Hvem tabte på rentestigningerne!
-
For et halvt år siden snakkede vi om, hvem der havde tabt på rentestigningerne og deraf følgende kursfald på lange obligationer. https://www.proinvestor.com/boards/104293/
En af taberne er ATP. https://www.atp.dk/dokument/kvartalsmeddelelse-1-3-kvartal-2022
Hele præsentationen er forstyrret af forskellige cigarkasser ("investering" og "afdækning"), og at der undervejs optræder skatteaktiver på 47 mia (altså penge, man kommer til at spare i skat, når man engang har tjent det tabte ind).
Bundlinjen er ikke til at tage fejl af. Nytår 21/22 var formuen 947 mia, 9 måneder senere 677 mia. Et tab på 270 mia. Minus 28,5% af penge, der skulle forestille at være anbragt sikkert.
Kunne de have gjort det anderledes? Måske ikke alene. Men institutionelle investorer har - som beskrevet i den oprindelige tråd - købt 30-årige 1% obligationer til næsten pari. Det var urimeligt risikabelt.
-
Ekstrabladet er rystet. https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhverv/ekspert-atps-reaktion-er-rystende/9558824
EB har lidt svært ved at håndtere tallet. Men det er også uhyggeligt stort. Det er 10% af Danmarks BNP. Fordelt på 5 mio medlemmer af ATP er det over 50.000 kr fra hver. Men da man sparer op gennem hele livet, er beløbet per nybegyndt pensionist over 100.000 kr.
Og så kan vi overveje, hvad der er sket i andre pensionskasser. Der er godt nok blevet destrueret megen doven kapital i år. Rentestigning og inflation er en giftig cocktail for passiv investering. - Kom tilbage til aktiemarkedet.
-
I mange år har det været sådan, at man var til grin, hvis man holdt sig fra "greater fools aktierne" - "damebladsaktier" - bitcoin, Tesla og andet skrammel. Ikke at have gennemskuet at obligationsrenterne var holdt kunstigt nede er på niveau med hvad kan forvente af en #######. Democrazy, flertallet bestemmer hvad sandheden er. De finder nemt et andet job. Det er der "flertal" for - lol.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind