Vestas: Derfor kan nye ordrer varsle nye tider
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
I sidste uge fik Vestas en meget stor australsk ordre med tilhørende serviceaftale. Nu suppleres med ny større finsk ordre. Derfor er det gode nyheder i mere end 1 forstand
I sidste uge fik Vestas en stor australsk ordre på 756 MW
Til ordren var der tilknyttet 30 årig serviceaftale
Alt i alt er det en meget meget stor ordre
I dag får Vestas en ny større ordre på 236 MW
Noget kunne tyde på at ordreindgang er på vej til at få lidt medvind
For investorerne er det et rigtig godt tegn
Vestas har gennemført prisstigninger, som det fremgår af løbende opdateringer
Investorerne må gå ud fra, at nye ordrer sker til de forhøjede priser
Samtidig falder inputomkostningerne
Og containerraterne for at sejle varer rundt i verden er så hastigt på vej tilbage til udgangspunktet før Covid-19, at de nye kontrakter samlet bør have en fornuftig profitabilitet
Fra minus 5 i 2022 til plus 10 % EBIT margin i 2025?
Hvis Vestas skal nå og indfri sine ambitioner om at nå 10 % EBIT margin eller bedre i 2025 er mange nye ordrer til forhøjede priser og med faldende inputpriser og normaliserede fragtomkostninger den rigtige cocktail
-
Vestas vinder amerikansk ordre på 203 MW
8/12 11:31
Vestas har modtaget en ordre på 45 vindmøller til et projekt i USA.
Det skriver selskabet i en meddelelse torsdag.
Ordren er på 203 MW bestående af 45 V150-4,5 MW-vindmøller.
Aftalen omfatter levering, levering og idriftsættelse af møllerne samt en flerårig serviceaftale i AOM 5000-klassen, der er designet til at sikre optimal ydeevne.
Leveringen af møllerne begynder i tredje kvartal af 2023 med idriftsættelse planlagt i fjerde kvartal samme år.
Kunden og projektet er ikke oplyst, lyder det.
.\˙ MarketWire
-
Nu er jeg ikke TA ekspert, men er Vestas ved at lave en omvendt hoved skulder formation, som vel burde være et stærkt købssignal?

-
Link til forklaring af kriterier for Omvendt-hoved-og-skuldre-formation under udvikling.... https://www.investtech.com/dk/market.php?CountryID=45&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_PatIhsWatch
-
Det kunne det også ligne
dog bullish begge dele....vi får se .... https://www.fidelity.com/learning-center/trading-investing/technical-analysis/technical-indicator-guide/cup-with-handle -
Eksemplet ligner meget godt


-
Det kan vi ihvertfald ikke blive uenige om
God weekend -
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Vestas er på vej til 50 % kurscomeback. Det skyldes en god forventningscocktail
Vestas har leveret flere nedjusteringer i 2022
Senest skruede de forventningerne til indtjeningsmarginen for hele 2022 ned til minus 5 %
Langsigtet (2025) vil Vestas levere 10 % EBIT margin.
Udsvingene føles nærmest som to verdener
Indtjeningsforventningerne historisk og frem til 2024 fremgår af figur 1
Heraf fremgår, at investorerne forventer en margin på henholdsvis -5,06 % for 2022 (som guidet), 2,7 % i 2023 og 6,56 % for 2024
Vestas har hævet priserne
På det seneste er en "gammel" kurstrigger vendt tilbage = Flere nye ordrer
Kombinationen af flere større ordrer, som indbefatter offshore (Australien) med den nye flagskibsmodel (15 MW) og en flyvende platform har fået investorerne til at se mere positivt på Vestas og har, tror jeg, fået investorerne til at presse aktien op.
I denne uge har Vestas fået to andre større ordrer på tilsammen næsten 500 MW til Finland og USA.
Samtidig tæller det også positivt, at inputfaktorerne falder i pris og at transportudgifterne for 2023 ser ud til at falde meget markant.
Figur 1: Indtjeningsforventninger Vestas, 2019-2024
Kilde: Marketscreener.com

-
Figur 2: Kursudvikling, Vestas
Kilde: Nordnet

-
Lige en rettelse til Per: de 756 MW til Australien er landmøller. Jeg tror de sammenlignede med Samsøs areal, de skal spredes over. 15 MW offshore må vente lidt, vi skal lige se den køre, før de skriver under på kontrakterne, men der er flere parker, hvor den model er foretrukket.
-
V236 bliver også opgraderet til 16/16,5mw inden for det næste års tid
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind