Occam
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Lige nu er el-forbruget i Danmark 5,2 GW. ( https://energinet.dk ) Det er i øvrigt fuldt dækket af vind-energi. Den øvrige el-produktion fra kraftvarme og sol på 1,7 GW er vi nødt til at eksportere.

        Hvad skal vi stille op med 12 GW havvind oveni? Der skal trækkes mange kabler til udlandet og laves meget P2X.

        1 Reply Last reply
        5
        • B Offline
          B Offline
          B35
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Vi eksporterer til Norge og Sverige der så sparer på vandbassinerne,samtidigt får atomkraftlande Holland Belgien og lige om lidt UK i Viking-Link også vores strøm, som giver den strøm retur ved vindflovhed!
          Der bygges og er mange storskala PTX anlæg i proces, som vil opsluge overskudsstrømmen i nær fremtid!

          1 Reply Last reply
          5
          • S Offline
            S Offline
            Skaarup75
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            Vi skal bruge meget mere strøm i fremtiden til f.eks. mange flere elbiler og mange flere varmepumper. Desuden skal vindenergien kunne dække en meget stor del af Danmarks elforbrug når det IKKE blæser en stiv kuling. Jeg kiggede på Energinet en af dagene med "stille" vejr og her dækkede vindenergien 30% af vores elforbrug, så der er et stykke vej endnu.

            1 Reply Last reply
            6
            • OccamO Offline
              OccamO Offline
              Occam
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              Vi er såmænd ikke så uenige. Men vi kan jo ikke bare sende tre gange så meget strøm ned i de samme ledninger. Så jeg savner, at kablerne fylder noget mere i debatten.

              Bemærk i den sammenhæng, at NKT er steget en faktor 3-4 over de seneste 3 år.

              1 Reply Last reply
              6
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Vestas er igen i kridthuset hos svensk finanshus

                31/1 06:51

                Vestas får hævet sin anbefaling til "køb" fra "hold" af det svenske finanshus Handelsbanken.

                Det skriver Bloomberg News.

                Vestas leverede fredag foreløbige tal for 2022 fredag samt prognoser for 2023, der blev taget moderat negativt op af investorerne, der sendte aktien 2,7 pct. lavere på dagen.

                Mandag var der dog igen lidt optimisme at spore og aktien blev handlet 0,9 pct. højere i 193,94 kr.

                .\˙ MarketWire

                1 Reply Last reply
                4
                • S Offline
                  S Offline
                  Skaarup75
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Jeg er personligt inde i NKT, så jeg er helt på linie med dig 🙂

                  1 Reply Last reply
                  6
                  • B Offline
                    B Offline
                    B35
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    Tyskerne vil skarpt forfølge opsætning af 4-5 landvindmøller.... hver dag til år 2030 !

                    https://www.tagesschau.de/inland/scholz-windkraft-101.html

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • OccamO Offline
                      OccamO Offline
                      Occam
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      "Ziel der Bundesregierung ist eine installierte Leistung von 115 Gigawatt bis 2030."

                      Al den efterspørgsel vil på et tidspunkt presse prisen op. På såvel møller som kabler og el-forbrug.

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • B Offline
                        B Offline
                        B35
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        Vestas præsenterer en ny løsning, der gør epoxybaserede turbinevinger cirkulære, uden at det er nødvendigt at ændre design eller sammensætning af vingematerialet. Ved at kombinere nyopdaget kemisk teknologi udviklet inden for CETEC-initiativet og partnerskaber med Olin og Stena Recycling, kan løsningen anvendes på vinger, der i øjeblikket er i drift. Når den først er modnet, vil dette eliminere behovet for redesign af knive eller bortskaffelse af epoxybaserede knive, når de tages ud af drift.

                        "Indtil nu har vindindustrien troet, at møllevingemateriale kræver en ny tilgang til design og fremstilling, så den enten kan genanvendes eller ud over dette, cirkulær ved slutningen af ​​levetiden. Fremadrettet kan vi nu se gamle epoxybaserede vinger som en kilde til råmateriale. Når først denne nye teknologi er implementeret i stor skala, kan ældre vingemateriale, der i øjeblikket ligger på lossepladsen, såvel som vingemateriale i aktive vindmølleparker, adskilles og genbruges. Dette signalerer en ny æra for vinden industri, og accelererer vores rejse mod at opnå cirkularitet," siger Lisa Ekstrand, Vice President og Head of Sustainability hos Vestas.

                        Turbinevinger har tidligere været udfordrende at genbruge på grund af de kemiske egenskaber af epoxyharpiks, et elastisk stof, som man mente var umuligt at nedbryde til genanvendelige komponenter. Dette har ført til, at mange teknologiledere har forsøgt at erstatte eller modificere epoxyharpiks med alternativer, der lettere kan behandles. Vestas' løsning er muliggjort af en ny kemisk proces, der kemisk kan nedbryde epoxyharpiks til jomfruelige materialer. Den kemiske proces er udviklet i samarbejde med Aarhus Universitet, Teknologisk Institut og Olin, partnerne i CETEC-projektet, en koalition af industri og akademi, der er etableret for at undersøge cirkulær teknologi til vindmøllevinger.

                        "Den nyopdagede kemiske proces viser, at epoxy-baserede turbinevinger, uanset om de er i drift eller sidder på losseplads, kan omdannes til en kilde til råmateriale til potentielt at bygge nye turbinevinger. Da den kemiske proces er afhængig af bredt tilgængelige kemikalier, er det yderst kompatibel med industrialisering, og kan derfor hurtigt skaleres op. Denne innovation ville ikke have været mulig uden det banebrydende CETEC-samarbejde mellem industri og akademi, der muliggjorde vores fremskridt indtil dette punkt," siger Mie Elholm Birkbak, Specialist, Innovation & Concepts hos Vestas

                        1 Reply Last reply
                        0

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger