Den danske inflation på 10,1 pct. i oktober
-
El og gas trækker inflationen op.
I september lå tallet på 10 procent. Og sidste gang, tallet dykkede, var i december 2021.
Ifølge Danmarks Statistik er det særligt kategorien boligbenyttelse, el og varme, der trækker forbrugerprisindekset op.
Forbrugerprisindekset eksklusive energi og ikke-forarbejdede fødevarer (kerneinflationen) havde en årsstigning på 6,2 pct. i oktober, hvilket er en stigning fra 5,9 pct. måneden før. Det er bl.a. prisændringer på nye biler og møbler, der holder kerneinflationen oppe.
Lidt højere stigninger i forbrugerpriserne
I oktober 2022 steg det samlede forbrugerprisindeks med 10,1 pct. i forhold til samme måned året før. I september var den tilsvarende stigning 10,0 pct.
(www.dst.dk)
-
Professor i energiforsyning ved Aalborg Universitet Brian Vad Mathiesen advarer imod at slappe af, fordi priserne på gas og el er faldet i de seneste uger.
Op til vejrguderne!
Derfor er Europas eneste håb, hvis priserne skal undgå at stige til himmels igen denne vinter, at temperaturerne ikke falder for meget.
En af årsagerne til de forholdsvis lave priser i øjeblikket er nemlig, at vejrguderne har været med Europa, påpeger Brian Vad Mathiesen.
Energiekspert: Det kan stadig blive en dyr vinter
Selvom energipriserne har været nedadgående, kan det stadig nå at blive en dyr vinter, advarer professor i energiplanlægning. Der er dog også opløftende nyheder.
Berlingske (www.berlingske.dk)
-
Lavere end forventet...Så er der dømt rally

-
Der kan godt sidde nogle shortere rundt omkring i de forskellige aktier, som lige med et er blevet lidt lang i hovedet.
-
Ja, de bliver godt nok kørt over....det er ganske voldsomme index stigninger vi ser på et split sekund....heldigvis beskæftiger jeg mig ikke med shorting overhovedet
Regulerer kun på min kontant/aktie beholdning. -
Man skal ikke lade sig sig styre af shortere. Efter grundigt forarbejde, skal man altid kun købe aktier man tror på. Og når ens aktier så leverer det man håbede og forventede, så bliver alle de fæle shortere med et ens bedste venner.
-
Ja, fint når de bidrager til festen 
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind