Forskellen mellem ADS og ADR - Den nemme vej til US notering
-
Apropos arbitragemuligheder synes det at fremgå af dette research paper (https://www.researchgate.net/publication/345850854_A_TALE_OF_TWO_PRICES_STUDY_OF_RELATIONSHIP_BETWEEN_UNDERLYING_SHARES_AND_AMERICAN_DEPOSITORY_RECEIPTS_ISSUED_BY_FIRMS_OF_INDIAN_ORIGIN), at det er en mulighed i visse tilfælde.
Jeg vil straks indrømme, at jeg kun har læst resumeet, så der kan sagtens være noget, jeg misser (eller bare ikke forstår)

-
Denne artikel er også ganske interessant og oplysende. Og bekræfter, som LLi har anført, at arbitragemulighederne nok er mere teoretiske end praktiske (i hvert fald for retail investors):
https://www.thestreet.com/markets/the-truth-about-price-differences-between-adrs-and-their-home-shares-1094904 -
Enig CSørensen . Tilbage til den oprindelige forståelse af arbitrage. Så er det en risikofri gevinst og det er og bliver svært, hvis køb og salg ikke sker sammenfaldende, i sekundet, da man ellers vil påtage sig en kreditrisiko og dermed ikke opfylder grundkriteriet om ikke, at påtage sig risiko.
En depotbank/agent kan formentligt tjene nogle småpenge på skæve kurser mellem en hovednotering og en sidenotering. Men det er næppe store penge og man kan også diskutere om det er en risikofri gevinst, da depotbank/agent formentligt kører et fuldt "backbone system" for, at kunne score penge på disse skævheder og så må der altså opstå en form for driftsrisiko på "systemet" og dermed fejler den rene arbitrage.
Jeg arbejder ikke med arbitragebegrebet i min hverdag og hørte fornyligt en video med "Hansen og Larsen" hvorfor de fik koblet "arbitrage" op på en potentiel "opkøbsaktie", hvor dagskursen ikke til fulde matchede en potentiel endelig købspris. Mener også dette eksempel er en fordrejning af arbitrage i sin rene form, da man påtager sig dels en kursrisiko samt en kreditrisiko ved, at købe og holde en aktie.
Dermed vil en evt. kommende gevinst bestemt ikke være risikofri og man risikerer endda et kurstab!
Men spændende at høre, hvordan folk oplever mulighederne for arbitrage forskelligt og det giver måske også stof til eftertanke, om investors evne til, at vurdere sin risiko.
Den halter måske lidt eller er farvet af investors ønske om, ikke at ville fremstå som én, der påtager "unødvendig" megen risiko, alternativt kan tjene penge uden risiko

-
EIMiller enig eller uenig?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind