Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Danske Bank insiderkøb er et godt signal

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
6 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Toppen i Danske Bank har været på aktieindkøb. Købene kunne være større og mere overbevisende, men det går i den rigtige retning

    Det har ikke været muligt for ledelsen i Danske Bank at købe egne aktier for egne og frie midler mens processen med at afslutte hvidvasksagen pågik.

    Med afslutningen af sagen og en økonomisk sanktion på 15,3 mia. eksisterer den begrænsning ikke mere

    Derfor er den naturlige konsekvens, at når vinduet åbnes køber ledelsen egne aktier for frie midler - og det er relevant

    I mange børsnoterede virksomheder har ledelsen incitamentsprogrammer. Når ledelsen køber egne aktier handler det ikke så sjældent om at købet ikke sker fra frie midler mens fra incitamentprogrammer

    Forskellen er ganske stor. Med frie midler købes for egne beskattede penge. Pengene skal op af lommen og afkastet er usikkert - i modsætning til incitamentsprogrammer, hvor pengene (og risikoen) ikke skal erlægges kontant og ved køb

    CEO, CFO og bestyrelsesformand i Danske Bank har tilsammen købt aktier for ca. 6 mio.

    Købet kommer i forlængelse af afslutningen på sagen i USA

    Købet falder også sammen med, at Danske Bank har gentaget sine 2023 forventninger om en egenkapitalforrentning på 8,5-9 %; tilsat at det bliver i den øvre ende af udmeldingen.

    Det må betyde 9 % eller bedre, vil være min opfattelse

    Hvis Danske Bank forud for det kommende år allerede nu tør forpligte sig til den øvre ende af estimatet bør det være et tegn på, at de er meget sikre på at de kan indfri den forventning, som minimum.

    Set i forhold til de seneste års udvikling med løbende indtjeningsjusteringer, havde Danske Bank ikke behøvet at præcisere forventningerne i den øvre ende af intervallet. De løber en risiko for at skuffe.

    At forventningerne bliver gentaget og præciseret nu er et ret godt signal om at tingene går i den forventede retning; at omkostningerne er på vej ned og at der formentlig bortfalder omkostninger, som har været af ekstraordinær karakter næste år (ikke mindst interne og eksterne sagsomkostninger)

    = At ledelsen bruger det åbne vindue til at købe aktier er et godt signal. Det kunne have være større, men kombinationen af vinduesåbning, timing og oppræcisering af 2023 forventningerne er positivt for porteføljeinvestorerne

    1 Reply Last reply
    2
    • D Offline
      D Offline
      deleted-user
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Mere og mere tyder det på, at Danske Bank er på rette vej.
      Kursen har berettiget været presset i forhold til andre banker, men vil højst sandsynlig indhente noget af forskellen i 2023.
      I 2024 kommer udbyttet så tilbage, hvilket glæder mange.

      1 Reply Last reply
      3
      • A Offline
        A Offline
        Aps_invest
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Godt sted at være, når der er uro på markederne. 🙂

        1 Reply Last reply
        3
        • A Offline
          A Offline
          Aps_invest
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Vildt at tænke på den har tabt 45% de sidste 5 år 😞 der burde være lidt plads til upside HVIS der er ryddet HELT op nu 🙂 Vi får se

          1 Reply Last reply
          4
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            De er ikke specielt gode til at tjene penge. De har lige smidt 15-16 mia væk, fordi de ikke kan finde ud af at overholde loven. Og flere bøder kan være på vej, da der stadig udestår civile søgsmål, hvor oddsene måske lige nu er blevet bedre for de forurettede, idet Danske bank jo præcis har indrømmet og tilstået at de har vildledt investorer. Oveni har de igen og igen domineret overskrifterne med den ene lortesag efter den anden, fordi de feks ikke kan finde ud af noget så simpelt som at opkræve korrekt betaling for de lån de har ydet. Sammenlignet med andre firmaer på børsen, som også har tabt stort, så synes jeg egentlig de er sluppet billigt.

            Men jeg beholder, hvad jeg har, og håber på at det er et lys og ikke et modkørende tog jeg ser for enden af tunnellen. Men nogen kursraket, det bliver det næppe.

            1 Reply Last reply
            5
            • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktør
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Danske Bank: Tre topfolk køber samlet aktier for lidt over 1 mio kr

              16/12 16:10

              Flere medlemmer af Danske Banks øverste ledelse har købt aktier i banken, efter at der i denne uge blev åbnet for muligheden.

              Samlet har tre topfolk købt aktier for 1,23 mio. kr.

              Christian Bornfeld, der er medlem af direktionen, har købt den største andel. Han har erhvervet 8000 aktier til 132,25 kr. per styk, hvilket givet et samlet køb på 1.058.000 kr.

              Bestyrelsesmedlem Raija-Leena Hankonen-Nybom har købt aktier for 129.969 kr. Det er fordelt på 1000 aktier til 129,97 kr. per aktie.

              Bente Bang, der også sidder i bestyrelsen, har købt aktier for 49.875 kr. Hun har indkøbet 380 aktier for 131,25 kr. per styk.

              Transaktionerne er sket 16. december.

              Det har siden 2020 ikke været tilladt for medlemmer af bankens direktion og bestyrelse at købe Danske Bank-aktier, indtil der forelå en afklaring om bøder eller forlig i hvidvasksagen, der blev annonceret onsdag.

              Aktien falder 1,5 pct. til 130,30 kr. fredag.

              1 Reply Last reply
              0
              • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                Helge_LarsenPI-redaktør
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Danske Bank: S&P hæver udsigter til "stabil" fra negativ"

                16/12 16:23

                Danske Bank får hævet udsigterne hos kreditvurdering sinstituttet Standard & Poor's (S&P).

                De lyder nu "stabil" mod tidligere "negativ", skriver Bloomberg News.

                Det betyder, at den langsigtede kreditvurdering "A+", som fastholdes, er under opsyn med henblik på også at blive løftet.

                Meldingen kommer, efter at banken tidligere på ugen kunne sætte foreløbigt punktum for sagen om hvidvask, da banken indgik forlig med flere myndigheder. Det indebar en betaling på 15,3 mia. kr., som banken har hensat til i tidligere regnskaber.

                .\˙ MarketWire

                1 Reply Last reply
                0

                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                With your input, this post could be even better 💗

                Tilmeld Log ind

                • Log ind

                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                • Login or register to search.
                • First post
                  Last post
                0
                • Debatforum
                • Seneste
                • Populære
                • Bruger