Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas: Derfor kan nye ordrer varsle nye tider

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
15 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktør
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    I sidste uge fik Vestas en meget stor australsk ordre med tilhørende serviceaftale. Nu suppleres med ny større finsk ordre. Derfor er det gode nyheder i mere end 1 forstand

    I sidste uge fik Vestas en stor australsk ordre på 756 MW

    Til ordren var der tilknyttet 30 årig serviceaftale

    Alt i alt er det en meget meget stor ordre

    I dag får Vestas en ny større ordre på 236 MW

    Noget kunne tyde på at ordreindgang er på vej til at få lidt medvind

    For investorerne er det et rigtig godt tegn

    Vestas har gennemført prisstigninger, som det fremgår af løbende opdateringer

    Investorerne må gå ud fra, at nye ordrer sker til de forhøjede priser

    Samtidig falder inputomkostningerne

    Og containerraterne for at sejle varer rundt i verden er så hastigt på vej tilbage til udgangspunktet før Covid-19, at de nye kontrakter samlet bør have en fornuftig profitabilitet

    Fra minus 5 i 2022 til plus 10 % EBIT margin i 2025?

    Hvis Vestas skal nå og indfri sine ambitioner om at nå 10 % EBIT margin eller bedre i 2025 er mange nye ordrer til forhøjede priser og med faldende inputpriser og normaliserede fragtomkostninger den rigtige cocktail

    1 Reply Last reply
    7
    • B Offline
      B Offline
      bikube
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Du var ½ time for tidligt ude. Kl. 11,28 kom der endnu en ret stor ordre fra USA, 203 MW til levering i Q3 og Q4 2023. Betyder det, at ordrebogen er fyldt i USA så langt?

      1 Reply Last reply
      4
      • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
        Helge_LarsenPI-redaktør
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Vestas vinder amerikansk ordre på 203 MW

        8/12 11:31

        Vestas har modtaget en ordre på 45 vindmøller til et projekt i USA.

        Det skriver selskabet i en meddelelse torsdag.

        Ordren er på 203 MW bestående af 45 V150-4,5 MW-vindmøller.

        Aftalen omfatter levering, levering og idriftsættelse af møllerne samt en flerårig serviceaftale i AOM 5000-klassen, der er designet til at sikre optimal ydeevne.

        Leveringen af møllerne begynder i tredje kvartal af 2023 med idriftsættelse planlagt i fjerde kvartal samme år.

        Kunden og projektet er ikke oplyst, lyder det.

        .\˙ MarketWire

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          Perth
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Jamen dog, er vel også godt for APM, som vel skal lave kølere og transportere møllerne.
          Ligner rettidig omhu og er sikkert det finansdirektøren taler om når han siger at APM er ovre de store variationer i indtjeningen.

          1 Reply Last reply
          4
          • A Offline
            A Offline
            Aps_invest
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Nu er jeg ikke TA ekspert, men er Vestas ved at lave en omvendt hoved skulder formation, som vel burde være et stærkt købssignal?

            108564_81BDE5F5_1FF6_49EB_B13D_740DC39303C1.png

            1 Reply Last reply
            4
            • A Offline
              A Offline
              Aps_invest
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Link til forklaring af kriterier for Omvendt-hoved-og-skuldre-formation under udvikling.... https://www.investtech.com/dk/market.php?CountryID=45&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_PatIhsWatch

              1 Reply Last reply
              4
              • B Offline
                B Offline
                bikube
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Hvad med en "Cup with Handle", top 189 bund 167, giver det target 211?

                1 Reply Last reply
                4
                • A Offline
                  A Offline
                  Aps_invest
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Det kunne det også ligne 🙂 dog bullish begge dele....vi får se .... https://www.fidelity.com/learning-center/trading-investing/technical-analysis/technical-indicator-guide/cup-with-handle

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • A Offline
                    A Offline
                    Aps_invest
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Eksemplet ligner meget godt 🙂

                    108574_23188F30_5552_489A_B822_BE4194D09AEC.png

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • B Offline
                      B Offline
                      bikube
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Nå "pyt", 50% fra bunden er da ikke noget at klage over på under to måneder.

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • A Offline
                        A Offline
                        Aps_invest
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Det kan vi ihvertfald ikke blive uenige om 🙂 God weekend

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

                          Vestas er på vej til 50 % kurscomeback. Det skyldes en god forventningscocktail

                          Vestas har leveret flere nedjusteringer i 2022

                          Senest skruede de forventningerne til indtjeningsmarginen for hele 2022 ned til minus 5 %

                          Langsigtet (2025) vil Vestas levere 10 % EBIT margin.

                          Udsvingene føles nærmest som to verdener

                          Indtjeningsforventningerne historisk og frem til 2024 fremgår af figur 1

                          Heraf fremgår, at investorerne forventer en margin på henholdsvis -5,06 % for 2022 (som guidet), 2,7 % i 2023 og 6,56 % for 2024

                          Vestas har hævet priserne

                          På det seneste er en "gammel" kurstrigger vendt tilbage = Flere nye ordrer

                          Kombinationen af flere større ordrer, som indbefatter offshore (Australien) med den nye flagskibsmodel (15 MW) og en flyvende platform har fået investorerne til at se mere positivt på Vestas og har, tror jeg, fået investorerne til at presse aktien op.

                          I denne uge har Vestas fået to andre større ordrer på tilsammen næsten 500 MW til Finland og USA.

                          Samtidig tæller det også positivt, at inputfaktorerne falder i pris og at transportudgifterne for 2023 ser ud til at falde meget markant.

                          Figur 1: Indtjeningsforventninger Vestas, 2019-2024

                          Kilde: Marketscreener.com

                          108581_image004_8_.png

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • P Offline
                            P Offline
                            ProinvestorNEWS
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Figur 2: Kursudvikling, Vestas

                            Kilde: Nordnet

                            108582_image001_31_.png

                            1 Reply Last reply
                            4
                            • B Offline
                              B Offline
                              bikube
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Lige en rettelse til Per: de 756 MW til Australien er landmøller. Jeg tror de sammenlignede med Samsøs areal, de skal spredes over. 15 MW offshore må vente lidt, vi skal lige se den køre, før de skriver under på kontrakterne, men der er flere parker, hvor den model er foretrukket.

                              1 Reply Last reply
                              5
                              • P Offline
                                P Offline
                                Pansen
                                wrote on sidst redigeret af
                                #15

                                Tak for præcisering. Korrekt:-). Det var så vidt jeg husker den ordre på 1,3 GW i SK, hvor Vestas var foretrukken leverandør. 15 MW mølle. Ordre dog endnu ikke i hus og gjort ubetinget - Hilsen Per

                                1 Reply Last reply
                                5
                                • troldmandenT Offline
                                  troldmandenT Offline
                                  troldmanden
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #16

                                  V236 bliver også opgraderet til 16/16,5mw inden for det næste års tid

                                  1 Reply Last reply
                                  7

                                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                  With your input, this post could be even better 💗

                                  Tilmeld Log ind

                                  • Log ind

                                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                  • Login or register to search.
                                  • First post
                                    Last post
                                  0
                                  • Debatforum
                                  • Seneste
                                  • Populære
                                  • Bruger