Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kloakker - en glemt del af den grønne omstilling

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
6 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aktie-Zlatan
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Forbedring af kloakker er en glemt del af den grønne omstilling. Alt drejer sig ikke kun om elektrificering og biogas.

    Hvis kloakvand fortsat ikke skal ende i f eks Øresund kræves at Danmark går fra fælleskloakering (idag 30-40 % i Danmark, ca 10 % i Sverige) til separatkloakering.

    Disse aktier er nogle "kloakaktier":

    • A&O Johansen (Danmark)
    • Norva24 (Sverige)
    • Orbia (Mexico, ejer Wavin)
    • Uponor (Finland)
    • Wienerberger (Østrig, ejer Pipelife)

    Selv ejer jeg A&O Johansen, som til 20-25 % er VA (vand og afløb) i Danmark og Sverige (Skåne og Gøteborg med omegn). Desuden er A&O Johansen en førende elgrossist og elektrificering er også en del af den grønne omstilling.

    PE(2022) er kun 7,5 og PE(2023) sandsynligvis 6-7.

    Vedrørende Danmarks største VA-lager, som siden juli er endnu større:

    "Et område på størrelse med 25 fodboldbaner er siden januar blevet forvandlet fra bar mark til asfalteret oplagsområde for vores kunde AO i Horsens."

    https://www.facebook.com/ATCON-AS-100999794583658/videos/1313017462773640/

    Vedrørende VA-grossisten AO Sverige AB (side 38) fra den 8. december 2022:

    "Vi noterar att efterfrågan på våra produkter fortsätter öka. Vår ambition är att fortsätta växa."

    Issuu Reader

    Reader for Issuu

    favicon

    (issuu.com)

    Kloakker 'is da shit'.

    1 Reply Last reply
    4
    • A Offline
      A Offline
      Aktie-Zlatan
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      "I denne film kan du se hele historien bag overløb. Hvorfor de er anlagt, hvordan de fungerer, og hvordan man kan undgå overløb i fremtiden. Filmen er produceret i samarbejde med 13 andre forsyningsselskaber, som også vil minimere deres overløb.

      Vores mål er, at overløb fra kloaksystemet skal ske så sjældent som muligt, og gøre så lidt skade som muligt. Overløb sker kun ved kraftige regnskyl, og det meste af overløbet er regnvand. Men der er også lidt spildevand i, og det arbejder vi på at minimere og på lang sigt helt undgå."

      1 Reply Last reply
      1
      • A Offline
        A Offline
        Aktie-Zlatan
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        VA-gæld? Don't worry. Be happy.

        "En successivt försämrad funktion är ju ett uttryck för att dagens (och gårdagens) brukare av VA-tjänsterna inte fullt ut betalat för det slitage av infrastrukturen som deras konsumtion av vattentjänster medfört, och denna kostnad förs istället över på kommande generationers brukare."

        Just a moment...

        favicon

        (www.wsp.com)

        Fra idag:

        Link Preview Image
        Översvämning i centrala Karlskrona efter vattenläcka

        Stora delar av Kungsplan på Trossö i centrala Karlskrona var under fredagsmorgonen översvämmad. Flera bilar stod med vatten upp till bildörrarna och stora delar av centrala Karlskrona var utan vatten eller hade lågt vattentryck. Strax innan klockan 11 var trycket tillbaka i ledningarna.

        favicon

        SVT Nyheter (www.svt.se)

        AO Sverige AB i Kristianstad dækker Blekinge.

        Kristianstad har i øvrigt store problemer med vand.

        Link Preview Image
        Skydd mot översvämningar

        Kristianstad ligger på en låglänt halvö i nordöstra Skåne. Läget innebär en stor utsatthet för klimatförändringar och extremt väder. Därför arbetar vi aktivt med att skydda staden mot översvämningar.

        favicon

        (www.kristianstad.se)

        Link Preview Image
        Sveriges lägsta punkt – Wikipedia

        favicon

        (sv.wikipedia.org)

        1 Reply Last reply
        1
        • H Offline
          H Offline
          Hyst
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Nu har jeg ikke set A&O som den store el-leverandør, men kan se de har noget til B2C. Nogen ide hvor stor dette elområde er?

          1 Reply Last reply
          1
          • A Offline
            A Offline
            Aktie-Zlatan
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Du kan sammenligne A&O Johansen med Ahlsell Sverige, som oprindelig også kun var en VVS- og VA-grossist, men idag desuden er en førende elgrossist i Sverige.

            Solar Nederland har gået den andre vej fra kun elgrossist till el-, VVS- og VA-grossist.

            "Det hollandske marked er unikt, idet det er karakteriseret af, at mere end halvdelen af installationsvirksomhederne er tekniske virksomheder med ekspertise indenfor både el og vvs."

            Link Preview Image
            Solar Nederland B.V. erhverver den hollandske vvs-grossist Vegro B.V.

            I selskabsmeddelelse nr. 42 af 30. juli 2008 informerede Solar A/S om, at datterselskabet Solar Nederland B.V. havde indledt forhandlinger om...

            favicon

            GlobeNewswire News Room (www.globenewswire.com)

            Unikt marked i 2008, men idag er det alt mere normalt også i Norden grundet fremvæksten af installationskæder som Bravida og Instalco med el og VVS.

            I 2008 var A&O Johansen (2-7 %) meget mindre end Solar A/S (46-51 %) og Lemvigh-Müller (36-41 %) indenfor el.

            https://www.kfst.dk/media/13565/20080514-afgoerelse-lemvighm-llers-overtagelse-af-brdr-aogo-johansen.pdf

            "I praksis sidder Solar, Lemvigh-Müller og A&O Johansen på op mod 90% af det danske marked. I de øvrige lande i Nordeuropa er store koncerner som Rexel, Sonepar
            og Saint Gobain endvidere dominerende."

            https://research-api.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/60731982/108408_Vardiansattelse_Solar.pdf

            Idag er A&O Johansens markedsandel indenfor el sandsynligvis meget højere. Muligvis 20 %.

            Solar A/S gør mange ting godt, men jeg tror at Solar også har indseet at "det hollandske marked" idag ikke "er unikt" og at grossister med mere end kun el har en fordel.

            Solar har köpt Onninen

            För en tid sedan köpte Solar upp VVS-delen av Onninen. Det är en del i Solars strategi för att bli en tydlig utmanare på VVS-marknaden.

            favicon

            Solar (www.solar.se)

            I Danmark tror jeg desuden at A&O:s 58 st butikker åbne 00-24 (AO365) er en kæmpefordel i sammenligning med Solars 7-8 st butikker åbne 07-16 (kun 07-14 fredag) og at A&O:s markedsandel indenfor el (men også VVS) i Danmark derfor øger.

            favicon

            (ao.dk)

            Nogle eksempler på A&O og el.

            Siden kunne ikke findes

            favicon

            (energinet.dk)

            Page Not Found

            favicon

            (www.hallingplast.no)

            404 - File or directory not found.

            favicon

            (ao.dk)

            404 - File or directory not found.

            favicon

            (ao.dk)

            Link Preview Image
            NEW FEGIME MEMBER IN DENMARK

            At their General Assembly in Sicily the members of FEGIME voted unanimously to accept the application for membership of the Danish independent wholesaler “Brødrene A & O Johansen A/S” from 01.01.

            favicon

            (www.linkedin.com)

            Link Preview Image
            We are FEGIME › FEGIME

            favicon

            (www.fegime.com)

            Link Preview Image
            I Career AO

            favicon

            (ao.career.emply.com)

            Attention Required! | Cloudflare

            favicon

            (www.greenline.dk)

            Attention Required! | Cloudflare

            favicon

            (www.lavprisel.dk)

            Attention Required! | Cloudflare

            favicon

            (www.lampeguru.dk)

            "Vores elektrikere står på spring til at hjælpe kunder i Esbjerg, Varde og omegn."

            "Og vi gør det hurtigt - for gennem et fast samarbejde med Solar og Brødrene A&O Johansen har vi let adgang til både materialer og specialviden."

            Link Preview Image
            Arbejdsområder

            Vores elektriker og el-installatører løser opgaver indenfor f.eks. energioptimering, reparation, vedligeholdelse, belysning, fiber, hvidevarer, eleftersyn og meget andet.

            favicon

            Høgholm (www.hogholm.dk)

            Bonus fra en anden svensk A&O-aktionær (igår):

            "Att kunna köpa en digital, dansk marknadsetta inom grossistledet till halva multipeln jämfört med valfri installatör på Stockholmsbörsen, är klart attraktivt enligt oss."

            "Vi är övertygade om att A&O kommer att befinna sig någon helt annanstans om tre till fem år."

            Sidan kan inte hittas | Aktiespararna

            favicon

            (www.aktiespararna.se)

            1 Reply Last reply
            3
            • L Offline
              L Offline
              Labredoor
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Hvad er buddet på omsætningen for selskabet i 2023?

              1 Reply Last reply
              0
              • L Offline
                L Offline
                Labredoor
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                PE(2023) sandsynligvis 6-7. Har du mulighed for at dele detaljer på hvordan du kommer frem til dette tal?

                1 Reply Last reply
                0

                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                With your input, this post could be even better 💗

                Tilmeld Log ind

                • Log ind

                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                • Login or register to search.
                • First post
                  Last post
                0
                • Debatforum
                • Seneste
                • Populære
                • Bruger