Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Tesla - Distraherer Twitter købet investorerne OG Elon Musk?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
6 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Tesla faldt i går med 5 %. Nedturen for Tesla tager til og aktiekursen nærmer sig en halvering for året. 2 årsager fylder mere end andre

    De seneste år har forgyldt og henrykket aktionærerne i Tesla

    Sådan var det også i 2021

    I 2022 ser situationen noget anderledes ud

    Aktiekursen nærmer sig en halvering og kører nu tilmed væsentlig hurtigere i bakgear end Nasdaq Composite indekset

    Der er formentlig primært 2 årsager, som spiller ind

    For det første er der den generelle: Stigende renter er skidt for aktier generelt og vækstaktier i særdeleshed

    For det andet spiller købet af Twitter formentlig en stigende rolle

    Elon Musk er en enfant terrible. Han sætter ting i gang og eksekverer på dem

    I tilfældet med Twitter har han sendt ekstra mange signaler.

    Først ville han købe; så ville han ikke; så ville han igen

    "Købet var et forsøg på at sætte debatten fri" og ikke et økonomisk køb - hævdede Musk

    Alligevel forsøger han at rette op på økonomien

    Omkostningerne er for høje og indtægterne for små.

    Han har fyret halvdelen af medarbejderne

    Og samtidig vil han sælge "blåstemplingskvidder" for 8 USD om måneden til brugerne

    Kan Twitter klare sig med ½ bemanding af tidligere?

    ..og ikke mindst, vil det lykkes Musk at få de mange til at betale 8 USD per måned?

    Især betalingen er tvivlsom. Forretningsmodellen har været og er stadig for sociale medier, at brugerne betaler med indhold.

    Hvis brugerne skal betale 8 USD per måned for at se det indhold, som de stadig skaber, vil fremtiden være en helt anden end fortiden

    Citat: "Tesla nærmer sig en halvering for året. Det er der flere grunde til. En af dem er givetvis, at Twitter købet tager meget af Elon Musks opmærksomhed i en tid hvor stigende renter generelt presser aktierne og vækstaktierne i særdeleshed. Holder især de private investorer fast i aktien"?

    Figur 1: Udvikling i Tesla og Nasdaq composite

    Kilde: Nordnet

    107607_image001_19_.png

    1 Reply Last reply
    5
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Som forretningsmand har Musk været meget visionær. Uden ham og Tesla så var den elektriske (grønne) omstilling af bilindustrien slet ikke kommet igang endnu.

      Tesla, hans succes og rigdom har betydet at verden af en eller grund lytter, hver gang han siger noget. Så nu vil han hellere forandre verden. Nu vil han hellere være politiker (givet med ambitioner om en dag at blive præsident) end forretningsmand. Twitter handler således heller ikke om forretning, men om politik. Og både Twitter og især Tesla risikerer at lide meget som forretning, når de ikke bliver passet som forretning. Og mange investorer især uden for usa, tror jeg, frygter, at hans øgede fokus på politik risikerer decideret at skade hans forretninger, fordi han er så kontroversiel, for ikke at sige farlig. I business er han visionær, men i mine øjne er manden politisk analfabet. På det felt er han nogenlunde lige så begavet som trump, og er folk i tvivl, så er det ikke ment som en ros.

      1 Reply Last reply
      6
      • D Offline
        D Offline
        deleted-user
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Har i mange år betragtet Elon Musk som en omvandrende investeringsrisiko, på linje med Rusland/Putin og Kina/Xi Jinping. For meget magt til én mand og dermed er "tagstensrisikoen" for stor. Altså hvad vil der ske, hvis kerneværdien, altså manden i centrum, enten går i selvsving i egen interesser eller bliver fjernet (får en tagsten i hovedet).

        Det tåler min egen risikodisponering ikke og jeg er gået glip af hele opturen, men også hele nedturen, der måtte komme.

        D. Trump er næppe mere ubegavet end sin vælgerskare. Rent forretningsmæssigt er Musk dog lysår foran Trump, der hverken er innovativ eller visionær, hvilket blev udstillet til offentlig skue som præsident for US.

        1 Reply Last reply
        6
        • tommycarstensenT Offline
          tommycarstensenT Offline
          tommycarstensen
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Jeg ville i hoejere grad give fortjenesten til de visionaere stiftere af Tesla; Eberhard og Tarpenning.

          Man kan diskutere, om Tesla er ankommet for tidligt eller de andre bilfabrikanter for sent. Jeg vil argumentere for, at de andre bilfabrikanter er ankommet rettidigt, hvis man kigger paa indtjeningen. Toyota var fortsat den bilfabrikant, der tjente fleste penge i seneste regnskabsaar.

          Verdenen har ogsaa lyttet til Donald Trump. Jeg har ogsaa lyttet til Donald Trump. Jeg lytter ogsaa til Vladimir Putin. Det betragter jeg ikke som noget positivt for nogen af dem.

          107779_automotive_netIncome_annual_sumFalse.png

          1 Reply Last reply
          3
          • tommycarstensenT Offline
            tommycarstensenT Offline
            tommycarstensen
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Jeg er enig LLi . Musk er vaesentligt mere begavet end Trump hvad angaar intelligens-kvotient og forretnings-sans. Det er i hvert fald mit indtryk. Jeg ville blive MEGET overrasket, hvis Trump har en hoejere IK end Musk.

            1 Reply Last reply
            2
            • V Offline
              V Offline
              VærKritisk
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Heldigt for Trump at han kunne blive præsident for USA, for ærlig talt, jeg tror ikke manden har så meget hjerne, at han ville kunne bestride et job som flaskedreng i den lokale Fakta.

              Jeg synes det er påfaldende, som Tesla så længe nærmest har fået lov at dominere og have elbilsmarkedet næsten helt for sig selv. Det virker nærmest som en bevidst strategi fra de store bilfabrikker, som om de har prøvet at undslå sig hvis ikke de ligefrem har modarbejdet omstillingen til el. Først da presset fra omverdenen blev for stort rykkede de.

              Og klart, når den samlede etablerede bilindustri rykker på en gang, så kommer de med en giga investeringskapacitet og en helt enorm innovativ kraft og power også når de kommer til erfaring og know how på big scale produktion, hvor de på næsten alle punkter overgår Tesla. De har aldrig rigtig været bange for Tesla, for de vidste, at når først de trykkede på start-knappen så kunne de indhente Tesla ret hurtigt, hvilket også er sket.

              1 Reply Last reply
              4
              • tommycarstensenT Offline
                tommycarstensenT Offline
                tommycarstensen
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Tesla dominerer stadig i USA med op mod tre fjerdedele af BEV-salget, men det går stille og roligt tilbage. Volkswagen Group har de seneste 11 kvartaler haft et større BEV-salg end Tesla i Europa. Tesla er faktisk røget ned på en tredjeplads i Europa, hvilket i øvrigt er en flot præstation, men investorerne forventer bare endnu mere.

                Jeg synes de gamle fabrikanter er kommet en lille smule for langsomt ud af starthullerne. Men det er selvfølgelig nemt at udtale sig om den slags ting i bagklogskabens ulideligt klare lys. Jeg tror Tesla overraskede de fleste i 2017-2018; inklusive undertegnede. Deres flotte margener har faktisk overrasket mig mere end deres model-lanceringer og eksplosive vækst.

                107810_20221114_062203.jpg

                1 Reply Last reply
                2

                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                With your input, this post could be even better 💗

                Tilmeld Log ind

                • Log ind

                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                • Login or register to search.
                • First post
                  Last post
                0
                • Debatforum
                • Seneste
                • Populære
                • Bruger