laks
-
Mange af opdrætsselskaberne i Norge har også investeringer i landbaserede anlæg. Det er primært i forbindelse med smolt-opdræt, men også i anlæg hvor fisken får lov til at vokse hele hele vejen til endelig slagtning.
Disse investeringer på land kan selskaberne ikke få skattemæssigt fradrag for i det nye skatteforslag. Derfor vil investeringerne bremse kraftigt op, hvilket allerede er udmeldt fra en række selskaber.
Opdræt i landbaserede anlæg er meget energitungt - og bliver hårdt ramt af høje energipriser. Læg her til, at der også er andre høje omkostninger i relation til produktionen.
Jeg tror desværre ikke, at landbaserede opdræt i de kommende år på nogen måde kommer til at kunne være reelt konkurrencedygtig over for de hårdt beskattede laks fra de norske fjorde.
-
Noget tyder på, at den norske regering er ved at trække i land på skatteforslaget.
-
Jeg lavede nok verdens værst timede aktiekøb, da jeg købte lige inden denne bombe. Til gengæld købte jeg ikke flere end at jeg kunne tillade mig at supplere, da bølgerne gik højest, i et sats på at politikerne ville besinde sig. Måske jeg alligevel lykkes med at redde den hjem.
Selv norske politikere må da kunne indse, at det giver flere penge til statskassen at slagte og sælge tonsvis af fisk, sæson efter sæson, frem for at slagte et helt erhverv en gang for alle.
-
En stakkels dansk fisker må have opbragt hele sin torske-kvote på at sende ham derop. Men jeg skal være ham evig taknemmelig.
-
LO-topp kritisk til skatteforslag
Kine Asper Vistnes, nestleder i Fellesforbundet, anklager finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) for å blande epler og pærer i striden om grunnrenteskatt for havbruk.
-
Fastpriskontrakter stopper opp som følge av regjeringens skatteforslag
-
YoungFish Vest & Advokatfirmaet Thommessen- En innføring i grunnrenteskatten + paneldiskuskjon
-
Et stærkt indlæg om konsekvenserne af forslaget om grundrenteskat på fiskeopdræt. Skatten rammer hele værdikæden med færre jobs og mindre investeringer.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind