Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Carlsberg: Heineken gør probably beslutningen sværere

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
28 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    deleted-user
    wrote on sidst redigeret af

Den målestok du anvender, hvordan fungerer den i praksis? Er den standardiseret på nogen måde, eller tilpasses den efter behov 🙂

1 Reply Last reply
    1
    • D Offline
      D Offline
      DjengisCash

En anden end din åbenbart, hvor afledte negative effekter af hurtig nedlukning i Rusland også får lov til at indgå.

Min du indrømmer jo også, at din optik er simpel.

Det generelle dogme i debatten synes desværre at være, at hurtig nedlukning er lig med størst mulig skade på det russiske styre.
      Men i de tilfælde, hvor sanktionerne ikke effektivt klipper forsyningskæderne er det bare ikke så enkelt.

Afledte effekter er standard på alle økonomiuddannelser.

1 Reply Last reply
      3
      • D Offline
        D Offline
        deleted-user

Nogle gange kan den simple anskuelse være den rigtige.

Cadeau til ex. Heineken for, at vælge den hårde, men dog simple løsning om, at forlade landet.

Det forudsætter ikke, af lange teoretiske diskussioner om afledte effekter, der måtte være "standard" på økonomiskeuddannelser, leder til det rette valg.

Mange af disse professorer, der leder diskussionspaneler, har svære kår, hvis de skulle agere strategiske ledere i en "rigtig" virksomhed i den "virkelige" verden.

Der ville SIMPELTHEN være al for megen diskussion og alt for lidt handling.

1 Reply Last reply
        0
        • tommycarstensenT Offline
          tommycarstensenT Offline
          tommycarstensen

Det er maaske bedst at lytte til ukrainernes oensker?

Zelenskys tale i gaar:

https://dansketaler.dk/tale/volodymyr-zelenskyjs-tale-til-folketinget-2022/

"
          Jeg er taknemmelig for de danske virksomheder, der har besluttet at forlade [Rusland]

Vestas, Lego, Carlsberg, mange andre virksomheder har truffet disse vigtige beslutninger og har forladt Rusland.
          "

Jeg synes, at Carlsberg har truffet en svaer men rigtig beslutning.

1 Reply Last reply
          2
          • D Offline
            D Offline
            DjengisCash

Naturligvis skal man lytte til Ukrainernes ønsker.

Men måske man også skal man lægge mærke til, hvad Zelynsky ikke sagde. Modsat taler i andre sammenhænge blev ingen konkrete virksomheder nævnt, som burde trække sig. Måske har Rockwools seneste pointe gjort et indtryk.

Vi må evaluere på det, når vi ved, hvem Carlsberg og andre får solgt til, og til hvilken pris. Mit bud er, at vi ser en gentagelse af forløbet efter sammenbruddet af Sovjetunionen, hvor Oligarkerne købte statsvirksomhederne til spotpris.

Spænden at se, hvem der (igen) sættes i offentlig gabestok, når det bliver kendt.

1 Reply Last reply
            4
            • D Offline
              D Offline
              DjengisCash

LLi, Du forholder dig ikke til, at der kan være eksempler på virksomheder, hvor nedlukning vil skade Ukraine mere end det gavner.

Eller du er måske ligeglad ?

Krig kræver uskyldige ofre, men hvorfor flere end nødvendigt i forsimplingens hellige navn.

1 Reply Last reply
              1
              • D Offline
                D Offline
                deleted-user

Enig Tommy. Det skærer lidt i ørerne, at det tager et selskab ca. 40 dage, at komme frem til den nuværende strategiske beslutning. Man kunne også være endnu mere kritisk og spørge, hvorfor der ikke var nogle konsekvenser allerede i 2014 ved Krim?

Svaret er formentligt (og naturligvis?) som jeg skrev tidligere, at man ikke vil tage konsekvensen af den handling, men presset for omverdenen har været stærkt stigende og risikoen for en folkedomstol kan også hæmme og skade selskabet langsigtet.

Tænker også, at et børsnoteret selskab i større grad skal have fokus på aktionærernes bedste og ikke som eksempelvis hvordan de lokalt ansatte skal behandles. Lokal lov skal naturligvis efterleves, men strategien langsigtet, bør være med udgangspunkt i aktionærernes værdier og ikke, at man plejer sin ansatte i Rusland.

Ecco kan bedre forklare sin handling med, at man vil beskytte de ansatte i Rusland, som et ikke-børsnoteret selskab, mens ex. Rockwool næppe kan blive ramt af folkedomstolen, som umiddelbar første reaktion. Der er det lidt nemmere, at købe en Heineken i stedet for en Carlsberg, når man er tørstig.

1 Reply Last reply
                1
                • D Offline
                  D Offline
                  deleted-user

Hvad skal jeg præcist forholde mig til?

Om jeg skulle ligeglad, bør ikke være udgangspunktet for vores diskussion og må henføres til min person, så lad den hvile der. Tak.

Jeg kommenterede den langsommelige strategiske beslutning Carlsberg har truffet og undres over, at man ikke har været på banen tidligere, når man ellers stædigt har fastholdt, at man ville forsætte sine aktiviteter ved den netop afholdte generalforsamling.

Carlsberg skal som børsnoteret selskab vogte aktionærernes værdier og ikke Ukraines interesse. Det er udgangspunktet i den finansielle verden.

1 Reply Last reply
                  1
                  • D Offline
                    D Offline
                    deleted-user

En lille sidebemærkning Djengis - er fint tilfreds med, at jeg ikke skal tage den strategisk beslutning for Carlsberg. Havde min månedsløn været ca. 4 mio. kr., havde jeg sikkert haft en mere direkte lyst til, at løfte ansvaret som CEO.

Og så kan jeg ved nærmere eftertanke selvfølglig bekræfte, at jeg på ingen måske ønsker Ukraine skal tage flere kugler for Vesten end de allerede gør.

Som regnskabsmand ser jeg frem til kommende Q rapport fra Carlsberg og læse hvordan de indregner effekten af til salg-skiltet og så bliver det naturligvis interessant hvem en mulig køber vil/kan være.

1 Reply Last reply
                    2
                    • D Offline
                      D Offline
                      DjengisCash

LLi, jeg er under alle omstændigheder glad for, at jeg ikke skal løfte opgaven som CEO i de russisk eksponerede virksomheder lige nu. For jeg indrømmer gerne, at situationen berører mig rigtig meget.

Der er "dårlige valg" og er der "endnu dårligere valg". Eftertiden vil vise, hvilket af de to valg, der blev truffet.

Tak for debatten, og fortsat god dag.

1 Reply Last reply
                      6
                      • D Offline
                        D Offline
                        deleted-user

Enig. Tak og i lige måde 🙂

PI er uden tvivl det bedste forum i Danmark.

1 Reply Last reply
                        6

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger