Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Gas og el priser

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
23 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af

Der er allerede europæiske forsyningsselskaber som har fået betydelige statslige indskud. De havde fastpris aftaler med deres kunder, hvorimod indkøbet var til nu aflyste russiske fastpris kontrakter (som Ørsteds), som så må erstattes med gas til markedspris, hvilket har gjort selskaberne insolvente.
    På samme måde har Frankrig lavet et loft over den elpris forbrugerne skal betale, hvilket har nødvendiggjort statslige indskud i forsyningsselskaberne.

Hvad enten man vil det eller ej, så ER staterne allerede involveret.

1 Reply Last reply
    2
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash

Hos briterne er det over overnormal profit, der er problemet:

Link Preview Image
      Britiske energiselskaber står til overnormal profit på 1500 mia. kr.

Det britiske finansministerium har regnet sig frem til, at de britiske naturgas- og elektricitetsproducenter vil tjene ekstra 170 mia. pund over de næste to år.

favicon

(energiwatch.dk)

Hele systemet skal gentænkes, men en let øvelse bliver det ikke. Jeg kan godt frygte politiske hovsaløsninger, som i sidste ende gør det hele værre, fordi ingen tør investere langsigtet, hvis vilkårne ændres senere.

1 Reply Last reply
      2
      • M Offline
        M Offline
        mccarthy

DjengisC.
        Blot som en kommentar.
        Jeg købte nogle vindanparter i et nystartet laug tilbage i 1993. Min udregning dengang gik på, at jeg via lauget producerede 4x mit privatforbrug af el, og at jeg betalte 4x det offentlige tilskud til møllerne i elafgifter for mit private el forbrug. Og sådan er det jo; staten først. Som sidebemærkning og absolut uden blær, så ender min samlede energiregning for i år formodentlig i plus for første gang i mit lange liv. Jeg tjener, med konens og mine få mølleanparter, mere end jeg forbruger.

1 Reply Last reply
        3
        • B Offline
          B Offline
          B35

En af årsagerne til de stigende strømpriser er også at Fransk atomkraftanlæg har måtte lægge anlæg ned pga varmen !
          Nu slutter svensk atomkraft sig til den dårlige vane at lukke ældre anlæg der skal repareres !

Link Preview Image
          Svenske elpriser ventes at stige efter fejl på atomkraftværk | Nyheder | DR

En af reaktorerne i atomkraftværket Ringhals ved Göteborg kommer ikke til at kunne starte som planlagt efter sommerens årlige vedligeholdelse. Og det betyder en dyrere elregning for forbrugere i området.

favicon

DR (www.dr.dk)

1 Reply Last reply
          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger